Mustan laatikon tuoma yksityisyyden menetys ja palveluoperaattorit
Bernerin selvityksessä mainitaan yhtenä mahdollisena palveluntarjoajana kanta-asiakasketjut. Pohditaan tovi, mitä mahdollisuuksia mustan laatikon ja paikkannustietojen saaminen toisi niille, ja mikä sen vaikutus on yksityisyyteen.
Selvityksesssä todetaan: "Uudenlaiset liiketoimintamahdollisuudet suuntautuisivat alkuvaiheessa niille tahoille, joilla olisi esimerkiksi tietojärjestelmiensä osalta jo olemassa olevat resurssit kerätä tienkäyttäjiltä asiakasmaksuja. Näitä tahoja voisivat olla esimerkiksi teleoperaattorit, vakuutusyhtiöt sekä
erilaiset kanta-asiakasketjut."
Pohtiessani yksityisyyttä tulevaisuudessa ja mitä tietoja asiakkaasta kerätään päädytään aika mielenkiintoisin skenaarioihin. Otetaan esimerkiksi nuo yhtenä mahdollisena palveluntarjoajana olevat bonuskorttijärjestelmiä käyttävät yritykset, esimerkiksi otan tähän S-ryhmän. Minulla ei ole mitään tietoa, että ko yritys olisi lähdössä tähän tai suunnittelisi sitä. Se on tässä esimerkkinä eikä tarkoitus ole nostaa S-ryhmää tikun nokkaan, muilla on olemassa tai kehitteillä aivan samanlaisia ohjelmia.
Tämä vaatii henkilön suostumuksen, mutta jo nyt seuraava on mahdollista:
- S-bonuskortin myötä yrityksellä on tieto kaikista ostoksistasi ja niiden tarkka sisältö, paikka ja aika.
- tarjotaan käsittääkseni myös vakuutuksia, jolloin ne ovat yrityksen tiedossa, minimissään vakuutusyhtiöitä on bonusjärjestelmän piirissä
- pankkiasiasi voit myös keskittää S-pankkiin, joten koko maksuliikenne ja kortin käyttö on tiedossa
- myös terveydenhuollon yrityksiä kuten vaikkapa hammashuollon Oral on bonusjärjestelmän piirissä, joten käynnit niissä ovat tiedossa, lisääntyykö tämä kehitys sotessa – en tiedä.
- muitakin yrityksiä on järjestelmän piirissä, niistä sitten saadaan jotain tietoa asiakkaasta
Tähän nyt sitten voisi yhdistyä palveluntarjoajana toimimisen ja mustan laatikon myötä tieto liikkumisestasi ja paikoista, jossa käyt.
Jos noista vaikkapa Big datan ja data miningin keinoin alettaisiin yhdistelemään tietoa, niin aika kattavan profiilin tekemisistäsi pystyisi luomaan. Tiedon käyttämistä säätelee moni laki, joten suostumus pitäisi olla, mutta teknisesti tämä yhdistely on hyvinkin mahdollista tehdä ellei sitä erikseen rajoiteta.
Moniko kuitenkaan ymmärtää minkä suostumuksen on antanut ja ymmärtää sen osuuden tässä kokonaisuudessa? Tuskin monikaan. Itse kunkin pitäisi tätä miettiä ja olla päätöksissään tietoinen vaikutuksista
Hyvä kysymys on myös, onko näiden yritysten tietoturva tarpeeksi korkealla tasolla, että tietoihin ei päästä murtautumaan. Valtiolla on tiukat ohjeet tietoturvan toteutukselle, mutta toimivatko nämä yritykset riittävän korkealla tasolla tiedon arkaluontoisuuden huomioon ottaen?
Tietoa siis kerätään paljon, enkä kovin mielelläni loisi uhkakuvia – joskus ne kuitenkin herättävät ajattelemaan. Teknologioiden kehittyessä on vaikka mihin: milloin ilmaantuu lakiehdotus, jonka mukaan poliisi voi hyödyntää tarvittaessa näitä kaikkia tietoja? Kenties joku päivä. Tuleeko päivä, jolloin ABC:llä ruokaa ostaessasi järjestelmä ehdottaa sinulle kevyttä vaihtoehtoa pihvin ja ranskalaisten sijaan. Jos et vaihda, niin tällä on vaikutus palvelupakettisi sairausvakuutuksen hintaan. Jonkun mielestä tämä voi olla hyväkin, itseäni se ahdistaisi aika lailla.
Teknologinen kehitys luo monia mahdollisuuksia, ja niiden tekninen toteuttaminen ei enää ole vaikeaa. Yhteiskunnan tehtävänä on sitten säädellä kuinka näitä tietoja saa käyttää ja kerätä. Bernerin ehdotus kannustaa nyt siihen, että palveluntarjoajien kilometri- ja paikannuspohjainen palvelu on taloudellisesti kannattavampi vaikkei olekaan pakollinen. Onko tämä oikea suunta, se pitää jokaisen itse päättää.
PS. Orwell oli optimisti.
”1984 was a warning, not an instruction manual.”
Lienee aika turvallista ajatella että kun seurantajärjestelmät kerran ovat olemassa, jossain vaiheessa niitä pyritään käyttämään väärin tai niiden käyttöä halutaan laajentaa. Luottamus siihen että asia ei koske meitä ”tavallisia rehellisiä ihmisiä” on jotenkin naiivia, yllättävän moni tuntuu ajattelevan että kehityssuunta on hyvä.
Sinällään melkein jokaisella on jo taskussa sellainen paikannuslaite, ei siihen edes tarvita liikenteen seurannan ”mustia laatikoita”.
Ilmoita asiaton viesti
Janne,
toteat:”Sinällään melkein jokaisella on jo taskussa sellainen paikannuslaite, ei siihen edes tarvita liikenteen seurannan ”mustia laatikoita”.”
Näinhän se on, teleoperaattoreillhan ei ole gps-pohjaista tietoa liikkumisesta, mutta paikannus voidaan tehdä tukiasemien pohjalta laskettuna. Sen käyttö on aika hyvin rajoitettua ja kahdessa tapauksessa sitä saa valtio sitä käyttää: hätäpaikannus Hätäkesskuksen toimesta sekä vakavien rikosten tutkinta tuomioistuimen päätöksellä. Toki juuri männäviikollla uutisoitiin kuinka muutama poliisi oli väärillä tiedoilla saanut luvan tuomioistuimelta.
Teleoperaattoreilla on lain määräämät järjestelmät, jotka seuraavat järjestelmän käyttöä s.e. tieddon käyttäjä voidaan jäljittää ja todella harvalla on siihen edes pääsy yrityksen sisällä. Näiden harvojen pitää muistaakseni olla lisäksi olla supon toimesta tarkistettuja.
Oma lukunsa on sitten se, että käyttäjät antavat paikannusoikeuden lukemattomille sovelluksille älypuhelimessaan. Sovellusten tiedot voivat sijaita melkein missä tahansa maassa ja lait vaihtelevat kovasti. Valitettavan usein tämä on tiedostamaton valinta.
Ilmoita asiaton viesti
http://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/nain-autoi…
Rahakasta touhua.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, vaikka nyt on kyse vain yhtiöittämisestä ja laissa voidaan säätää yhtiön olevan valtion omistama, niin mikään ei estä ottamasta tulevaisuudessa seuraavaa askelta yksityistämisen muodossa. Ei voida säätää lakia, jossa kiellettäisiin sen muuttaminen tulevaisuudessa.
Se onko lopulta yksityistäminen jo nyt Sipilän ja Bernerin kaavailuissa pitkän aikavälin tavoitteena on sitten kunkin pohdittavissa – ainakin se on vahvasti kielletty toistaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Hieman off topic yksityisyydestä, mutta laitetaan tännekin.
Lueskelin itse selvitysdokumenttia ja sieltä POMPPASI seuraava asia. Itse selvityksessä lukee: ”Liikenneverkkoyhtiön hinnoittelu ohjaa liikennettä kuntien katuverkolle, minkä vuoksi on tärkeää, että kunnat voivat halutessaan ostaa palvelua liikenneverkkoyhtiöltä ja asettaa maksut myös katuverkon käytölle.”
ELI LUVASSA VOISI OLLA NYKYISTEN PÄÄLLE KUNNALLISET TIENKÄYTTÖMAKSUT!!!
Tämä nostaisi autoilun kustannuksia entisestään.
Ilmoita asiaton viesti
Mun mailla menee puolen kilometrin yksityistie enkä ole sen käytöstä jaksanut nipottaa. Voisikohan tässä ryhtyä rikkaaksi ostamalla palvelua liikenneverkkoyhtiöltä ja veloittaa marjastajia ja mökkiläisiä?
Ilmoita asiaton viesti
Voi tulla tyyriksi tuo järjestelmäpalvelun ostaminen, suosittelen kevyempää ratkaisua.. 😉
Ilmoita asiaton viesti