Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Liikenneväyläyhtiön pääsyynä on hallituksen valtiontalouden manipulaatio

  • Lähde: Higher perspective
    Lähde: Higher perspective

Liikenneväylien yhtiöittämisen syyksi on paljastumassa hallituksen tavoite saada valtiontalouden kehitys näyttämään paremmalta kuin se oikeasti on. Olen kirjoittanut useita blogeja pohtien liikenneväylien yhtiöittämistä ja valmisteltavia ratkaisuja tuoden esille mm teknologiatoimittajien ja virkamiesten intressin. Pohdinnan ja useiden blogien vastauksien pohjalta alkaa hahmottua merkittävin tekijä: juurisyynä on hallituksen tavoite saada muutoksella valtiontalous näyttämään paremmalta ja valtion velanotto näyttämään vähemmältä. Keskustelu Timo Isosaaren blogissa Kansanedustajille seurantalaitteet avasi silmiäni lisää. Alkuun parodiana alkanut keskustelu johti merkittäviin asioihin Toimi Kankaanniemen otettua kantaa asioihin ja kommentoijien osallistuttua aktiivisesti.

Suunnitellussa yhtiöittämisessä omaisuutta esim väylien muodossa siirrettäisiin valtiolta valtionyhtiölle. Tämä ei kuitenkaan näy valtion taseessa, koska valtionyhtiön arvo voidaan sinne vastaavasti merkitä. Velka sen sijaan siirtyy otettavaksi yhtiöltä, joka taas poistuu valtion suorasta velanotosta. Samalla sitten valtionvelka näyttää vähenevän vaikka sen omistama yhtiö ottaa sitä aivan entiseen malliin. Välillisesti siis valtion velka kasvaa edelleen vaikkei se näykään samalla tavalla ulospäin.

Tässä on kyse kikkailusta kuten vaikkapa verosuunnittelussa. Rahojen siirto toiselle momentille saa sen näyttämään paremmalta ja hallituksen tavoite velanoton vähenemisestä näyttäisi toteutuvan. Se toteutuu kuitenkin täysin keinotekoisesti - kokonaisuutena valtio ottaa velkaa yhtä paljon kuin ennenkin.

Lisäksi keskustelussa väläyteltiin suomalaisten eläkerahastojen sijoittamisesta yhtiöön,  Toimi Kankaanniemi  totesi: "Meillä on 185 mrd euron eläkerahastot, jollaisia ei monillakaan valtioilla ole. Ne on tietenkin eläkkeiden maksua varten, mutta ovat kuitenkin olemassa. Niistä valtaosa on sijoitettuna ulkomaille eikä esim. kotimaiseen liikenneinfraan."

Eli toisaalta väittämien mukaan perustettava uusi yhtiö saa lainaa ja investointirahaa pienellä korolla, kuitenkin se olisi samalla nimenomaan hyvä sijoituskohde eläkerahastoillemme? Tuotolla ja korolla lienee yhteys ainakin minun finanssimaailmassani. Eläkevarojahan pitäisi ohjata tuottamaan mahdollisimman hyvin eikä pelastamaan valtion hankkeita? Jos mennään riskien hajauttamisajatteluun, niin vieläkin oudommalta tämä ajatus kuulostaa.

On mielestäni turha perustella asioita jollain muulla kuin näillä syillä, se on suoranaista kansalaisten harhaanjohtamista. Kaikki lupaillut edut ovat sivuseikkoja tähän asiaan verrattuna.

Ehkä olisi aika sanoa asiat suoraan kuten ne ovat?

PS. Tätä kuviota tuskin suuri osa kansasta jaksaa kiireissään edes yrittää hahmottaa, mikä voi valitettavasti tarkoittaa sen menemistä läpi. Koitetaan estää se hankaluudesta huolimatta.

Blogejani aiheesta:

Johtavien virkamiesten polte päästä väyläyhtiöön

Ratkaisuvaihtoehto Bernerin liikennehankkeelle

Bernerin hankkeiden kytkökset teknologiatoimittajiin

Bernerin uusin, pakko poistuu mutta valinta jää

Bernerin suunnitelmien vaikuttimet, auttakaa bloggarit ja kommentoijat!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Olet väärässä. Tuskin uskot itsekään.

Tottakai tavoite on liikenneväylien kehittäminen ja hyvä hoito.

Se on äärettömän tärkeää.

Alkavalla viikolla julkistetaan ehdotukset. Odotetaan rauhassa niitä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Toimi Kankaanniemi,
vaikka olet hallituspuolueesta, niin et kaiketi voi lausua asioita hallituksen puolesta vai voitko sanoa tämän edustavan hallituksen virallista kantaa?

Uskon kirjoittamaani, en sitä muuten kirjoittaisi.

Sekä Berner että LVM:n virkamiehet ovat tuoneet julkisuuteen näkemyksiään tulevasta ehdotuksesta, eikö siitä saisi keskustella? Vastuutonta olisi mielestäni olla keskustelematta.

Voi olla että ehdotus on jotain aivan muuta kuin ennakkotiedot, mutta sitä ennen mennään näillä ja sanan- ja mielipiteenvapauden tarjoamien mahdollisuuksien myötä käydään tätä keskustelua.

Voi olla että ensi torstaina tulee loistava ehdotus hienoine perusteluineen. Jos niin käy, niin myönnän kyllä virheeni. Sitä ennen koitan vaikuttaa, ei kuten Sipilä Yleen vaan aivan suoraan sanottuna yritän oikeasti vaikuttaa asiaan.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Tottakai saa ja pitää keskustella. Minäkin keskustelen. Toivon, että muutkin osallistuvat.

Salaliittoteoriat ja pelottelu ovat vastuuttomia. Niitä en hyväksy.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Puhe salaliittoteoriosta tässä kohden on kohtuutonta, blogeissa esittämiäni asioita ei olla pystytty osoittamaan vääriksi, joten siitä ei ole kyse.

Se ovatko väittämäni vain pelkkä onnellinen sivutuote ylevästä tavoitteesta tehdä Suomen liikenteestä parempi vai ovatko ne päävaikuttimia, on sitten lukijan omissa käsissä. Itse uskon näiden asioiden vaikuttavan voimakkaasti asian etenemiseen.

Olen työurallani lukenut ja ottanut kantaa kymmeniin liiketoimintasuunnitelmiin. Ensimmäisiä asioita on tehdä ns sanity check, jossa mietitään ovatko esitetyt olettamat ja kustannukset oikein arvioitu sekä ovatko tuotto-odotukset realistisia. Jos tällainen esitys olisi yritysmaailmassa pöydälläni, palautuisi se takuuvarmasti takaisin suunnitteluun eikä menisi läpi.

Jo tuotto-odotusten tarkastelu osoittaisi hyvin pian, että tämä ei oletettavasti ole tuomassa positiivista muutosta asiakkaiden eli tässä tapauksessa kansalaisten kustannuksiin. Valtion tarve kerätä liikenteestä veroja kattaakseen muitakin toimintoja kuin liikenne ei poistu mihinkään. Se että osa siirtyy kerättäväksi veron sijasta maksuina autoilijalta ei vähennä kansalaiseen kohdistuvaa maksurasitetta ollenkaan.

Salaliittoteorioista ei tarvitse puhua, kyse analyyttisestä ja kriittisestä tarkastelusta, joka on aina tarpeen pohdittaessa merkittävää ja riskejä sisältävää muutosta. Ilman tätä suunnitelmista saadaan huonoa bisnestä, joka perustuu katteettomiin lupauksiin ja sokeaan uskoon. Tai sitten saadaan puhtaalla onnella jotain toimivaa, mutta siihen en laittaisi rahojani likoon.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Yhtenä perusteluna Toimi Kankaanniemi Timo Isosaaren blogin kommentissa esitti seuraavaa:
"Niko, ei voi. Valtio ei voi ottaa velkaa entiseen malliin joutumatta EU-komission ja IMF:n holhoukseen. Velka ylittää jo 60%/bkt rajan selvästi. Komissio pyysi joulun edellä selvityksen tästä. Vielä selvitys taisi riittää, koska luottamus Sipilän hallitukseen on vahva.
Jos jatkaisimme kasvavaa velanottoa kuten ehdotat, luottoluokituksemme putoaisi väistämättä. Miten arvelet, että selviäisimme, kun korkotaso nousisi esim. 3% yksikköä. Se tekee 3-4 mrd euroa lisää korkomenoja joka vuosi. Kierre olisi mahdoton."

Itse en osaa sanoa, onko tämä uhkakuva mahdollinen ja kuinka todennäköinen. Olisi kuitenkin absurdia olettaa, että luottoluokittajat olisivat niin ammattitaidottomia puusilmiä etteivät näkisi tällaisten järjestelyjen vaikuttimia ja todellisia vaikutuksia. Loppupelissä velkaa otetaan kuitenkin kuten ennenkin ja valtio on vastuussa myös omistamansa valtionyhtiön velkataakasta.

Käyttäjän JarmoHalttu kuva
Jarmo Halttu

Niko taisi tässä osua uhan asian ytimeen. Tätä minäkin pohdin ja se näyttää hyvältä osa syyltä tähän järjenvastaiseen yksityistämiseen. Mutta toki odottelemme rauhassa sitä hallituksen toista ihmetekoa. Terrafamehan jo tulla tupsahti.

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Tässä tulee esille mielenkiintoisia systeemisiä vaikutuksia. Poliitikot eivät osaa niitä laskea ja hahmottaa. Joku kuitenkin piirtelee nämä isot kuviot.

Perussuomalaisten ansiona totean, että Kreikka-vakuuskeskustelun tarpeisiin PS:n Oskari Juurakkala piirteli Soinille kuvasarjan: http://timosoini.fi/2012/02/kova-totuus-suomen-kre... Siinä on jokainen skenaario käsitelty ja kaavoilla höystetty, että vaihtoehdot voi laskea. Oskari on nykyisin Roomassa Opus dei:ssä pappina, joten ei ole Bernerin yhtiötä laskemassa.

Jos valtakunnallisesti yleistyisi visuaalisen esittämisen taidot (kuten Juurakkala), oppisin luottamaan poliitikkoihin, sillä silloin joutuisivat perustelemaan kantansa, mitä esimerkiksi Toimi Kankaanniemi ei tuossa tee.

Itse kehitän systeemistä metodiikkaa, joten siksi Juurikkalan esitys minuun kolahti. Teen juuri kuvausta Suomen IT-alan haasteista.

Tuo Nikon esittämä kuvaus on varsin helppo kuvata kaavioina. Tuohon tarpeeseen on esitysmallit esitellyt arvostettu systeemiajattelun pioneeri Donella Meadows ja monet muut. Operaatiotutkimus on kehitetty jo toisen maailmansodan aikoihin. Silloin opittiin simuloimaan systeemeitä: korkoa, panosta, riskejä jne. Pitää vaan osata ottaa huomioon EU, Suomen asema EU:ssa, tarpeet pelailla sanktioiden rajoituksessa (mitä Timo oli tehnyt) ja sitä kautta arvioida tätä aihetta.

Poliittinen koneistomme ei ole pysynyt mallintamisen kehityksen tasolla, eikä siellä myöskään yksityinen sektori ole kunnostautunut. Joku näkymätön käsi laskeskelee nyt kuviot demokratian selän takana.

Toimi Kankaanniemi aikanaan kannatti Suomen eroa eurosta. Taisi olla vaalilupaus. Entä nyt, Toimi?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Vastustin Suomen liittymistä euroon ja kannatan eroa.

Ps ei ole sitoutunut liikenneverkkouudistukseen. Selvitys on kuitenkin on paikallaan. Se antaa pohjan keskustelulle.

Kumpikaan em asioista ei sisälly Sipilän hallitusohjelmaan.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Oma mielipiteeni on, että Kaistakorpi on äärettömän oikeassa ja Kankaanniemi äärettömän väärässä. Perusasia on, että infrastruktuuria ei pidä yksityistää, koska sillä luodaan monopoli. Valtio on käyttänyt perusteluna yksityistämisille, että yksityinen yritys toimii paremmin kuin yhteiskunnan hoitama. Ironisesti voi todeta, että sellainen yhtiö tekee aina äärettömän hyvää tulosta, koska kilpailu puuttuu eli markkinamekanismi, joka automaattisesti takaa tehokkaan toiminnan.

Englannin rautateiden yhtiöittäminen on esimerkki tällaisesta tilanteesta. Kaankaanniemi sanoo, että tavoitteena on liikenneväylien hyvä hoito. Ilmeisesti valtiolla ei ole nyt tällaista tavoitetta, näinkö pitää tulkita? Ei homma ole rahasta kiinni, kun autoilijoita kerään 5 kertaa enemmän maksuja kuin annetaan takaisin tiestön ylläpitoon.

Kyllä taustalla on valtion velan näennäinen hillitseminen eli Sipilän sanoin valtion pääoman laittaminen töihin. Suomeksi sanottuna laitetaan lihoiksi viimeisetkin siemenperunat, kun Suomi valuu ehä lähemmäs konkurssia.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Sipilä otti haltuunsa jo hallitusta muodostettaessa valtioyhtiöiden asiat omistajaohjausta valvovana ministerinä. Hän ei halunnut niitä muun ministerin käsiin. Tässä on takana mitä ilmeisemmin pitemmän tähtäimen suunnitelma, jossa ajetaan tätä liikennekaarihanketta. Kaiken takana on huoli siitä, että jatkuvasti kasvava liikenneväylien korjausvelka rasittaa vuodesta toiseen valtion budjettia ja siitä halutaan päästä eroon.

”Julkisyhteisöjen EDP-velka eli sulautettu bruttovelka oli vuoden 2015 lopussa 63,6 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen, eli yli 60 prosentin viitearvon.
Vakaus- ja kasvusopimuksen mukaan jäsenvaltion julkisyhteisöjen alijäämä saa olla enintään kolme prosenttia ja velka enintään 60 prosenttia bruttokansantuotteesta” (Findikaattori).
Valtioyhtiöt eivät kuulu valtion budjettiin. Tässä ollaan liikkeellä ”ketun häntä kainalossa.”

Me elämme nyt sisäisen devalvaation aikaa, jolla on tarkoitus parantaa maamme kansainvälistä kilpailukykyä. Siihen sopii huonosti liikennekaarihanke, joka itse asiassa tulisi nostamaan kuljetuskustannuksia. Tämä tulisi esille myös meriväylien osalta. Tavaroiden vienti ulkomaille kallistuisi. Varustamot laittaisivat nämä kohoavat väylämaksut rahtihintoihin. Mitä enemmän tuloja tulisi meriväylistä vastaavalle yhtiölle, sitä suuremmat olisivat johdon bonustuotot yhtiön johdolle. On vaarana, että tällä hankkeella ammutaan Suomi-neitoa jalkaan.

http://www.findikaattori.fi/fi/44

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Oppositioissa Soini huuteli, rosvot kiinni, nyt hallituksessa perussuomalaiset ovat tekemässä yhtä suurinta rosvousta kansalaisilta. On se nyt erikoista kun autoilijoilta nyhdetään 8 mrd vuosittain eikä rahaa riitä kunnossapitoon, eli pelkkää valetta rahojen puuttuminen.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Totesin jo, että Ps ei ole sitoutunut uudistukseen. Selvitys tulee. Sen jälkeen on pohja keskustelulle.

Ps on yksiselitteisesti ilmoittanut, että ns. kyttäysjärjestelmä ei käy.

Sipilän hallitus panostaa liikennehankkeisiin enemmän kuin yksikään hallitus 20 vuoteen. Aiemmat hallitukset ovat siis käyttäneet liikenteen veroja muihin tarkoituksiin enemmän kuin nykyinen. Nyt korjausvelkaa vähennetään ensimmäistä kertaa.

Vuosikymmeniä autoilijoilta ovat hallitukset nyhtäneet valtavasti veroja. Yksikään puolue ei ole sitä vähentänyt. Nyt siis onneksi liikenne saa enemmän kuin aiemmin.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Ps on yksiselitteisesti ilmoittanut, että ns. kyttäysjärjestelmä ei käy."

Minä puhun tästä infran myymisestä yksityisille, tai siis sen mehdollisuuden luomisesta yhtiöittämällä tieinfra. Tämä vaikuttaa vanhalta kikalta, esitetään ensiksi seurantaa ja kun sille on vastustusta niin esitetään ettei seurata myydään vain pois, kaikki luulevat voittaneensa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Komppaan Jarmoa,
Bernerin on ymmärtääkseni kerrottu suunnittelevan yhtiön aloittamista ensi vuoden alussa, joten aika pikaiseen on Perussuomalaisten muodostettava kanta tähän asiaan. Yhtiöityksessä ei ole kyse vain selvityksestä.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Joillakin kanta on etukäteen. Se on "mikään ei muuttua saa".

Kannanmuodostukseen on aikaa useita kuukausia. Riittää hyvin.

On suuri onni, että meillä pysähtyneisyyden aika on ohi.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

St1:n Anttonen samoilla linjoilla:
"Mika Anttonen huomauttaa, että valtio voi ottaa ja myös saa lainaa yhtä helposti ja edullisesti valtiona kuin uuden yhtiön kautta. Liikenneverkkoyhtiö vaikuttaa hänestä lähinnä kätevältä hokkuspokkus-tempulta."

http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/st1n-anttonen-...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

SK kertoo tämmöistä, eiköhän kiinnostavin olisi juuri tuo paperi, jossa on yrityksiin liittyviä liikesalaisuuksia..

"Väyläyhtiön papereita tulossa vihdoin julki – Berner torjuu kritiikin tiedon pihtaamisesta hallituksessa
Ministeriö julkaisee tilaamansa selvitykset yhtä lukuun ottamatta. Konsultin mukaan siinä on yritysten liikesalaisuuksia."

Maksullinen juttu:

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/vaylayhti...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset