*

Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Älkää hyväksykö hallintarekisterilakia ennen 50%:n mallin kuvausta

Näen merkittävän määrän epäselvyyksiä lakia paikkaavan ponnen 50%:n mallin suhteen enkä itse ole vakuuttunut sen toimimisesta käytännössä. Kun Kankaanniemi, Orpo ja Sipilä kehuvat sen toimivan aukottomasti ja verottajan saavan aina omansa, niin tämä pitäisi pystyä osoittamaan. Kun meillä on prosessikaavioihin erikoistunut pääministeri, niin tästäkin voisi samantien piirtää sellaisen, jotta toimivuudesta voidaan varmistua.

Aloitetaan vaikka yksinkertaisesta tapauksesta:

EU-maassa A on mahdollisuus käyttää hallintarekisteriä, jossa on yksilöimättömät tiedot sen kautta sijoittavista. Tämä tarkoittaa sitä, että tuon laarin kautta lukuisa määrä eri kansallisuuden omaavia henkilöitä sijoittaa vaikkapa suomalaiseen yhtiöön. Maan A arvopaperikeskuksessa on ainoastaan tieto hallintarekisterin pankista X eli kaikille näille omistuksille omistajatietona on tuo pankki X. Arvopaperikeskuksella ei siis ole hajuakaan siitä minka maalaisia tuon hallintarekisterin laarin sisällä on.

Tulee osingonjaon hetki, tavoitteena on tehdä 50%n ennakonpidätys niille Suomen kansalaisille, jotka omistavat hallintarekisterin kautta suomalaisia yhtiöitä.

  1.  Kun osinko maksetaan, niin mistä saadaan tieto tuon laarin sisällä omistavien kansallisuuksista? Ainoa kenellä on tieto siitä, kuka omistaa osakkeita, on tuo pankki X maassa A.
  2. Kun kyseessä on ennakonpidätys, niin se pitää tehdä osinkoa maksettaessa. Kuka pidättää osingosta ko summan. Ainoa kellä on tieto hallintarekisterin laarin kansallisuuksista on tuo pankki X ulkomailla. (johon ei voida lainsäädäntöä ulottaa mitenkään)
  3. On puhuttu siitä, että automaattisen tietojenvaihdon kautta saadaa tietoa tileistä yms. Tiedot eivät kutenkaan nähdäkseni sisällä tietoja siitä, mitä osakkeita omistaa vaan ainoastaan summatietoja myyntivoitoista, osingoista yms. Eli ei ole keinoa yhdistää suomalaisen omistajan tiliä siihen mitä hän omistaa hallintarekisterin kautta.
  4. Voidaan pyytää EU-lainsäädännön mukaan tietoja ulkomailta, mutta miten käydään kaikki hallintarekisterit ja niitä käyttävät pankit läpi jokaisen osingonmaksun yhteydessä? Huom, nämä tiedot eivät välity automaattisesti vaan pyydettäessä, ja toimitusaika on sitten mitä sattuu. Ottaen huomioon massan tämä rumba on valtava. Esim Elisalla on noin 136 miljoonaa osaketta ja 45% Helsingin pörssin omistuksista on ulkomailla pääosin hallintarekisterien takana.
  5. Kelle omistaja oikein ilmoittaa tietonsa, jotta hän ei olisi ns tunnistautumaton ja miten tieto välitetään oikeille tahoille?

Käsittääkseni ei voida laittaa velvoitetta hallintarekisteripankki X:lle maassa A tunnistaa suomalaiset ja pidätään 50% heille menvistä osingoista?

En usko suunnitelman ja uuden vielä tekemättömän lain käytännön toimivuuteen ennen kuin näen jotain kuvausta siitä, miten tämä oikeasti toimii. Mielestäni outoa olisi, että päätös tehtäisiin ennen kuin tiedämme tämän toimivan varmasti.

Voin olla väärässä ajatuskehitelmässäni, mutta ei tässä pitäisi olla pelkän uskon varassa tehtäessä peruuttamatonta päätöstä arvo-osuusjärjestelmästä. Kun päätös tehdään, luovumme samalla osasta kansallisilia poikkeuksia.

Vaikkapa verohallinnosta löytynee osaavia virkamiehiä, jotka voivat kuvauksen tehdä. Mielellään harmaan talouden tutkijat ottaisivat kantaa siihen myös, jotta voimme varmistua asiasta. On hämmentävää kuinka epämääräisillä tiedoilla ollaan etenemässä - en usko edes kovin suuren osan asiasta eduskunnassa päättävistä sisäistävän kokonaisuutta.

EDIT 17.5.2017 klo 10:33: Max Stenbäck toisessa blogissa aiheelliseti huomautti, että merkitsevä tekijä  ei ole kansalaisuus vaan se, että henkilö on Suomessa verovelvollinen. Tämä sitten joko helpottaa tai vaikeuttaa kuvaamaani kuviota, en osaa vielä sanoa. Luulen ettei merkitys ole kovin suuri vaan en tiedä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jaahas, laki meni läpi. Nyt sitten voi vain odotella ponsien toteutumista. :-(

http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005214560.html

Itse alan suunnittelemaan lakialoitetta, jonka mukaan kansanedustaja, kunnanvaltuutettu tai virkamies ei saa osallistua päätökseen tai äänestykseen, ellei hän ymmärrä sitä ja sen vaikutuksia. Vaikea valvottava, mutta tarpeellinen - eräät olisivat saaneet juuri punaisen kortin ja pari äänestyskieltoa mikäli laki olisi voimassa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset