*

Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Nopeusvalvontakameroiden määrä tuplaantuu jälleen

Poliisi hankkii 150 uutta tolppakameraa nykyisen 130 kameran lisäksi seuraavan kolmen vuoden aikana, kertoo Yle. Tolppakameroiden määrä tulee kasvamaan 300 prosenttia vuoden 2016 määrään verrattuna, sillä tämän vuoden alussa kameroiden määrä nousi jo 60:llä kameralla aiemmasta.

Puuttumiskynnyksen alennuttua viime vuonna tehtiin uusi ennätys ylinopeuskäryissä: tolppakamerat välähtivät peräti 556 000 kertaa eli 1500 kertaa päivässä. Kasvua oli yli kolmannes edellisvuoteen. Tämä yhdistettynä syyskuussa 2015 tehtyyn rikesakkojen korotukseen lähes kaksinkertaisiksi on tuonut poliisin kassaan sievoiset tulot. Ilmeisesti kameroiden lisäämisen vaikutus on kuitenkin selkeästi liikenneturvallisuutta parantava, joten lisäykset ovat perusteltuja.

Mitä uusi lausuntokieroksella oleva tieliikennelaki tuo tullessaan?

Lakiehdotuksessa on uusi portaikko ylinopeuksille ja sakoille, joka alle 60 km/h alueella on seuraava:

1) enintään 5 kilometrillä tunnissa 70 euron liikennevirhemaksu;
2) yli 5 kilometrillä tunnissa ja enintään 10 kilometrillä tunnissa 100 euron liikennevirhemaksu;
3) yli 10 kilometrillä tunnissa ja enintään 15 kilometrillä tunnissa 170 euron liikennevirhemaksu;
4) yli 15 kilometrillä tunnissa ja enintään 20 kilometrillä tunnissa 200 euron liikennevirhemaksu.
5) yli 20 kilometrillä tunnissa ja enintään 25 kilometrillä tunnissa 300 euron liikennevirhemaksu;
6) yli 25 kilometrillä tunnissa ja enintään 30 kilometrillä tunnissa 400 euron tieliikennevirhemaksu.

Tuloprogressiohan tuossa poistui ja rahaa kerätään sitä kompensoimaan yhä pienemmistä ylinopeuksista. Mikä sitten tulee olemaan käytännössä puuttumiskynnys tolppakameroissa nähdään mikäli laki hyväksytään ja tulee voimaan. Joka tapauksessa lakiehdotus mahdollistaa todella tiukan puuttumisen pieneenkin ylinopeuteen.

Tehostuneen valvonnan ja uuden lain yhteisvaikutus

Tämä on mielestäni mielenkiintoinen kysymys. Ylinopeuksien määrä tullee laskemaan ja liikenneturvallisuus jossain määrin parantuu. Tapahtuuko se laajemmin vai pelkästään tolppien kohdalla on oma kysymyksensä. Autokannan uudistuessa lähes joka autossa on navigaattori, joka tietää tolppien paikat ja nopeuksien alennetaan tolppien kohdalla. Minmissään kännykästä se löytyy lähes jokaisella.

Oma pelkoni on, että uuden lain ja erittäin alhaisen puuttumiskynnyksen myötä näemme yhä enemmän niitä, jotka ajavat merkittävää alinopeutta tolppateillä. Jottei vahingossakaan sakkoja tulisi, niin ajetaan sitten rajoitusta hitaammin. Tällä voi olla liikennekäyttäytymiseen ja sujuvuuteen myös haitallinen vaikutus. Sopiva määrä tällaisia autoilijoita kun pukkaa joka päivä vaikkapa kameravalvotulle kehä kolmoselle, niin liikenteen sujuvuus kärsii.

Yhteisvaikutus jää nähtäväksi ja eihän lakia vielä olla toki edes hyväksytty.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Verratkaa tilannetta Ruotsiin!
Siellä on joka tolpassa kamera ja keskuksesta vaan määritellään mitkä kamerat kulloinkin ovat päällä.

Suomessa poliisi käyttää kallista aikaa siirtääkseen kameroita joiden info kulkisi vähointään yhtä hyvin langattomasti täällä Suomessakin.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Sakon voi välttää kun kertoo kyseessä olleen fasisminvastaisen mielenosoituksen, eikä minkään mökki- tai työmatkan.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Ja moottoripyöräilijät nauravat edelleen partaansa...tosin naispuolisista motoristeista en tiedä, mitä nauravat. Tolppavälien keskinopeusmittauksia odotellessa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Nooh, jos uusi laki menee läpi, niin jatkossa haltijatieto riittää ja rekisterikilven kuvaus. Tällöin tolppakamerat käännetään ottamaan kuva takaa, jolloin myös moottoripyöräilijät pääsevät saman riemun piiriin.

Käyttäjän lassinpalsta kuva
Lauri Turpeinen

Ei tässä ole ollenkaan kysymys liikenneturvallisuudesta, ajokortin pois ottamisesta joku saa kiksejä ja valtio rahaa.
Holhous yhteikunta loistaa !!

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Liikenneturvallisuudella ei ole mitään sijaa joidenkin kamerarysien kohdalla. Tiellä on nopeusrajoitus 100 km/h ja tullaan jonkun kyläpahasen risteykseen. Nopeusrajoitus tippuu 80 km/h ja 100 metrin päästä 60 km/h. Välittömästi kuudenkympin merkin jälkeen on kamera.

Tällainen älytön sijoittelu aiheuttaa paniikkijarrutuksia ja jonossa ajettessa syntyy vaaratilanteita. Joku sääntö pitäisi olla, kuinka lähellä rajoitusmerkkiä kamera saa olla, että autoilijalla olisi mahdollisuus turvallisempaan vauhdin pudottamiseen ilman välähdysvaaraa.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Olen samaa mieltä!
Myöskin pitäisi tienpitäjän huolehtia siitä, että nopuesrajoitus ei nousisi juuri ennen ylämäkeä eikä laskisi kesken hyvin viettävää alamäkeä.
-tämän kommentin nyt joku ajattelee sarkasmina, joku toinen vittuiluna, mutta olen ihan tosissani.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Jos tuota vaikkapa opetteltaisiin ennakoimaan niitä nopeudenalentamisia. Ei kameroille mentäessä jarrua tarvitse.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Ennakoiminen" johtaa juuri alinopeuksiin.

Ylipäänsä parin km/h:n ylinopeudesta sakottamisella ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. On käytännössä samantekevää, ajaako joku 80 vai 82 km/h tiellä jos se muuten liikenteen kannalta on mahdollista. Kuka edes tietää autonsa vauhdin 1-2 km/h tarkkuudella tai pystyy pitämään sen siinä? En tiedä uusista autoista mutta ainakin vanhemmissa vakionopeudensäätimessäkin on helposti 5 km/h klappi riippuen sitä alkoiko juuri ylä- vai alamäki. Käytännössä tolppavalvonta johtaa "varmuuden vuoksi" hiljaa ajamiseen.

Aivan varmasti tolppavalvonta vähentää ylinopeuksia. Lisääkö se liikenneturvallisuutta siinä määrin että yhtälö on plussan puolella, on toinen kysymys.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas Vastaus kommenttiin #9

Ajakaamme siis jatkossa kaikki mieluummin 5km/h alinopeutta kuin ylinopeutta. Sitä ei juurikaan huomaa edes ajan säästönä. Sen sijaan energiaa se säästää, kun siis ajaa pikkaisen hiljenpaa. - kai se sitten ympäristöäkin säästää?

"Kuka edes tietää autonsa vauhdin 1-2 km/h tarkkuudella"
-tuo on totta. Monikin luulee, että GPS-näyttää tarkan nopeuden. Ei näytä. Ei sitä näytä poliisin tutkakaan, siksi siitä tehdään aina ns. varmuusvähennys jos ja kun joku ylinopeudesta kiinni jää.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #11

Varmuusvähennys siirtää rajan toiseen kohtaan mutta ei poista ongelmaa.

5 km/h:n alinopeus varmistaa sen, ettei ylinopeutta ainakaan tule ajettua. Liikenneturvallisuuden kannalta voisi yleisen nopeusrajoituksenkin laskea 50 km/h, moottoriteillä ehkä 70 km/h. Yksilötasolla asialla on aika pieni merkitys jos joutuukin varaamaan reissuun puoli tuntia enemmän, kansantaloudelliseti merkitys on isompi.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Kyllä meilläpäin ainakin on sen verran useasti sijoitettu nopeuden pudotus ja tolppa notkelmaan mäen alle, että jarrua tarvii vaikka kaasulta jalan nostaa paljon ennen. Jos ei tarvi, niin kannattaa tarkistaa pyörän laakerit ja ettei jarrut laahaa.. ;-)

Mutta ei siinä mitään, useimmiten risteykset ovat noissa notkelmissa ja historiallisista syistä. Välillä nopeuden pudotus tuntuu vaan olevan hätävarjelun liioittelua, jos näkyvyyttä riittää.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas Vastaus kommenttiin #13

Itse kun tuollaiset paikat matkallani tiedän niin ennen kukkulanhuippua annan vauhdin pudota sinne 60km/h ja sitten kun tulee se alamäki niin otan jalan pois kaasulta ja katselen tyytyväisenä kun ajotietokone näyttää kulutuksena nollalukemia. Samalla toki toivon, että vauhti ei nouse yli sallitun koska tiedän, että notkossa on risteys ja heti perässä kamera.
-kerran olen huomautuksen saanut.

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Mitä sitä turhia hätäilemään, sadan kilometrin matkalla 10 km/t nopeuden pudotus tietää 7 minuuttia pitempää ajoaikaa jos nopeusrajoitus on 100 km/t. Hirveää, eikö olekin? Seitsemässä minuutissa ehtii tehdä vaikka mitä.

Saamarin luuserit, menkää Saksaan kaahaamaan Autobahneilla. Siellä saa luukuttaa mielensä mukaan. Mutta kannattaa olla tarkkana, ettei liikenneruuhka yllätä. Minulle itselleni siellä oli järisyttävin kokemus nähdä kolme kaistaa pysähdyksissä. Yhtä kaikki, minun ei enää tarvitse näillä Suomen kapeilla ja mutkaisilla poluilla kaahata ylinopeutta.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Kaiken kaikkiaan reilu käytäntö. Kysehän on vain mittauksesta. Jokainen sovittaa oman toimintansa taitojensa ja näkökykynsä mukaan. Pienempi muutos tuo on kuin Ruotsissa tehty siirtyminen vasemmanpuoleisesta liikenteestä oikeanpuoleiseen. Ja sekin onnistui.

(Sosialidemokraatit taitavat katua tosin sitä. Oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirryttiin 1967 syyskuussa. 1968 syyskuun vaaleissa sosialidemokraattien kannatus oli toisen maailmansodan jälkeisessä huipussaan. Siitä lähtien kannatus on lähinnä laskenut, kun ruotsalaiset alkoivat tottua oikealla olemiseen...)

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Testasin 4 gps:sää ja heitto oli ~7 km/h 80 nopeudessa. Tai en tiedä mikä nopeus oikeasti oli :)
Laitteet oli 2x puhelin, garmin käsigepsu ja tuulilasiin heijastava kiinan keksintö. Kaikki yhtä aikaa päällä.
Eli ei siihen gepsiinkään voi niin hirveesti luottaa.

Käyttäjän ArtoHeinonen kuva
Arto Heinonen

Kyllä ihminen on kekseliäs, kun pitää perustella miksi ei voi ajaa rajoitusten mukaan!

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Itseäni nyt asia ei suunnattomasti purista sen suhteen, että tarvitsisi painaa kummoista ylinopeutta - kaksi ylinopeussakkoa vajaassa kolmessakymmenessä vuodessa. Sakotusrajat vaan alkaa mennä uuden lain myötä niin alas, että turvallisuudella ei oikein enää voi perustella.

Itse haluaisin valvonnan painopisteisiin muutosta. Esimerkiksi kun takakontissa tuppaa usein olemaan kaksi silmäterääni eli koiraa, niin ahdistaa, kun kaksi metriä kontista ajaa yli kaksitonninen maasturi kuski puhelin kourassa..

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Pilapiirtäjä Vainio on havainnut saman, mitä minä tuossa ylempänä. Tarkoitushakuisen sijoittelun.

https://pbs.twimg.com/media/CrSfCexWYAck5QF.jpg

Käyttäjän olliripatti kuva
Olli Ripatti

Tilauksessa olisi softa, joka tietää tolppakameroitten sijainnin (=navigaattori), sitten softa olisi yhteydessä auton elektroniikkaan ja komentaisi vakionopeussäädintä aina hidastamaan sakkorajan alle kameratolpan kohdalla. Tämän jälkeen taas kiihdytys haluttuun nopeuteen. Sakkoja ei tulisi enää ikinä, varsinkin kun tolppien määrän lisääminen tarkoittanee sitä, että poliisien määrää voidaan taas supistaa joten jäljelle jääneet poliisit tuskin puuttuvat enää ollenkaan liikennevalvontaan.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Kyllä ne täällä Suomessa siirtyvät pikkuhiljaa tuohon swenska tapaan, joten älä huolehdi.

Käyttäjän lassinpalsta kuva
Lauri Turpeinen

Liikenneturvallisuudessa tärkeintä on ymmärtää että kun ratin ja penkin välissä on ihminen robottiauto se ei ole.
Eikä siitä sellainen tule vaikka kuinka yritettäisiin.
Se ihminen tekee ratkaisuja eri tilanteissa eri tavalla, muuttujia on paljon.
Se että painetaan nappulaa kehä kolmosen sisällä ei välttämättä vaikuta sata prosenttisesti Sodankylässä autoa kuljettavaan ja kun siitä seurauksena on KOHTUUTON ragaistus se lisää agressioita ja vähentää liikenneturvallisuutta.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Jos liikenteessä ajaessaan muuttuu agressiiviseksi, niin oikea valinta voisi olla vihanhallintakoulutus.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Tietääkseni nuo nopeuskamerat on päivitetty niin, että lasketaan kahden kameran välisen nopeuslukemat, että jos joku kaahaili sillä välin, siis surutta tulee räpsähdys.

Siitä päästäänkin asiaan: Miksi pitää aina kaahata? Mihinkään ei ole niin kiire?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Ei niitä ole vielä tuohon päivitetty eikä tietääkseni ole tulossa käyttöön.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #26

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset