*

Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Bernerin hankkeiden kytkökset teknologiatoimittajiin

Suomessa toimii laaja Älykkään liikenteen verkosto - ITS Finland ry. , johon varsinaisina jäseninä kuuluu merkittäviä teknologiatoimittajia: CGI Suomi Oy, Tieto Finland Oy, TeliaSonera Finland Oy, MaaS Finland Oy, Semel Oy sekä HSL. ITS Finland on yhteistyöfoorumi kooten yhteen hallinnon, tutkimuksen ja yritysten osapuolet toteuttamaan tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvia palveluja ja ratkaisuja liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Avainkumppanina on myös Liikenne- ja Viestintäministeriö. Koko lista on täällä.

Mikä tämän verkoston sekä teknologiayritysten lobbauksen vaikutus on siihen, että halutaan niin vahvasti ajaa tuota musta laatikko -ratkaisua Suomeen? Nythän näyttää siltä, että ratkaisu tehdään kuitenkin, mutta vapaaehtoisena. Sinällään tämä ei ole paha asia paitsi, jos hinnoittelulla pakotetaan käyttäjät ratkaisun piiriin - sehän on mahdollista. On selvää, että näille yrityksille avautuu mahdollisuus myydä teknologiaansa uudelle yhtiölle - toki ilmeisesti kuitenkin kilpailutuksen kautta. Lisäksi Suomeen tehty ratkaisu toimisi ilman muuta hyvänä referenssinä kehitettyjen järjestelmien ulkomaanviennin kannalta.

Suomi on yksi edelläkävijämaita näiden palveluiden kehittämisessä ja niillä on suuria vientimahdollisuuksia. Mainitsemani ITS Finlandin lisäksi on olemassa Team Finlandin viennin kasvuohjelma Mobility as a Service (MaaS). "MaaS -kasvuohjelman tarkoituksena on aktivoida yritykset tarttumaan digitaalisuuden tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin ensivaiheessa läntisen Euroopan ajoneuvoteollisuuden murroksessa – hyödyntäen myös täysin uutena avautuvat maailman älyliikenteen ja liikenteen palvelumarkkinoiden bisnesmahdollisuudet." Lähde: exportfinland-verkkosivu

Pohtiessani syytä sille, miksi tätä ratkaisua ajetaan niin vahvasti, päädyin ajattelemaan että myös vientimahdollisuuksilla ja teknologiayritysten tavoitteilla saattaa olla suuri merkitys. Hyvä vai huono, ken sen tietää? Toisaalta tämän tekeminen voisi tuoda Suomelle tulevaisuudessa vientituloja, mutta voiko sen vuoksi ajaa ratkaisua väkisin Suomeen kansalaisten vastustuksesta huolimatta? Kukin voinee muodostaa oman mielipiteensä asiasta. Päätin tuoda asian esille, kun en ole huomannut sen olleen näkökulmana juurikaan esillä. Jos tämä on yksi tavoite, niin se olisi hyvä kertoa avoimesti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Juhani Piri

Btw aina jos kirjoitat uuden blogitekstin silloin kun edellinen blogiteksti on vielä tuossa etusivulla (http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/), niin se edellinen teksti häviää näkyvistä.

Täytyy scrollata tonne ihan alas ja painaa "kaikki uusimmat puheenvuorot" niin ilmestyy taas näkyviin. http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/blogiarkisto?page=0

Eli ei kannata kovin montaa blogia kirjoittaa päivässä, että se edellinen kerkeää saada tarpeeksi näkyvyyttä. Ihan vinkkinä vain.

Sori kun kirjoitan tähän, en löytänyt muuta tapaa yhteydenottoon mainitakseni asiasta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jees Juhani, ei haittaa mittään kun ei täällä suoraan pysty ottamaan yhteyttä.
En taas muistanut tuota, on kerran aiemminkin käynyt sama. Nooh, tarvinnee hommata toinen tili koiran nimellä, jos kirjotuttaa liikaa - tai vaan oppia malttamaan vaikka onkin asiaa.

Edellinen löytyy:

http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22...

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tuohan on se tavallinen menettely: tehdään laki, jotta saadaan myytyä laitteita joita kukaan ei muuten ostaisi.
Itse edustan ns old school suuntausta, jonka mukaan tuotteen itsensä pitää olla sellainen, että joku haluaa sen vapaaehtoisesti ostaa.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

Laitan tämän linkin vaikka en ole vielä kokonaan lukenut sitä itsekään.

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handl...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Heitetäänpä tähän nyt "valistunut" arvio kustannuksista, kun ICT-alalla olen suurimman osan urastani ollut.

Liikennekäytössä olevia autoja Suomessa on noin 3 miljoonaa, SIM-kortti jokaiseen niin kortti ja ensimmäisen vuoden liikenne teleoperaattorille 5 euroa per kortti, joten yhteensä 15 mijoonaa. Seuraavat vuodet vaikkapa 10 miljoonaa euroa. Tällä saadaan 10 vuoden liikevaihdoksi operaattoreille 105 miljoonaa euroa.

Laitetoimittajalle eli "mustan laatikon" toimittajalle 30 euroa per laatikko, joten samalla laskutoimituksella 90 miljoonaa laitteisiin.
Sitten vuosittainen vaihtuma, ylläpito jne miljoona per vuosi, kymmenessä vuodessa 10 miljoonaa. Yhteensä 10 vuoden lv 100 miljoonaa.

Itse tietojen keruujärjestelmän rakentaminen jollekin todennäköisesti suurelle softatalolle kuten Tieto tai CGI lienee jotain 20 miljoonaa euroa. Järjestelmän pyörittäminen palvelusalissa, yhteydet, asiakaspalvelu sekä jatkokehitys luokkaa 5 miljoonaa per vuosi. 10 vuoden liikevaihto 70 mijoonaa euroa.

Teknologiatoimittajien saama liikevaihto olisi yhteensä siis luokkaa 275 miljoonaa euroa kymmenenenä ensimmäisenä vuonna, joten kyllä tuota kannattanee lobata. Nyt laskin kaikilla autoilla, jos vapaaehtoisuuden myötä osa jää pois, niin kustannukset laskevat. Ne eivät kuitenkaan laske suorassa suhteessa määrään vaan vähemmän - esim rakennuskustannukset järjestelmälle pysyvät ab samana.

Tämä oli nyt paras arvaukseni, ei faktaa vaan mielipide. Kertonee kuitenkin jotain.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Alkaa intressit avautua, tuonne Uuden Suomen uutisointiin on ilmaantunut artikkeli, jossa kysymykset tuntuu tehdyn täälläkin keskusteltujen asioiden perusteella.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/212237-musta-laat...

Ministeriöltä kommenteista selviää muutaman toimijan intressit:

Teleoperaattorit ovat ministeriön puheissa toistuvasti esimerkkinä yhtiöistä, joiden liiketoimintaa voi verrata tuleviin väylämaksupaketteja tarjoaviin palveluyhtiöihin. Onko mahdollista, että teleoperaattorit ovat kiinnostuneita todella tarjoamaan näitä palveluita ja ryhtymään tiemaksujen perijöiksi, kun liikenneverkko yhtiöitetään?

– En pitäisi sitä mahdottomana. On tietysti selvää, että olemme keskustelleet erilaisten yritysten kanssa tämän valmistelun aikana – teleyritysten, vakuutusyhtiöiden, autokauppiaiden, Ristola kertoo.

– Yleisesti näyttää siltä, että sellaiset yhtiöt, joilla on vahva tase, joiden perinteinen markkina on kyllästetty eli saturoitu, ja joiden liiketoiminta-alueen näkymä 10–15 vuoden ajalla on heikkenevä, ovat kiinnostuneita liikenteestä palveluna. Teleyritysten olisi liiketoimintakonseptiensa mukaisesti aika helppo tulla liikenteeseen, sillä niillä on valtakunnallisesti peittävät verkot, tietosuojan mukaisesti eriytetyt asiakasjärjestelmät sekä valtavat asiakaskunnat ja -rekisterit. Ja vielä siksi, että liikenne on kymmenen kertaa suurempi markkina kuin telemarkkina volyymiltään. Toinen mahdollinen kokonaisuus on vakuutusyhtiöt, joita yhdistävät nämä samat tekijät.

Juhani Piri

Berneri ei muuten päätä mistään autoon liittyvistä verotuksista.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005044277....

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Just, mistähän saisi presssipassin tuohon mainittuun tiedotustilaisuuteen, voisi heittää pari kiperää.. ;-)

Juhani Piri

Sanoppa muuta! Musta tuntuu että osa toimittajista lukee näitä kirjoituksia kyllä ja keksii kiperiä kysymyksiä tilaisuuteen ;)

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu Vastaus kommenttiin #10

Aktiiviveljet Niko ja Juhani, vallitsevissa oloissa tämä aktiviteetti lie kustannustehokkainta ja nopeinta, ja tuottaa keskustelun myötä uusia näkökulmia, tarkentuvaa tietoa sekä leviää somen välityksellä: tällä voidaan vaikuttaa, kunhan pidetään älyllisesti rehellinen, tutkiva ja selkeästi kirjoittamisen linja.

Olen saletti siitä, että osalle toimittajakuntaa viestimestä riippumatta, tämä on innoituksen lähde ja tarjoaa myös pureksittua, näkökulmitettua antia.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #14

Jouni,
toivottavasti näin ja toimittajat laittavat ensi torstaina esityksen kunnon testiin.

Pahus, mä jo ajattelin katsoa Erin Brockovichin ja Lincoln Lawyerin boxilta ja ruveta riehumaan. No ei vaan.. ;-) Tehdään mitä täällä voidaan.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu Vastaus kommenttiin #15

NK: "Pahus, mä jo ajattelin katsoa Erin Brockovichin ja Lincoln Lawyerin boxilta ja ruveta riehumaan. No ei vaan.. ;-)"

Katso rauhassa vain, bernerit ja muut sipilät ei hevin luovuta. Pitää välillä kansalaisaktivistin latautua kivojen juttujen parissa - ja sitten energisöityneenä taas jatkaa järjen tarjoamisessa muutamille poloisille päättäjille. Ajattelin itsekin tutkata Jeep Wranglereiden, Land Rover Defendereiden ja vastaavien tarjontaa, sillä jos berneriläis-sipiläläinen järjettömyys tehtäisiin, 4X4 on vastaus teiden välttämiseen, vaikka se ei kaupunkien ytimessä olekaan ratkaisu.

Ai niin, niin vähän kuin arvostankin Baltian maiden libertaarihkoa mallia, pahan toteutuessa autonhan voi tätänykyä rekisteröidä Viroon ja käyttää sitä täällä kotimaassa. (Auto)yksilön vapaus berneröinniltä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jouni Suonsivu, Juhani Piri ja Jussi Linjama,
mielestäni meillä alkaa olla kasassa kustannustehokkaampi ja parempi ratkaisu tälle Bernerin hankkeelle. Voisiko joku teistä kirjoittaa blogin vaihtoehtoisesta ratkaisusta vaikkapa mainiten koko "työryhmän"? Sellainenhan tämä alkaa jo olla.. ;-) Itse oen kirjoittanut niin monta kertaa ja järjestelmä hävittää edellisen lähes bittiavaruuteen, joten en nyt kirjoittaisi.

Kehitelemiinne ratkaisuihin lisäisin sen, että jo nyt on olemassa ratkaisuja, joilla pääväylien liikennemääriä seurataan ja Trafiltahan löytyy liikenteen sujuvuuteen ajantasainen näkymä.

http://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/

Tämä on nähdäkseni riittävä, jotta esim polttoaineveron tuottamat tuotot voidaan alueellisesti kohdentaa. Perusteita jätti-invesstoinnille ei mielestäni ole riittävästi.

Juhani Piri

Ois niin paljon kirjoitettavaa ja pohdittavaa. Varmaan yksissä tuumin saataisiin aika pätevä prösyyri aikaiseksi.

Perusteita jätti-investoinneille ei ole. Toki mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee 19. päivä jolloin saa panna aivonystyrät tosissaan hommiin, onko esitetty asia miltään osin hyvä vai ei.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Oli niin hiljaista, että kirjoitin kuitenkin itse vaikka edelliset häviävätkin näkyvistä..
http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Alkaa ennakkoaavistukset toteutumaan pala palalta.

"Berner otti autokauppiaat ja teleoperaattorit mukaan liikenneverkkoselvityksen tekoon, rahaministeriö jätettiin ulos"

http://yle.fi/uutiset/3-9411065

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset