*

Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Kumpi on oikeassa, Verohallinnon harmaan talouden työryhmä vai Kankaanniemi?

Katsoin Verohallinnon harmaan talouden työryhmän lausunnon 21.10.2015 lakiehdotuksesta ja se näyttäisi olevan melkoisessa ristiriidassa Kankaanniemen, Orpon sekä Sipilän lausumiin takeisiin siitä, että 50%:n ennakkoverolla ja tietojenvaihdon kautta saatavalla kansallisuustiedolla saataisiin porsaanreiät tukittua.

Laki ei käynyt uudella lausuntokierroksella vaikka mielestäni näin olisi pitänyt tehdä. Nyt on hankalaa erottaa asiat siitä, että tuolloin 2015 lopussa hallintarekisteri oli tulossa myös Suomeen. Pahoittelen pitkää lainausta, mutta se on mielestäni merkittävä pohdittaessa tätä asiaa ja esitettyjen väittämien paikkansapitävyyttä.. 

Mielestäni kaikki tähän lainatut seikat pätevät myös uudessa esityksessä ja osoittavat, ettei suunnitellun porsaanreiät tukkivan lain käytännön toteutus ja valvonta ole ollenkaan niin suoraviivaista kuin annetaan ymmärtää.

Harmaan talouden työryhmä toteaa lausunnossaan (lihavoinnit minun tekemiäni):

"Viranomaisten tiedonsaantioikeuden turvaamiseksi esitetään säädettäväksi (AOJL 6:2) ulkomaisen arvopaperikeskuksen ja liikkeellelaskijan välisestä yksityisoikeudellisesta sopimuksesta, jonka perusteella arvopaperikeskus ja sen osapuoli ovat velvollisia luovuttamaan suomalaisille viranomaisille omistustietoja. Hallintarekisteröidyn omistuksen osalta arvopaperikeskuksella ei ole omistajatietoja. Käytännössä se osapuolina ovat tilinhoitajayhteisöt. Tilinhoitajan ei tarvitse tehdä vastaavaa sopimusta asiakkaanaan olevan säilytysyhteisön kanssa ja hallintarekisteröidyn omistuksen osalta ei tämän vuoksi yleensä saada tietoja todellisesta omistajasta. Mikäli osakkeiden moniportainen hallinta sallitaan, pykälän vaikuttavuus voi käytännössä jäädä heikoksi."

"Lainsäädännön valmistelussa ja julkisuudessa on annettu virheellinen kuva, että kansainvälinen tietojenvaihto turvaisi Verohallinnolle verotusta varten tarvittavat tiedot samoin kuin nykyinen suoran omistuksen malli. Esityksen sivulla 12 todetaan automaattisesta tietojenvaihdosta muun muassa, että Suomi tulee saamaan Suomessa verotuksellisen kotipaikan omaavien henkilöiden tilitiedot sopimusvaltioissa ja EU:n alueella kotipaikan omaavista ulkomaisista rahoituslaitoksista. Tässä kohdassa haluamme täsmentää, että tieto on luonteeltaan summaarista infotietoa eikä sovellu sellaisenaan verotuksen perusteeksi. Tietosisältö kattaa tilinumeron ja tilin kokonaissaldon ilman erittelyjä 31.12 sekä lisäksi säilytetyille varoille kalenterivuonna maksetut tuotot yhteensä sisältäen korot, osingot, luovutus- ja lunastushinnat sekä muut tuotot. Verohallinto ei siten saa automaattisessa tietojenvaihdossa tietoja siitä, ketkä suomalaiset ovat omistaneet suomalaisia yhtiöitä tai minkä verran tuottoja he ovat suomalaisista yhtiöistä saaneet. "

"Lisäksi tulevassa automaattisessa tietojenvaihdossa ei tulla saamaan tietoja suomalaisten yhtiöiden jakamasta voitonjaoista esimerkiksi osinkojen lähdeverotusta ja ennakonpidätystä varten. Automaattinen tietojenvaihto ei ole luonteeltaan reaaliaikaista eikä niiden aikataulusta johtuen tietoja voida hyödyntää säännönmukaisessa verotuksessa. Kansainvälisen tietojenvaihdon kautta saatavat tiedot ovat verovalvonnassa hyödyllisiä vertailutietoja, mutta ne eivät korvaa vuosiilmoitustietoja erityisesti sen vuoksi, ettei niitä voida hyödyntää automaattisessa prosessissa vuosi-ilmoitustietojen tapaan. Tietojenvaihto verotuksen kannalta ei näin ollen korvaa suoran omistuksen omistajatietoja. On syytä huomata, että kansainvälisten verotustietojen vaihtoa koskevien sopimusten perusteella saatua tietoa voidaan käyttää vain verotusta varten. Kansainvälisten sopimusten ja direktiivin rajoitusten vuoksi Verohallinto ei pääsääntöisesti voi luovuttaa näitä tietoja muille viranomaisille harmaan talouden torjuntaa tai niiden muuta lakisääteistä tehtävää varten."

Joten nyt alkaa olla vahva tunne, että tässä viilataan kansalaisia linssiin. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun tässä asiassa johdetaan meitä harhaan. Itse asiassa tuossa lausunnossakin jo todetaan annettavan virheellistä kuvaa. Mielestäni ministerit ja Kankaanniemi jatkavat samalla linjalla.

Lisäksi työryhmä toteaa keskustelussa olleesta listaamattomien yritysten ottamisesta mukaan seuraavaa:

"Viranomaisten tiedonsaannin ja harmaan talouden torjunnan näkökulmasta olisi ongelmallista, jos sallitaan, että mikä tahansa suomalainen osakeyhtiö voi halutessaan valita anonyymin omistajuuden. Tällöin anonyymiä, viranomaisten hankalasti selvitettävää omistajuutta olisi mahdollista hyödyntää myös perinteisessä rikollisuudessa ja harmaan talouden toiminnassa. Rajaus julkisen kaupankäynnin kohteena oleviin osakkeisiin tulisi säännellä selkeästi lain tasolla. "

Mielestäni nyt olisi selkeästi kuvattava, kuinka ehdotettu lisälaki toimii. Tämä lausunto ei luo uskoa sille, että lakia voitaisiin valvoa ja toteuttaa kunnolla!

PS. Jos jotakuta kiinnostaa, niin vanhoja lausuntoja  löytyy täältä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Verouudistuksiin on aina kuulunut, että jätetään porsaanreikä ja sitten myöhemmin "huomataan" se ja viritetään lisäää. Näin sitten jatketaan kunnes kasassa on himmeli, jota ymmärtävät enää ne, jotka osaavat hyötyä siitä.

Mahdollisimman suoraviivainen ja yksinkertainen systeemi lienee paras.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Näinhän se on usein. Tästä poikkeuksellisen tekee se, että julistetaan ratkaisun varmistavan verottajan saavan aina omansa - eli porsaanreiät on tukittu jo ennalta. Tää sitten kaipaa vielä varmistusta, kun en ainakaan minä tässä asiassa pelkkiin lupauksiin enää luota - sori siitä.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Verohallinto on tehokas ja tuhonnut monta yrittäjää.

Myöhemmin on sitten aiheettomat verot peruttu, mutta yrittäjä on kaikki menettänyt.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

jepjep, ei muuta kuin Irwin soimaan ja manaamaan. H... koko valtiovalta, ette osaa muuta kuin verottaa. ;-)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#8
Suomen talous on tuhottu liian korkeilla veroilla. Duunari ei tule toimeen nettopalkallaan, vaan tarvitsee tukiaisia.

Myönnän, että tätä on tavallisen ihmisen valtavan vaikea ymmärtää.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #13

Toki ajatus on ymmärrettävissä, mutta sen duunarin tukiaisen linkitys blogin aiheeseen onkin jo vaikeampi tavalliselle ihmiselle..

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #14

#14
Koetko Niko haasteelliseksi olla itseäsi viisaampi?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #15

Mitähän noista sanamuodoista nyt päättelisi. Itselleni ei ole haasteellista vaan mahdotonta olla itseäni viisaampi. Muille se onkin sitten oikein hyvin mahdollista eikä edes haasteellista.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Muistin virkistämiseksi historian siipien havinaa, HS, 19.12.2016:

"Suomi voi haudata hallintarekisterin lopullisesti, jos eduskunta niin haluaa. Samalla Suomi voi kieltää hallintarekisterin käytön eli suomalaisten osakeomistusten salaamisen myös ulkomailla.

Euroopan komissio katsoo näin vastauksissaan, jotka se on antanut Suomelle.

Vastaukset sai eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Kaj Turunen (ps). Ne on kirjoittanut komission rahoitusvakauden, rahoituspalvelujen ja pääomamarkkinaunionin pääosasto."

http://www.hs.fi/talous/art-2000005012652.html

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Heh, nämä vanhat lausunnot saa nykyisen EU-pakkokortin näyttämään jotenkin haalistuneelta ja repaleiselta. Olen välillä koittanut kysellä saamatta vastausta, että mikä tilanteessa on nyt olennaisesti muuttunut..

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Kannanottojen sävystä ja yritysten toistuvuudesta päätellen hallituksella on pienoinen paniikkitilanne saada esitys runnottua läpi keinolla millä hyvänsä.

Liittyykö tämä toiseen ajankohtaiseen ilmiöön... yksityistämiseen? Kuvitelkaa mitä mahdollistaa järjestelmä, jossa valtion omaisuuden myyjinä ovat politiikot, mutta omistukset ja verotettavat tulot ovat anonyymejä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Joo, erikoinen pakkotilanne on luotu hirveällä kiireellä. Yli vuoden pidettiin taas pöytälaatikossa ja sitten otetaan esille todeten, että nyt on pakko päättää heti tai hukka perii.. Poliiittisia raatoja jää matkan varrelle Stubbista Turuseen, mutta karavaani ei pysähdy.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Paniikkitilanteesta kertoo selkeästi EU -kortin väläyttely (Orpo) puolustuskeinona hallintarekisterin välttämättömyydelle.

Olisikin hyvä pikimmiten selvittää, mitkä kytkökset liittyvät SOTE:n yksityistämiseen vs. hallintarekisterin väkipakolla vääntöön.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Juuri sote on hyvä esimerkki. Jos valtion toiminnat esim. terveydenhoito, tieverkko, metsät ja vedet siirretäänkin sijoittajille tuottamaan jatkuvaa tuottoa hamaan tulevaisuuteen ja samaan aikaan omistukset ovat anonyymejä politiikkojen toimiessa yhteisesti hankitun hyvän myyjinä, mahdollisuudet väärinkäytöksiin kasvavat potenssiin.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Millä nämä sijoittajat poliitikkoja uhkaa/lahjoo, meinaan kun yksikään ei ole vielä korruptiosta kärähtänyt.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

http://uusi.voima.fi/artikkeli/2011/muistio-kokoom...

Luotan Verohallintoon, mutta en poliittisiin asiantuntijoihin eli "asiantuntijoihin".

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset