*

Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Onko hallituksella edes halua puuttua yritystukiin?

Sipilän hallitus vaikuttaisi pelaavan taktista peliä, jonka lopputulemana on, että yritystuet säilyvät lupauksista huolimatta ennallaan koko hallituskauden ajan. Läpinäkyvyydessään touhu on jo suorastaan naurettavaa. Puoliväliriihen pohdinnoissa käytettyä yritystukiraporttia ei ollut "sattumalta" medialla eikä oppositiolla käytössä, kun keskustelua varsinaisesti käytiin. nyt sitten jälkikäteen tehdyn julkaisun jälkeen näkyvys on huono ja pääkeskustelu on jo vaiennut - todella kätevää.

Selvitys kiireellä kasattu ja kattaa vain puolet tuista

Itse tehty selvityskin on täysin torso osittain kiireestä johtuen ja osittain siitä, että hallitus näyttää rajanneen selvityksestä puolet tuista pois. Selvityksessä todetaan:  "Selvityksessä ei ole mukana seuraavat tukikokonaisuudet: EU-osarahoitteiset tuet, EU:n yhteisen maatalouspolitiikan piiriin kuuluvat tuet ja alennetut alv-kannat."

Mika Koskinen kertoo näkökulmassaan Iltalehdessä. "Kuntien yritystuet tuntuu kuitenkin olevan niin sekava ja hämärä kokonaisuus, ettei siitä ole kunnon kuvaa ainakaan niillä yritystukitutkijoilla, joilta Iltalehti yritti perjantaina saada asiaan vastausta.Yleisesti puhutaan useita sadoista miljoonista euroista. Jos sovitaan, että se on 300 miljoonaa euroa, päädymme noin 8,5 miljardiin euroon." Hän päätyy siis laskelmissaan edellä mainitut poisrajaukset summan olevanyhteensä 8,5 miljardia, kun selvityksen kohteena oli vain 4 miljardia. Hänen esittämänsä laskelmat ovat vakuutavia ja vastaavaan olen itse päätynyt näitä ihmetellessäni. Tuo summa on Koskisen mukaan 15% koko valtion vuosibudjetista ja sitä voi myös verrata vaikkapa siihen, että tänä vuonna valtio ottaa velkaa noin 5,5 miljardia.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) julkaisi 17.6.2015 selvityksen yritystuista ja niiden vaikutuksesta. Siinä ehdotettiin niiden tarkempaa arviointia ja kaikki puolueet mukaan lukien hallituspuolueet kilvan lupailivat yritystukien vaikuttavuuden selvitystä ja puuttumista niihin. Hallituksella olisi ollut vajaa kaksi vuotta aikaa teettää kunnon selvitys asiasta. Mitä sitten tehtiin? Käynnistettiin vajaa kiireessä tehty selvitys hallituksen päätöksellä vasta 25.10.2016 niin, että raporttia oli aikaa tehdä käytännössä alkuvuosi 2017.

Työryhmä toteaakin puoliväliriiheen tehdyssä selvityksessään: "Selvitystyön aikana on tullut selväksi, että kaikkia yritystukijärjestelmään liittyviä näkökulmia ei ole mahdollista käydä läpi lyhyessä ajassa. Jatkoselvityksiä on syytä tehdä erityisesti yritystukien vaikuttavuuden arvioinnin edistämisen osalta."

Tämä oli jo harvinaisen hyvin selvillä VATTin selvityksen pohjalta, miksei tämän vajaan kahden vuoden aikanan tehty asialle mitään? Ei voi olla välttymättä ajatukselta, että ei oikeasti edes haluttu.

Millaisia tukia on rajattu pois selvityksestä?

Maataloustuet sekä alennetut arvonlisäverokannat muodostavat yhteensä yli neljä miljardia. en käy tässä näitä tarkemin läpi vaan keskityn alueellisiin ja rakenteellisiin yritystukiin.

Kun osarahoitteisetkin tuet ovat poissa jää lähes kaikki alue-, rakenne ja investointituet pois selvityksestä - eli moni tuki, jota sitten esimerkiksi ELY-keskusten ja maakuntaliittojen kautta jaellaan ties millä perusteella. Jo VATTin selvitys totesi, että nämä ovat ongelmallisimpia tukia, joiden vaikuttavuus on täysin epäselvä ja niiden jakoperusteet vaihtelevat alueellisesti. Näillä voi olla Suomen markkinoilla todella pahasti kilpailua vääristävä vaikutus.

VATTin tutkimuksessa 2015 todetaan:

"Investointituilla ei selvityksessä todettu juurikaan olevan uusia investointeja lisäävää vaikutusta ja lisäksi suurten yritysten saama julkinen tuki syrjäyttää usein yksityistä rahoitusta investoinneissa. Työllistämis- ja matalapalkkatuilla ei selvityksen mukaan ole vaikutusta työllisyyteen tai yritysten tuottavuuteen. Tuet siirtyvät osittain palkkoihin, mutta vielä suuremmalta osin ne näyttävät jäävän yrityksille."

Ei liene sattumaa, että nämä tuet vaikuttavat voimakkaasti juuri alueellisesti ja paikoissa, jossa Keskustalla on vahva kannatus. Kokoomuksellakin tuntuu olevan selkeä sokea piste näissä asioissa, sillä kilpailua ja markkintaloutta vääristävinä kuvittelisi heidän olevan tukien vähentämisestä kiinnostunut - ilmeisesti kannattajakunnan edun ajaminen on kuitenkin tärkeämpää kuin ideologia. Perussuomalaisten kanta asiaan on jälleen minulle arvoitus.

Selvityksen tulos ja hallituksen toimenpiteet

Puoliväliriiheen tehty selvitys päätyi siis siihen, että nykyinen yritystukijärjestelmä ei tue kansantalouden pitkän aikavälin tuottavuutta ja siten talouskasvua optimaalisesti. Vain noin 10 prosenttia tukien kokonaismäärästä edistää yritysten uudistamista, raportissa todetaan.

Suomen pitäisi uudistua ja tukea kasvua sekä työllisyyttä parantavia toimenpiteitä. Saadaan tulos, jonka mukaan 10% edistää tavoitetta, mutta ei tehdä asialle mitään? Huhhuh.

Hallitus lupasi palata veroluonteisiin tukiin syksyn budjettiriihessä, mutta mahtaako silloinkaan olla käytettävissä kunnollisia selvityksiä ja onko hallituksella aidosti tavoite muuttaa jotain radikaalisti tai edes vähän? Oma veikkaukseni on, että korkeintaan päädytään johonkin jatkoselvitykseen tai kosmeettisiin päätöksiin, jotka toteutuvat lähellä hallituskauden loppua. Samalla siirretään valtaa yhä enemmän maakunnille, jotta Keskusta voi jatkossakin jatkaa vaikuttavuudeltaan epäselvien sekä kilpailua vääristävien tukien jakamista.

Nyt pitää toimia ja seurata tuloksia

On pöyristyttävää, että Suomen valtio tekee tällaisia miljardiluokan panostuksia seuraamatta niiden tuloksia verrattuna tavoitteisiin. Silmät ummessa rahaa sinne tänne ja toivotaan parasta.

En todellakaan tarkoita, että kaikki tuet pitäisi poistaa, mutta koko järjestelmä on arvioitava uudelleen vaikuttavuuden kautta. Nykymallilla Suomi ei nouse ja vaikutukset jäävät vähäisiksi. Kenties yritystenkin osalta tarvitaan sitä kannustamista ja osallistamista vastikkeettoman rahanjaon sijaan?

Mielestäni hallitus tukee pysähtyneisyyttä kasvun ja uudistumisen sijaan säilyttäen olemassaolevien yritysten ja omistajien etuja sekä asemaa. Näin ei luoda uutta vientiä eikä kasvua. Painopistettä on muutettava uudistumista edistäväksi ja peruttava Tekes-leikkaukset lähes ainoina tavoitteita tukevina yritystukina!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Voittoa tuottavat yritykset, jotka maksavat veroja suoraan ja myös työntekijöiden palkkaveroina, ovat yhteiskunnan perusta; se ainoa, jonka varaan voi rakentaa. Tätä taustaa vasten on kummallista, että valtiovalta kuvittelee hyötyvänsä yritystui`sta. Sellainen yritystoiminta, joka ei edes itseään elätä, on yhteiskunnalle lisäkulu, joka maksetaan terveesti toimivien yritysten tuotoista ja koko kansakunnan verotuloista.

Ymmärrän yritystuet, kun ne rajautuvat uusien yritysten käynnistysavustuksiin, mutta en lainkaan esimerkisi Ruotsiin ja Viroon suuntautuvan laivaliikenteen tukea. Olisi paljon reilumpaa, että matkalipuilla olisi oikea, eikä tuettu hinta ja varustamot toimisivat omillaan.

Käyttäjän gavia52 kuva
Juha Vesamäki

Kaikkein järkyttävin tuki on tuulituki, eli mitä enemmän tuotat, sitä paremman tuen saat. Olettaisin maanviljelijän/karjankasvattajan/siipikarjankasvattajan mieluummin ottavan sen "tuen" tuotteidensa hinnassa, kuin olevan eräässä mielessä joidenkin "sylkykuppina" ja "Rysselin renkinä", ja sama pätee tukien osalta mihin tahansa yritystoimintaan.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Myös tuotekehitystuet olisi syytä muuttaa lainoiksi. Tekes-lainat ovat erittäin edullisia ja ne usein annetaan anteeksi jos projekti epäonnistuu, mutta silloin kun projekti onnistuu, veronmaksajat saisivat rahansa takaisin korkojen kera.

Sinänsä Suomessa t&k-tuet ovat ehkä fiksuja että yksityistä riskipääomaa on niin vähän tarjolla. Pääomat ovat eläkeyhtiöissä eivätkä ne rahoita riskaabelia bisnestä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Juu,vastikkeellisuuteen ja tuloksiin pitäisi kiinnittää huomiota sekä valtion osuuteen myös tuotoista.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Ei ole halua tällä hallituksella, eikä sitä edellisellä, eikä sitä edellisellä....

Vanha virsi joka toistuu aina vaan uudestaan, vaikka puolueet vaihtuisivat.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Niin, menneitten toimiin lienee hankala vaikuttaa, joten käsittelen nykyistä. Eivät ole kummoisia olleet edellistenkään tulokset.

Yritystukiin puuttuminen oli kuitenkin lähes sama kuin koulutuslupaus ennen vaaleja ja nyt oli tutkimustietoa asian tueksi. Lisäksi yksikään hallitus hetkeen ei käsittääkseni ole ollut niin idiootti, että olisi leikannut vain juuri tutkimuksen mukaan oikeaan suuntaan vaikuttavista tuista eli Tekesiltä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Päämääränä tulisi olla maataloustukia lukuunottamatta kaikkien yritystukien poistaminen kokonaan. Sitä ei vain pidä tehdä yhtäkkiä, koska yritystuista on muodostunut yksi osa kansantalouden rakennetta ja yhttäkkinen poistaminen vaikuttaisi äkillisesti mm. työllisyyskehitykseen.

Yritystuet ohjaavat yritysten toimintaa virheellisellä tavalla. Niiden pitäisi fokusoitua vain kannattavaan toimintaan, jonka kehittämisen ne itse pystyvät rahoittamaan - tarpeen vaatiessa lainarahoituksen turvin. Kun tukia on tarjolla, niitä haetaan joka tapauksessa, ties millä verukkeella. Ja iso osa työajasta kuluu tukien etsimiseen, anomiseen ja raportointiin niiden tiimoilta.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Vastaus kysymykseen: Ei ole. Eikä tule.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jouko Repo,
olin samaan aikaan poistamassa omaa kommenttiabi, kun ilmeisesti kommentoit sitä. Sen vuoksi kommenttisi hävisi enkä nähnyt sitä. Huomasin vasta sähköpostinotifikaatiosta, että näin kävi. Anteeksi, ei ollut tarkoitus.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

No eipä tuossa mitään. Näitähän sattuu.

Kirjoitin jotenkin näin. Työttömien ohjaaminen raporttien täyttelyyn ja kyykyttäminen on huomattavasti helpompaa kuin isojen lafkojen toimitusjohtajien. Varsinkin, jos kyseessä on vielä hyvä kaveri ja perhetuttu. :)

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Joo-o, on se kumma että toisaalla vaaditaan vastikkeellisuutta ja seuranta on tiukkaa muutamista satamista ja toisaalla jaetaan seuraamatta tuloksia.

Mä oikeasti haluisin nähdä vähän analyysiä, miten kuntien ja Elyjen tuet oikein jaetaan ja kelle.

Kuntiin liittyen lukaisin juuri, että nyt kesäkuussa uusien valtuutettujen pitää antaa ensimmäistä kertaa sama sidonnaisuusselvitys kuin kansanedustajien. Odotan mielenkiinnolla.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Teollisuuslobbarit saivat hallituksen ilmeisesti oikeasti uskomaan, että vielä myöntämätönkin yritystuki nauttii perustuslaillista omaisuuden suojaa eikä sitä siis voida olla myöntämättä.

Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin, tämä tulkinta on tullut mm. oikeusministerin suusta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Ohhoh. erikoisia ovat tulkinnat ja nyt yllättäen perustuslaki rules kummemmin tutkimattakin.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

http://www.libera.fi/blogi/yritystuet-ovat-skandaali/

Tuossa blogissa todetaan:
"Tämä on yksinkertaisesti skandaali."

"Samaan aikaan kun kansalaisia verotetaan äärimmäisen kireästi ja hyödyllisiä toimintoja leikataan, rahaa riittää hukattavaksi tukiaisiin miljardikaupalla.

Hallituksen mumina siitä, että verotusta ei haluttu kiristää, on täyttä kukkua. Sekä verotukia että suoria tukia olisi voitu leikata ja käyttää säästyneet rahat veronalennuksiin. Siis sellaisiin veronalennuksiin, jotka kohdistuvat kaikkiin kansalaisiin ja yrityksiin tasapuolisesti eivätkä vain suosikkitoimialoihin. Näin verotus ei olisi kiristynyt, mutta tuhlaaminen olisi vähentynyt.

Tuissa ei nimittäin ole pahinta se, että rahaa siirtyy veronmaksajilta erityissuosiossa olevien yritysten omistajien taskuun."

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset