Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Riittääkö virkamiesten osaaminen uusissa yhtiöissä ja sote-kilpailussa?

Riittääkö vapaaseen kilpailuun siirtyvän kunnallisen terveydenhuollon virkamiesten osaaminen  menestyvän liiketoiminnan johtamiseen? Isoilla yksityisillä terveystaloilla on pitkä kokemus toimimisesta vapailla markkinoilla ja ne osaavat sen pelin. Tulevatko yhtiötetyt entiset kunnalliset toimijat oppimaan sen riittävän nopeasti ennenkuin ajautuvat taloudellisiin vaikeuksiin ja näivettyvät?

Tämä on soten kustannussäästöjen kannalta tuhannen taalan kysymys. Itselleni kylmiä väristyksiä aiheutti liikenneväyläuudistuksen suunnitelmissa se, että suuri joukko LVM:n johtavia virkamiehiä ja yleensäkin virkamiehiä siirtyy uuteen perustettavaan yhtiöön tekemään bisnestä valtiorahoitteisen virkamiestyön sijaan. Kaikki kunnia virkamiesten asiantuntemukselle, mutta onko heillä liiketoiminnan pyörittämiseen kaikki tarvittavat edellytykset? Jos katselee tehdyn esityksen valmistelun tasoa, niin väitän ettei ole.

Soten valinnanvapauden myötä markkinat avautuvat kilpailulle. Kilpailulle, jossa vaikkapa Terveystalo ja Mehiläinen ovat ammattilaisia ja niillä on siihen valmis organisaatio markkinointiosastoja myöten. Millaista osaamista kunnallisilla toimijoilla sitten on? He ovat pyörittäneet toimintaa budjetin turvin, ilman voittotavoitetta ja tarvittaessa ostaneet palveluja ulkoa näiltä edellämainituilta. Nyt heidän pitää alkaa myydä ja markkinoida palveluja? Toivottavasti merkittävä muutos toiminnassa onnistuu ja nopeasti ennenkuin näivettyminen alkaa ja velat kasvavat - nehän ovat lopulta kuitenkin kansalaisten takaamia ja loppupelissä maksetaan tulevila maakuntaveroilla ellei toiminta ole kannattavaa.

Itse tulen kiinnostuneena seuraamaan mitä tapahtuu alussa, kun tämä valinnanvapaus otetaan käyttöön. Millaisia markkinointikampanjoita tulemmekaan näkemään maakunnissa, kun suurella määrällä kunnallisia terveyspalveluita aiemmin käyttäneillä ihmisillä on yhtäkkiä vapaus valita palvelutuottajansa. Toivottavasti uudet yhtiöitetyt toimijat pärjäävät tässä pelissä, kokemusta niillä ei siitä aiemmasta juuri ole. Suurilla kaupallisilla toimijoilla on kokemusta ja varaa kampanjoida sekä luvata kymmenen hyvää ja kaunista. Kun sitten valinta on tehty, niin käyntikokemuksen laadusta huolimatta olet sitoutunut sinne vuodeksi. Toivottavasti kokemus on hyvä, sillä vuosi on sairastellessa pitkä aika ilman vaihtomahdollisuutta.

Aikaa myöten kokemusten karttuessa ja somerummun päristessä tilanne tasaantuu ja aidosti hyviä palveluita tarjoavat menestyvät. Mutta alkutilanne on veikeä, kun ei kilpailla vain yksittäisistä käynneistä vaan kerralla vuodesta. Tuleeko kytkykauppaa, saanko ilmaisen nallen?

Olen suurimman osan työurastani toiminut tuotekehitystiimien vetäjänä, joiden keskeisenä tehtävänä on ollut tuottaa ja arvioida liiketoimintasuunnitelmia uusille palveluille ja tuotteille. Näissä suunnitelmissa tehdään laskelmat todennäköisestä tulevaisuudesta sekä sitten ns best case- ja worst case -skenaariot. Varaudutaan suunnittelussa siis siihen, että asiat menevätkin todella hyvin tai todella huonosti. Näin voidaan arvioida riskejä ja niiden toteutumisen merkittävyyttä liiketoiminnalle ja yrityksen taloudelle. Jos jotain haluaisin viedä yritysmaailmasta hallituksen ja virkamiesten toimintatapaan, niin tämän. Esimerkiksi liikenneyhtiön esitys perustui yhteen yltiöoptimistiseen laskelmaan, josta näkee heti sen sisältävän vääriä olettamia.

Olen vapaan kilpailun ja markkinatalouden kannattaja, mutta silti huolissani veronmaksajana tulevasta. Normaalissa vapaassa kilpailussahan heikosti pärjäävät kuolevat pois esimerkiksi konkurssin kautta, mikä on aivan oikein. Entä sitten jos kuoleva toimija onkin maakunnan omistama entisen kunnallisen terveydenhuollon toimija? Annetaanko sen kaatua vai rahoitetaanko sitä joko lainalla tai veroilla loputtomasti? Joka tapauksessa veronmaksaja lopulta maksaa.

Tällaisia pohdintoja sunnuntaiaamuna, löytyykö muilla bloggareilla ajatuksia tästä asiasta? En halua luoda tarpeettomia uhkakuvia, mutta kaikkeen on hyvä varautua, niin ei olla housut kintuissa asioiden mahdollisesti mennessä pieleen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

Erittäin hyviä pohdintoja. Vaaroja taitaa olla enemmän kuin mahdollisuuksia. Vapaata kilpailua ei voi ohjailla tai muuten se ei ole vapaata kilpailua.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Otetaan esimerkki Ruotsista.Östersundin kaupunki rakensi fyysisesti kaksi identtistä 24h hoivapalvelun yksikköä.Toista pyöritti kaupunki ja toista yksityinen.Molemmille annettiin sama budjetti,minkä ylitys oli tarkoitus välttää.

Suomalainen Nordic Health Group oli mukana 2v tekemässä toiminnoista tutkimusta.

www.nhg.se/doc/Ostersundsstudien_Slutrapport_Clean...

En tiedä olenko oikeassa.Eikö meilläkin olla antamassa toimijoille samasta toiminnasta sama maakunnan antama raha.Tämä sama periaate on toiminnassa Saksassa,missä työnantaja tilittää oman ja työntekijän osuuden lakisääteisille sairaskassoille.Valtio rahoittaa ainoastaan sosiaalituilla olevien osuuden.Kassat maksavat vuorostaan lääkäreille ja sairaaloille.Eettisen puolen valvonta tapahtuu pääasiassa lääkäriliiton toimesta.Ei vaaleja,ei myöskään demokratiaa.

Tuo liiketaloudellisen osaamisen murehtiminen taitaa olla turhaa.Kyllä kuntien väki tietää mitä ovat hoivapalvelujen henkilöstökulut,ylivoimaisesti suurimmat menot.Jos hoivapalveluyksikön johtamisessa on liiketoiminnan osaaminen tärkeintä niin ollaan hakoteillä.

Kuinka paljon on sitten riittävä voitto esim hoivapalveluissa..Jos kunnan omistaman osakeyhtiön palkkoihin on budjetoitu summa x niin kenenkään omatunnto tuskin alkaa kolkuttamaan tuon summan toteutuessa.

Entä mitä hyötyy veronmaksaja.Kunta OY maksaa yhteiskunnalle ylimääräistä palkan sivukuluina ja pienipalkkaisten työntekijöiden ylimääräiset palkat ohjautuvat suoraan kulutukseen.

Nordic Health Group on tehnyt myös selvityksiä Suomessa soteen liittyen.Östersundin raporttia ei ole ylistetty liiallisesta tasapuolisuudesta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Vastailen lyhyesti, kun kännykän varassa. Yksi kokeellinen tutkimus näin pienellä otoksella ei kyllä minun huoltani riitä poistamaan. Jotain laajempaa kaipaidin. Kiitos tästä, pitää tutustua tarkemmin

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset