Sipilän johtajuus ja vajaa hallitus
Juha Sipilä on ajanut päätöksillään itsensä ja ja hallituksen mahdottomaan tilanteeseen. Vähemmällä väellä ja kokemuksella kuin aiemmin koitetaan viedä lyhyessä ajassa läpi suurempia päätöksiä läpi kuin pitkään aikaan. Näyttää kuitenkin siltä, ettei tämä oikein ota onnistuakseen – eikä oikeastaan ihme. Aika alkaa loppua, nyt on opittava tapahtuneesta, myönnettävä virheet ja tehtävä tarvittavat korjausliikkeet.
Sipilän valinta muodostaa tiiminsä kokemattomista ministereistä ja yhdistellä ministerin salkkuja vaikuttaisi osasyyltä nähtyyn epäonnistumisten sarjaan. Vaikka kunnioitan ministereitä Tiilikainen ja Lindström, niin heille on laitettu liian suuret vastuualueet ilman aiempaa kokemusta ministerin työstä. Erityisesti Lindströmin tapauksessa on myös vaikeaa ymmärtää, miksi tällainen ratkaisu on haluttu tehdä, kun työllisyyden parantaminen on yksi tärkeimmistä tehtävistä hallituksella. Anne Bernerillä taas on kokemusta johtamisesta, mutta ei omasta halinnonalastaan eikä ministerin tehtävistä – ja se valitettavasti näkyy. Sanni Grahn-Laasonenkaan ei oikein ole ollut vaikeiden koulutuspäätösten viestimisessä tehtäviensä tasalla – Kokomuksestakin olisi varmaan löytynyt kokeneempiakin tuohon vaativaan tehtävään.
Mikäänhän ei pääministeriä pakottanut tähän ratkaisuun, hän teki itse tämän valinnan ja kehui julkisuuteen kuinka nämä hommat hoituu pienemmälläkin väellä – ei näytä hoituvan. Hankkeiden vaikuttavia tekijöitä kuvataan joskus kolmiolla, jossa kärkinä ovat aikataulu, laatu sekä käytettävien resurssien määrä. Riippuen sitä mitä painotetaan, niin joku näistä kärsii. Sipilä on päättänyt viedä läpi suuren määrän uudistuksia kireässä aikataulussa vähillä resursseilla, jolloin tuotosten laatu ja määrä lähes varmasti kärsii – syntyy sutta ja sekundaa. Siinä ei auta vakuuttelut siitä, kuinka teemme asioita uudella tavalla ja aiempia paremmin ja tehokkaammin. On huonoa johtajuutta olla ymmärtämättä tällaisia perussääntöjä, jotka ovat lähes luonnonlakeja.
Nykyajan johtamisessa keskeistä on muodostaa ympärilleen hyvä tiimi ja kommunikoida jatkuvasti eri vastuualueiden välillä hyvässä yhteistyössä. Vanha slogan yhdessä olemme enemmän sisältää totuuden siemenen. Ellei tämä Sipilän hallitus ala löytää tuota siementä, niin ollaan pahoissa ongelmissa ja päätöksiä ei saada maaliin asti. Eräs kaverini totesi, että nyt sentään jotain tapahtuu ja asioita tehdään – se ei kuitenkaan riitä, jos hommat menee sähläämiseksi.
Liikenneyhtiö oli melkoinen oppikirjaesimerkki, siitä kuinka edellä kuvatut voivat kaikki mennä pieleen. Esityksen keskeyttämisen syynä ei ollut Berner vaan surkea valmistelu väärillä olettamilla ottamatta valmisteluun mukaan asiakkaan eli autoilijoiden edustajia. Esitys kaatui oikeastaan jo matematiikan ja talouden perussääntöihin. Sipilä on kehunut esityksen tuomista julkisuuteen tässä vaiheessa uutena avoimena valmistelukulttuurina. Miten meni noin omasta mielestä?
Sipilän olisi aika tunnustaa tehdyt virheet ja oppia niistä. Suomella ei ole aikaa tällaiseen sähläämiseen ja vähien resurssien hukkaamiseen hankkeisiin, joista ei synny mitään valmista!
EDIT 25.1.2017 klo 7:15
Tutkin Bernerin selvitykseen tehtyjä taustaselvityksiä ja löysin sieltä mielenkiintoisen skenaarion.
Muistio sisältää selvityksessä esitetyn rahoitusmallin lisäksi skenaarion 2: "Tuloutus perustettaessa: perustettu LiVe-yhtiö ottaa omaan ulkopuoliseen taseeseensa velkaa heti ensimmäisenä vuonna 1000 meur, mikä mahdollistaa saman suuruisen kertatuloutuksen valtiolle. Yhtiön pääomarakenne vastaa järjestelyn jälkeen paremmin infrayhtiötä ja tekee taseesta tehokkaamman."
Blogi tästä : Bernerin selvityksestä pois jätetty velkavipumalli
En mitenkään usko etteikö pääministeri Sipilä olisi olllut tästä tietoinen, kenties hankkeen aiempi tuki jopa perustui osin juuri tähän mahdollisuuteen.
Sen verran vielä lisään, että en tiedä yritysmaailmassa koskaan toimittavan s.e. yksi johtoryhmän jäsen esittelisi yhden suurimmista hankkeista julkisesti ja muu johtoryhmä olisi yhtä kujalla kuin hallitus liienneyhtiössä. Siellä vuoden valmistelun aikana säännöllisesti briefattaisiin edistymisestä ja valituista ratkaisuista. Lisäksi esitys käytäisiin yhdessä läpi ENNEN julkistamista. Samalla varmistetaan, että esim talousjohtaja sitoutuu esitykseen. Orpo oli tässä valtionvarainministerinä talousjohtajaa vastaava.
En tiedä mitä oppeja yritysmaailmasta Sipilä on tuonut, mutta ei siellä ainakaan näin toimita.
Ilmoita asiaton viesti
Ja lukuisa määrä muita loppareita,konsultteja.Esko Aho etunenässä.
Vanhasen hallituksen konsulttien lasku oli mittava.Vaika eniten historian aikana ministereitä.
”Salatut sopimukset-Satumaiset palkkiot”!
TE -11
Ilmoita asiaton viesti
Jos ministeri eikä virkamiehet kerkeä osallistumaan, niin konsultit ja lobbarit vetävät showta. Silloinn syntyy esityksiä heidän eturyhmiensä intressien pohjalta. Liikenneyhtiön esitykset tehtiin pitkälti konsulttivoimin, hallintarekisteri oli lähes suoraa Finanssialan keskusliiton materiaalia jne.
Näitä asioita on aidosti johdettava ja asetettavat tavoitteet sekä rajat mahdollisesti käytettävälle ulkopuoliselle avulle.
Ilmoita asiaton viesti
Totta.Lueppa IL mitä siellä ministeriön virkamiehestä sanotaan. Vaihtoa kehottavat tekemään .
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Marja-Liisa vinkistä,
hyvä näkökulma. Pelkkien ministerien esteellisyyden lisäksi tulisi keskustella johtavien virkamiesten intresseistä ja sidoksista.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701242200058681…
Mikä olisikaan jutussa mainitusta kansliapäälliköstä Pursiaisesta tullut uudessa yhtiössä, toimitusjohtaja? En tiedä.
Ovatko Liikenne- ja Viestintäministeriön johtavat virkamiehet esteellisiä ajaessaan suunnitelmia väyläyhtiön perustamiseksi? Syntyvään yhtiöön tullee lukuisia määrä hyväpalkkaisia töitä ilman ikäviä virkamiesten velvotteita ja merkittävä osa nykyisistä vrkamiehistä siirtyy osaksi uutta yhtiötä. Onko tällöin odotettavissa merkittävä määrä henkilökohtaista etua?
Teknologiatoimittajien osalta totesin:
Suomessa toimii laaja Älykkään liikenteen verkosto – ITS Finland ry. , johon varsinaisina jäseninä kuuluu merkittäviä teknologiatoimittajia: CGI Suomi Oy, Tieto Finland Oy, TeliaSonera Finland Oy, MaaS Finland Oy, Semel Oy sekä HSL. ITS Finland on yhteistyöfoorumi kooten yhteen hallinnon, tutkimuksen ja yritysten osapuolet toteuttamaan tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvia palveluja ja ratkaisuja liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Avainkumppanina on myös Liikenne- ja Viestintäministeriö. Koko lista on täällä.
Mikä tämän verkoston sekä teknologiayritysten lobbauksen vaikutus on siihen, että halutaan niin vahvasti ajaa tuota musta laatikko -ratkaisua Suomeen?
Itse kirjoittelin näistä intresseistä taannoin kaksikin blogia, joista nuo ovat poimintoja:
Johtavien virkamiesten polte päästä väyläyhtiöön
http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22…
Bernerin hankkeiden kytkökset teknologiatoimittajiin
http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22…
Uskallan väittää, että siellä esitetyt perustelut ja arvailut ovat tulleet valitettavasti todeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ulkomainen raskasliikenne on ollut Saksassa maksullinen pääväylillä n.12000 km matkalta.2018 raskas liikenne tulee maksulliseksi käytännössä kaikilla maantellä,joissa löytyy 2 kaistaa yhteen suuntaan.Kilometrit kolminkertaistuvat.
Kokonaan toinen hanke on ministeri Dobrindtin 3 v tapetilla ollut hanke saattaa kaikki ulkomaiden ajoneuvot osallisiksi.Hän on koko ajan haistellut EU-komission kantoja asiaan.Hänen alkuperäinen suunnitelma maksuista vain ulkolaisille ei mennyt läpi, joten hänkin oli muuttamassa maan vuosittaista veroa tienkäyttömaksuksi.Kolmeen vuoteen mahtuu paljon viilaamista.
1.12.2016 komissio useiden mielestä yllättäen näytti vihreää valoa jatkolle.Ehdot ovat kuitenkin aika kovat.On tarjottava vaitoehtoa lyhimmillään 10 päiväksi ja halvimmassa versiossa sen oli oltavaa luokkaa paikallisliikenteen kertalipun verran.Ketjutettuna esim 36x2e/vuosi.Mikä on hyöty keräämiseen ja valvontaan nähden.
Tämä oli taatusti Bernerillä tiedossa.
Asia on nyt hyllyllä Saksassa odottamassa vaalien jälkeistä elämää.
Ilmoita asiaton viesti
Kuorma autojen moottoritiemaksuista:
Saksalaiset ovat rakentaneet vuosien saatossa vaihtoehtoisen lähinnä sisävesiin perustuvan liikennejärjestelmän auttamaan maantieliikenteen siirtoa vesille. He tietävät mitä eri liikennemuotojen ylläpito maksaa….
http://www.slideshare.net/carolinevandeleur/platin…
Muistutettakoon jälleen kerran siitä, että EU tilintarkastustuomioistuin on huomauttanut valtiota siitä että ne eivät tee tarpeeksi ,että volyymeja siirtyisi maanteiltä vesille.
Tämä Saksan tie on yksi keino: laitetaan maksut myös raskaalle liikenteelle .
Meillä Berner ilmoitti vastaavasti jo yhtiöittämis infossa, että raskaalle liikenteelle kompensoidaan kaikki mahdollinen lisäkustannus.
Edelleen meillä Bernerin johtamassa LVM:ssä ei ole vielä edes aloitettu jo vuonna 2011 sovittuun ja maanteitten kulujen pienentämiseen tähtääviin liikenteen volyymi siirtoihin vesille; tarvittavaa vertailua ,tutkimustyötä eikä korjausvelka arvioita oman noin 12500 km käyttämättömän sisävesi ja rannikkoväylästön hyötykäyttöön yhtenäiseksi vesiliikenne verkoksi Järvi Suomen alueella ja rannikolla logistisen tehokkuuden aikaansaamiseksi, ole aloitettu.
Ilmoita asiaton viesti
Hallitus on sikälikin vajaa, että siinä ei ole ainuttakaan juristia ehkäisemässä ennalta esityksistä ns. sudenkuoppia.
Ilmoita asiaton viesti
Onko varmaa, että Bernerin yhtiöissä ei jossain määrin juosta vastaavalla tavalla sähköjäniksen perässä.Ei seeprakaan raidoistaan irti pääse.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikea sanoa, ymmärtääkseni pitkään aikaan Anne Berner ei ole ollut itse toimivassa johdossa Vallila Interiör -yhtiössä vaan ymmärtääkseni yrityksen hallituksessa ja omistajana – ehkä hyvä niin.
Täytyy tähän lisätä, että Berner-yhtiöllä ei ole mitään tekemistä Anne Bernerin kanssa. Berner-perheyhtiön väki ei ole edes sukua Anne Bernerille vaan on lähtöisin Norjasta. Toivottavasti ko yhtiö ei liikaa kärsi useista väärinkäsityksistä.
Ilmoita asiaton viesti
On pakko jatkaa sen verran,että olen sivukorvalla kuullut työperäisten tuttujeni kautta jotain asiaan liittyvää.Viimeksi n 10 vuotta sitten.Puhelinsoitto riittäisi
Syy miksi en tee sitä saattaisi käydä rivien välistä luettavasta vastauksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Sitten siellä juoksee Soini ja Sipiläkin.Virkamiehet niidenkin laskelmat tekee,Avustajat tekee puheet joita ne pitää.
Jos PM-03 on ollu Paikallislehden Friilanser toimittaja
Tai-11 lähetystöharjoittelija/opettajien sijaisuuksia tehnyt ,niin oliskohan ne ihan ilman asiantuntija virkamiehiä pärjännyt?
Ilmoita asiaton viesti
En minä ,mutta kun ”Berneri”:
Raha-asiainvaliokunta
Raha-asiainvaliokunta valmistelee asiat, joilla on huomattava taloudellinen merkitys tai joista muuten vaaditaan raha-asiainvaliokunnan lausunto.
Kokoonpano
Pääministeri Juha Sipilä, puheenjohtaja
Ulkoasiainministeri Timo Soini
Valtiovarainministeri Petteri Orpo
Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Talouspoliittinen ministerivaliokunta
Talouspoliittinen ministerivaliokunta käsittelee kokonaistaloudellista kehitystä ja yleistä talouspolitiikkaa, julkisen talouden kehityksen pääsuuntaviivoja ja muita pääministerin määräämiä talouspoliittisia toimia vaativia asioita.
Kokoonpano
Pääministeri Juha Sipilä, puheenjohtaja
Ulkoasiainministeri Timo Soini
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen
Oikeus- ja työministeri Jari Lindström
Valtiovarainministeri Petteri Orpo
Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Elinkeinoministeri Mika Lintilä
JK.Liikennekaarihan ei koske mitään näistä ministerivaliokunnista? Eihän ?
Ilmoita asiaton viesti
Työttömyys alenee, Sipilä rules 😉
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/478414-tyottomy…
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä jos näin, joku onnistuukin. Täytyy tutustua myöhemmin syihin, toivottavasti kyseessä ei ole harjoitteluun tms aiheuttama tilastoharha. Mikä sitten on syy ja seuraus, ihan tätä nyt ei Sipilän rulaamisen ansioksi heti voi laittaa, vaikka kannattajat mieluusti niin tekevätkin.
Ilmoita asiaton viesti
Talouspolitiikan vahti moittii: Hallituksen tavoitteet karkaavat käsistä
24.1.2017 KL
Politiikka/Työmarkkinat/Valtiontalous
Talouspolitiikan vahti moittii: Hallituksen tavoitteet karkaavat käsistä
Talouspolitiikan arviointineuvoston mukaan hallituksen säästötalkoot eivät ole ohitse.
”Hallituksen asettama 72 prosentin työllisyystavoite jää saavuttamatta. Työllisyystavoitteen karkaaminen vaikeuttaa julkisen sektorin alijäämää ja velkaa koskevien tavoitteiden saavuttamista”, arviointineuvosto kirjoittaa tiedotteessaan.
Professori Roope Uusitalon vetämän arviointineuvoston mukaan hallituksen pitäisi sopia vielä yhteensä 2,4 miljardin euron lisäsäästöistä, mikäli se haluaa savuttaa tavoitteensa julkisen talouden tasapainosta.
Puhu Soini,Sipilä,Orpo nyt ennen vaaleja mitä tahansa ,sen jälkeen leikataan lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Ettei olis ”Paltamokokeilu”? Työtä sosiaaliturvaa vastaan ,0 euron palkalla-SOS_hallituksen ”aktiivitoimissa”.
TEM joulukuun-16
Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2016 joulukuussa 207 000.
Työttömiä miehiä oli 113 000 ja naisia 94 000 henkeä.
Nuorten 15–24-vuotiaiden työttömyysaste, eli työttömien osuus työvoimasta, oli joulukuussa 14,7 %.. Nuorten työttömyysasteen trendi oli 19,2 prosenttia.
Työvoiman ulkopuolella olevia oli vuoden 2016 joulukuussa
– 1 481 000 henkeä eli saman verran kuin vuotta aiemmin.
-Työvoiman ulkopuolella olevista oli
– piilotyöttömiä 166 000,
mikä oli 12 000 enemmän vuoden 2015 joulukuuhun verrattuna.
Tammikuu 24.1-17
Ilmoita asiaton viesti
Sen piti olla selvitys, mutta esityksenä sitä plogistikin käsittelee. Sitä vaan, että tässä liikenneasiassa ovat puurot ja vellit olleet alun perinkin sekaisin. Berner ylitti valmistelukiireessä selvästi toimeksiantovaltuutensa. Sitä vielä korostaa hänen jälkijättöinen mahdoton esityksensä 100 miljoonan hyvityksestä uuden auton ostajille. Mautonta sooloilua.
Nyt koko soppa on vedetty takaisin, mutta kyllä se sieltä tavalla tai toisella nousee. Liikenneväylien ja autoverotuksen uudistamisen tarve ei ole minnekään häipynyt. Se on nyt vain väärin sammutettu.
Ilmoita asiaton viesti
Olkoon nyt selvitys, joka sisälsi esityksen, suosituksen tahi toimintatapamuutoksen niin suhteessa selvitykseen käytettyyn aikaan saatiin sutta ja sekundaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ja likitulkoon ilmaiseksi, tai miten sen nyt ottaa:
Ministeriö maksoi satojatuhansia euroja konsulteille väyläyhtiön suunnittelusta
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/ministeri…
Ilmoita asiaton viesti
Yrityksen normaaleissa päätöksissä ja hankkeissa ei yleensä ole juurikaan oppositiota ja se hiljenee viimeistään päätöksen jälkeen. Tiukan paikan tulle voimakkaan opposition voi hoitaa yt:llä pihalle yrityksestä, kaupan päälle salassapitositoumukset ja julkisuuteenkaan ei juputeta. Media ei myöskään vastaavalla tavalla tarkkaile yrityksen toimintaa ja puutu niihin. Dokumentit eivät ole julkisia eikä päätöksen tarkempia perusteluja tarvitse esittää julkisuuteen. Jos otettaaisiin vaikkapa Soneran Saksan ilmatilan ostoon johtaneet valmistelupaperit, niin tuskin ne kestäisivät kriittistä tarkastelua, mutta ei niitä pääse näkemään.
Tässä on merkittävä ero, jonka kanssa Sipilällä tuntuu olevan vaikeaa. Mieluusti hän varmaan vaeintaisi opposition ja median, mutta se ei nyt vaan oikein onnistu. Nyt on ryssitty jo niin monta hanketta, että tulevatkin käydään läpi suurennuslasilla.
Ilmoita asiaton viesti
Katsottuani äsken a-studion Bernerin haastattelun, niin johtopäätöksenäni on että hän ei ole mielestäni oppinut virheistään mitään. Sipilällä on samaa vikaa, kumpikaan ei suostu myöntämään virheitään ja se on vaarallinen ominaisuus niin yritysjohtajalle kuin ministerille.
http://yle.fi/uutiset/3-9421694
Myöntäkää reilusti virheet, oppikaa ja korjatkaa ne tulevaisuudessa. silloin luottamus voisi palautua. Tällä tavalla kiertelemällä ja kaartelemalla ei näin käy.
Ilmoita asiaton viesti
Tutkin Bernerin selvitykseen tehtyjä taustaselvityksiä ja löysin sieltä mielenkiintoisen skenaarion.
Muistio sisältää selvityksessä esitetyn rahoitusmallin lisäksi skenaarion 2: ”Tuloutus perustettaessa: perustettu LiVe-yhtiö ottaa omaan ulkopuoliseen taseeseensa velkaa heti ensimmäisenä vuonna 1000 meur, mikä mahdollistaa saman suuruisen kertatuloutuksen valtiolle. Yhtiön pääomarakenne vastaa järjestelyn jälkeen paremmin infrayhtiötä ja tekee taseesta tehokkaamman.”
http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/23…
En mitenkään usko etteikö pääministeri Sipilä olisi olllut tästä tietoinen, kenties hankkeen aiempi tuki jopa perustui osin juuri tähän mahdollisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti