Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Bernerin uusin, pakko poistuu mutta valinta jää

Näyttää vahvasti siltä, että musta laatikko toteutuu, mutta vapaaehtoisena. Berner on tänään kommentoinut asiaa Talouselämälle seuraavasti:

Kysymys Bernerille: "Autoilijat vihaavat liikkumisensa valvontaa. Miten perustelette sen heille?"

”Tämä ei edellytä liikkumisen valvontaa. Järjestelmä voi toimia joko aikaperusteisesti tai kilometrikorvausperusteisesti. Voi olla esimerkiksi kuukausimaksu, viikkomaksu tai vuosimaksu, ja se ei vaadi minkäänlaista seurantaa. Silloin tietysti yhtiön tai sen kumppaneiden tuottaman palvelutasokin on alhainen. Kilometriperusteinen maksu on tarkempi. silloin asiakas voi hyödyntää laajemmin esimerkiksi karttapalveluita tai ajotapaan liittyvää seurantaa. Mutta se perustuu vapaaehtoisuuteen, asiakkaat päättävät.”

Järjestelmä tämän mukaan siis rakennettaisiin, mutta sen käyttö olisi vapaaehtoista. Mikäänhän ei estä tekemästä hinnoittelua sellaiseksi myöhemmin, että suositaan laatikon ottajia. Tällöin yksityisyytensä vuoksi ratkaisua vastustavat voisivat joutua epätasa-arvoiseen asemaan maksujen osalta.

Edelleen jouduttaneen odottamaan ensi torstain virallista ehdotusta, mutta vahvasti tähän suuntaan ollaan mielestäni menossa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Juhani Piri

Saman itsekkin lueskelin ja tuli heti mieleen, et jep jep ei ole pakko valita seurantaa mutta maksat varmasti noista "vähemmän palveluja" tuottavista vehkeistä enemmän joka kantilta, joten sinut pakotetaan ottamaan seuranta hinnoittelun takia.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Miten liikennevakuutus käyttäytyy jatkossa? Esim. ostan viikon/kuukausi "ajoaikaa", mutta maksanko liikennevakuutusta koko vuoden? Entä muu autovakuutus? Miten autojen katsastus, jos autoillaan vain muutama kuukausi vuodessa?

Koko tämä homma on budjettikikkailua ja "yksityistämisuskon" ihailua. Minusta tämä tehtävä tulee kokonaisuudessaan kuulua valtion budjettiin.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jepjep, kustannuskysymys tulee myös olemaan mielenkiintoinen, jos rakennetaan rinnakkaisia järjestelmiä. Kait sitten on luotettavasti laskettu investoinnin kannattavan? Hitusen kyllä epäilen, mutta voin olla väärässäkin.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Minusta sekä kilometri- etä aikaperusteiseen maksuun liittyy ongelma. Eri polttoaineille voi olla eri maksut, mutta miten kulutus vaikuttaa maksuun? Ajatellaan vaikka katumaasturia joka kuluttaa bensaa 15 litraa/100 kilometriä ja pikkuautoa joka kuluttaa 5 litraa/100 kilometriä. Maksavatko molemmat saman kilometri tai aikataksan? Näinkö edistetään saasteettomuutta? Polttoaineverotustahan luvattiin laskea käyttömaksujen takia, joten tällä suositaan suurikulutuksisia autoja.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jaa-a, kenties kehittävät jotain kertoimia liittyen kulutukseen tms. Ehkä nämä on mietitty, mutta epäilen kyllä onko tällä aikataululla saatu järkevä ratkaisu. Nuo polttoaineveron alennuksethan on sitten vaan lupauksen asteella - homma valmistunee ab hallituskauden loppuun mennessä, joten luvata voi mitä vaan. Kuvaamasi on kyllä konsulttikielellä haaste.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Minkälainen ohjaava vaikutus on aikamaksulla?

Hinnoiteltaessa ko. tuotetta on ilmeisesti laskettava jonkinlainen keskiverto ajokilometrimäärä kullekin aikajanalle. Kun tuo keskimäärä sitten löydetään, niin periaatteessa paljon ajava säästää kustannuksia ja vähän ajava maksaa korkeampia kustannuksia. Kilometriseurannan hinnoittelu tietenkin vaikuttaa laskentaan. Tästä seuraa, että vähän ajavan on edullisempaa valita kilometrikustannus. Tästä taas seuraa, että aikamaksun käyttäjiksi jäävät vain paljon ajavat taloudet. Koska paljon ajavat eivät täysimääräisesti (keskivertolaskenta) osallistu liikennemaksuihin, niin kohta tällä voidaan perustella, että aikamallista on pakko luopua oikeudenmukaisuuden takia. Sitten kaikissa kulkuneuvoissa on tuo "matolaatikko". Tässä sitä on valinnanmahdollisuuksia.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Mikäli rahaa halutaan törsätä turhaan, niin luodaan autoihin korttipakko. Homma toimii vähän kuin alkolukko, eli ellet työnnä maksettua käyttökorttia käynnistysaukkoon, niin et aja. Kortteja voi ostaa kioskeilta ja kaupoista eri polttoaineille, eli sähkölle oma, bensalle oma, biopolttoaineelle oma jne. Liikennevakuutuskin voidaan ympätä samaan. Homma koskemaan uusia autoja ja 15 vuoden siirtymäaika vanhoihin kosliin.

Juhani Piri

Mitä enemmän autoihin tungetaan matolaatikoita, sitä alttiimmaksi ne tulevat erinnäisille uhille.

Esimerkki
https://www.youtube.com/watch?v=MK0SrxBC1xs

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Niinpä. Tosin sehän lisää työtä, kun on yritettävä etsiä uusia keinoja suojautua moisesta. Mutta usko nyt, kyllä me suomalaiset tuollaisen pöntön tarvitsemme. Uskot viimeistään sitten, kun istut robottiauton kyydissä (kännissä). Tosin mehän haluamme kulkea kaikessa etujoukoissa. Paljon turhaa pitää saada käyttöön vaikka ei olisi tarvettakaan.

Lisäys, sarkasmia.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Musta laatikko ja pimee pullo, siitä se lähtee.. ;-) eihän tätä muuten jaksa..

Voisko Berner trenditietoisena lanseerata vaikka uuden värin?

Lisää sarkasmia...

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

"asiakkaat päättävät"

Tuo kertonee olennaisen, Suomen kansalaisesta tulee pala palalta Suomen asiakas.

Milloinkohan rajoille asennetaan pyörivät ovet? "Tervetuloa kauppamaa Suomeen"

Jotenkin tulee mieleen elokuvat ja TV-sarjat joissa maalataan synkkää tuleisuudenkuvaa miten tekniikka hallitsee ihmisiä eikä toisinpäin, ei valtiot syydä rahaa uusiin asioihin, varsinkaan tekniikkaan ilman jotain taka-ajatusta seurannasta ja hallinnasta.

Päättäjät saaneet ideat näistä ja jos yksi menee läpi niin menee loputkin häikäilemättömästi vain niin kuin Berner tekee.

Käyttäjän RaimoHynynen kuva
Raimo Hynynen

Laitetaan nyt huvin vuoksi tänne sama kuin Sari Essayahin aloitukseen. Siellä oli Toimi Kankaanniemen kommentteja ja tämä suunnattu hieman hänelle.

Luin äsken uusimman Talouselämän 1/17 yhden sivun jutun asiasta. Faktoja jutussa ei ollut mitään. Mikä on sen halvempaa kerätä autoilijoilta rahaa kilometrien mukaan kuin nykyinen polttoainevero ja ladattuihin kilowattitunteihin perustuva vero. Tosin en ole perehtynyt kuinka ladatut kilowattitunnit viedään eteenpäin mutta uskoisin olevan nykytekniikalla helposti hoidettavissa.

Ei, kyllä tässä on joku muu asia. Ainut mikä tuntuu loogiselta on jo Jorma Ollilan esittämä ajatus autojen seurannasta. Miksi sitten tätä seurantaa tuputetaan. Ehkäpä tässä asiassa Toimi Kankaanniemi on asiantuntija. Raamattu näet sanoo, että lopulta vain henkilö jolla on merkki kädessä tai otsassa voi myydä ja ostaa. Kun Raamattu näin sanoo niin uskoisin ainakin Toimin uskovan tähän. Siihen lopulta mennään mutta kannattaako meidän varta vasten tällä hankkeella viedä Suomea etunenässä sitä kohden. Varsinkin kun tällä ei ole talouden kannalta mitään järkevää syytä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Hyvä että jaksat, itse en taida viittiä enää vääntää Toimin kanssa, kun tuntuu olevan enemmän uskon asia..

Käyttäjän RaimoHynynen kuva
Raimo Hynynen

Pari kertaa olen tavannut Toimin, joskaan en kahdestaan. Välillä on hyvää asiaa mutta sitten ikäänkuin harhautuu. Netissä tosin en ole keskustellut kanssaan. No jokaisessa meissä on hyviä ja huonoja puolia. Toivottavasti Toimilla päälinja on kuitenkin sanotaanko järkevää, maalaisjärjen käyttöä korostava. Ei tunteeseen keskittyvä joskin tunteet vievät ihmisiä entistä enemmän nykyisin koska maailma on varsin monimutkainen ja monimutkaisemmaksi käy.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Kirjoittelin blogin siitä, mikä teknologiatoimittajien rooli tässä on.

http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22...

Heitin sinne ja nyt myös tänne hiha-arvion kustannuksista:
Heitetäänpä tähän nyt "valistunut" arvio kustannuksista, kun ICT-alalla olen suurimman osan urastani ollut.

Liikennekäytössä olevia autoja Suomessa on noin 3 miljoonaa, SIM-kortti jokaiseen niin kortti ja ensimmäisen vuoden liikenne teleoperaattorille 5 euroa per kortti, joten yhteensä 15 mijoonaa. Seuraavat vuodet vaikkapa 10 miljoonaa euroa. Tällä saadaan 10 vuoden liikevaihdoksi operaattoreille 105 miljoonaa euroa.

Laitetoimittajalle eli "mustan laatikon" toimittajalle 30 euroa per laatikko, joten samalla laskutoimituksella 90 miljoonaa laitteisiin.
Sitten vuosittainen vaihtuma, ylläpito jne miljoona per vuosi, kymmenessä vuodessa 10 miljoonaa. Yhteensä 10 vuoden lv 100 miljoonaa.

Itse tietojen keruujärjestelmän rakentaminen jollekin todennäköisesti suurelle softatalolle kuten Tieto tai CGI lienee jotain 20 miljoonaa euroa. Järjestelmän pyörittäminen palvelusalissa, yhteydet, asiakaspalvelu sekä jatkokehitys luokkaa 5 miljoonaa per vuosi. 10 vuoden liikevaihto 70 mijoonaa euroa.

Teknologiatoimittajien saama liikevaihto olisi yhteensä siis luokkaa 275 miljoonaa euroa kymmenenenä ensimmäisenä vuonna, joten kyllä tuota kannattanee lobata. Nyt laskin kaikilla autoilla, jos vapaaehtoisuuden myötä osa jää pois, niin kustannukset laskevat. Ne eivät kuitenkaan laske suorassa suhteessa määrään vaan vähemmän - esim rakennuskustannukset järjestelmälle pysyvät ab samana.

Tämä oli nyt paras arvaukseni, ei faktaa vaan mielipide. Kertonee kuitenkin jotain.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jouni Suonsivu, Juhani Piri ja Jussi Linjama,
mielestäni meillä alkaa olla kasassa kustannustehokkaampi ja parempi ratkaisu tälle Bernerin hankkeelle. Voisiko joku teistä kirjoittaa blogin vaihtoehtoisesta ratkaisusta vaikkapa mainiten koko "työryhmän"? Sellainenhan tämä alkaa jo olla.. ;-) Itse oen kirjoittanut niin monta kertaa ja järjestelmä hävittää edellisen lähes bittiavaruuteen, joten en nyt kirjoittaisi.

Kehitelemiinne ratkaisuihin lisäisin sen, että jo nyt on olemassa ratkaisuja, joilla pääväylien liikennemääriä seurataan ja Trafiltahan löytyy liikenteen sujuvuuteen ajantasainen näkymä.

http://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/

Tämä on nähdäkseni riittävä, jotta esim polttoaineveron tuottamat tuotot voidaan alueellisesti kohdentaa. Perusteita jätti-investoinnille ei mielestäni ole riittävästi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset