Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Hallituksen politiikan valkopesua - eriarvoisuustyöryhmä

  • Hallituksen päätösten vaikutukset tulodesiileihin. Lähde: Eduskunnan tietopalvelu
    Hallituksen päätösten vaikutukset tulodesiileihin. Lähde: Eduskunnan tietopalvelu

Hallituksen päätökset ovat lisänneet eriarvoistumiskehitystä ja kiillottaakseen kuvaansa se perusti tammikuussa 2017 eriarvoistumistyöryhmän, jonka tehtävänä on hakea keinoja yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttämiseksi. Mielestäni varsin sekavassa toimeksiannossa on annettu merkittäviä rajauksia pohdittaville keinoille, asetuskirjeessä kerrotaan seuraavaa:

"Työryhmän tehtävänä on hakea uusia toimintatapoja ja keinoja pitkään jatkuneen yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttämiseksi nykyisen menokehyksen puitteissa ja julkisia menoja lisäämättä."

Ensinnäkin tavoitteena ei siis ole tilanteen parantaminen vaan ainoastaan yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttäminen - pyritään siis vain jäädyttämään nykytila. Toiseksi rajaus nykyisen menokehyksen puitteissa ja julkisia menoja lisäämättä asettaa keinovalikoimalle merkittävän rajauksen. Sellaiset keinot, joilla voitaisiin lyhyen aikavälin panostuksilla parantaa tilannetta pitemmällä aikavälillä, jäävät pois valikoimasta. Tämä on erittäin lyhytnäköistä ja kahlitsee käytettäviä keinoja merkittävästi. Meidän pitäisi pystyä hakemaan myös investointeja vaativia keinoja, joilla pitemmällä aikavälillä tilannetta saataisiin parannettua. Tämä vaatii rohkeutta ja riskinottokykyä, jota hallituksella ei tässä asiassa ole.

Monet yritykset ovat huonolla menestyksellä käyttäneet vastaavia pohdintoja esimerkiksi miettimällä kuinka parantaa vaikkapa henkilöstön osaamista tai lisätä innovaatioita ilman, että siihen panostetaan yhtään enempää rahaa. Valitettavasti suuri osa parannuksista tarvitsee tässä maailmassa rahaa ja tällaiset rajaukset johtavat köyhään keinovalikoimaan. Yritykset saattavat junnata paikallaan tai taantua ellei näihinkään osa-alueisiin uskalleta investoida. Lyhytnäköisissä Tekes-leikkauksissaan hallitus teki saman virheen.

Vastaava rajaushan on tehty muunmuassa työllisyystilanteen parantamiseen pyrkineelle työryhmälle. Nämä aktiivimallit ja muut ovat syntyneet osin siksi, että keinot on rajattu vastaavalla tavalla jo työryhmän asetuskirjeessä kustannusneutraaliksi.

Hallituksen omien toimien vaikutukset eriarvoistumiskehitykseen

Eduskunnan tietopalvelussa on simulaation avulla arvioitu seuraavalla toimeksiannolla eriarvoistumiskehitystä:

"Kuinka tulonjako ja eri tulodesiilien ostovoima ovat muuttuneet, kun huomioidaan kaikki etuusperusteiden, verojen ja veroluontoisten maksujen muutokset, sisältäen tämän hetkisen suunnitelman vuoden 2018 talousarvioksi?"

Laskelman mukaan Sipilän hallituksen politiikan välittömien vaikutukset ovat kasvattaneet tuloeroja. Kuuden ylemmän tulodesiilin käytettävissä olevat tulot ovat kasvaneet, kun taas neljän alimman tulot ovat laskeneet – kaikista köyhimmillä jopa prosentin. (kts kuva)

Tässähän siis analysoidaan suoraan tehtyjen päätöksien ja 2018 vuodelle suunniteltujen vaikutusta ottamatta huomioon talouskehitystä. Loputtomiin voidaan toki käydä keskustelua siitä, mitkä ovat lopulliset ja todelliset vaikutukset sekä miten talouskasvu ja muut seikat muokkaavat tätä.

Kuitenkin lähtökohtaisesti jo tehdyt sekä vuodelle 2018 suunnitellut päätökset siis lisäävät eriarvoistumiskehitystä.

Nerokas sumutus - koko kausi tilannetta itse huonontaen, mutta teemme seuraavalle suunnitelmat valmiiksi

On tämä Sipilän hallitus kyllä ketkua porukkaa - ensin itse lisätään eriarvoistumiskehitystä koko hallituskausi ja kauden loppua kohden perustellaan työryhmiä, jotka tekevät ehdotuksia käytännössä seuraavalle hallitukselle. Voidaan sitten viitata näillä tiukoilla rajauksilla tehtyihin asiantuntijaselvityksiin tarvittaessa.

Jos ajattelee vaikkapa kuinka vähän tämä hallitus otti edellisen sote-hahmotelmista käyttöön, niin eihän sille kelvannut juuri mikään.

Tuolla kustannusneutraliteetilla keinot ovat rajatut ja siten myös tulevat ehdotukset. Tämä pitäisi aina muistaa - rajauksilla on merkittävät vaikutukset pohdittaviin keinoihin. Jos verrataan siihen, kuinka hallitus käsittelee yritystukia, on ero kuin yöllä ja päivällä. Mm VTV arvosteli yritystukityöryhmän toimeksiantoa, jossa suoraksi tavoitteeksi ei ollenkaan tullut yritystukien vähentäminen? Ottaen huomioon aikataulu ja aikanaan tulevan ehdotuksen päätösviiveet emme veikkaukseni mukaan tule näkemään mitään merkittävää tällä hallituskaudella - yli kaksi ja puoli vuotta on jo nyt tuhrattu ilman muutoksia. Hyviltä veljiltä ei oteta on hallituksen piilossa oleva kärkihanke.

Työryhmiähän riittää, esimerkiksi sosiaaliturvan kokonaisuudistusta pohtiva työryhmä pohtii asioita, joihin tällä hallituksella ei ole enää mandaattia. Osin nämä hyödyttänevät tulevaisuudessa, mutta eivät ne kerkeä vaikuttaa tämän hallituksen toimenpiteisiin eikä sillä ole mandaattia siitä pidemmälle. Näillä samalla kavalasti pyritään vaikuttamaan jo seuraavan hallituksen tekemisiin.

Perustetut näennäisesti hyvää tarkoitusta ajavat työryhmät on asetuskirjeessä suitsittu ja niiden ehdotusten pohjalta ei tällä hallituskaudella keretä tekemään juuri mitään. Teot ja päätökset ratkaisevat, eivät kauniit puheet ja ehdotukset tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävät asiat. Hallituksella on neljän vuoden kausi, jonka aikana sillä olisi halutessaan ollut mahdollisuus toimenpiteillä edistää eriarvoistumiskehityksen loppumista.

Näin se ei ole tehnyt - nämä työryhmät ovat pelkkää sumutusta ja valkopesua, jota todennäköisesti hyödynnetään vaalipuheissa ensi vuonna.

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Katsotaan nyt mikä on lopputulos. Talous kun ei ole staattinen olio. Työllisyyden parantuminen johtaa helposti tuloerojen kaventumiseen entisestään.

Tarkastelua on syytä katsoa myös vähän pidemmällä aikavälillä. Tulonjako vinoutuu helposti myös liian vasemmalle jos joka hallitus olisi vain korottamassa sosiaalietuuksia talouskehityksestä välittämättä.

Pragmaattisesti fiksuinta olisi leikata sekä toimettomien että suurituloisten tuloja pieniPALKKAISTEN eduksi. Ja olisihan siinä se oikeudenmukaisuuselementtikin mukana.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Työllisyys, työllisyys ja työllisyys tuntuu olevan vaikkapa Orpon vastaus kaikkeen. Siinä piilee totuudenkin siemen, mutta ei sillä ihan kaikkea voi perustella. Hän alkaa kuulostaa samoine fraaseineen Grahn-Laasolselta koulutuskeikkauksien yhteydessä, jolloin jokaikinen vastaus alkoi samoilla selityksillä.

Kukaan tuskin voi sanoa, mikä kokonaisuus tulee pitkällä aikavälillä olemaan kaikkine vaikutuksineen. Korottaminen on jo toinen juttu, mutta nyt mennään alaspäin.

VTV totesi marraskuussa hallituksen epäonnistuneen finanssipolitiikan tavoitteissaan ja julkinen kulutus kasvaa edelleen 2018. Rakenteelliset uudistukset ovat tekemättä ja oikeastaan moni tekeminen on aika pientä nysväystä. Julkiseen kulutuksen lasketaan mm suorat yritystuet, joissa edelleen junnataan paikallaan tai ne jopa nousevat.

On myöskin mahdotonta sanoa, mikä osuus talouden ja vaikkapa työllisyyden kehityksestä on hallituksen ansioita - VTV kertoo lähinnä talouskasvun pelastaneen tilanteen. Ilman rakenteellisia muutoksia ollaan juitenkin kasvun hiipuessa taa lirissä. Saa nähdä toteutuuko mikään ja keskeisien eli sote-uudistus perustuu epärealistisille säästöodotuksielle, joten paljon on pohdittavaa tulossa.

Nuo kuvasivat suorien toimenpiteiden vaikutuksia. Työryhmät ja niiden ristiriita nykyisiin tekoihin on se pääpointti.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Kaupan ja liikenteen osittainen vapauttaminen olivat OECD:n maaraportin avainsuosituksissa. Niissä tuskin muu hallitus olisi juurikaan päässyt eteenpäin. Samoin siellä oli ansidonnaisen lyhentäminen joka tosiaan tehtiinkin.

Toki siellä oli myös koulutus- ja tutkimuspanosten lisääminen tietysti..

Yritystuet ovat monipiippuinen juttu. Suorista rahallisista tuista pitäisi päästä eroon mutta lainoittamista ja korkeakoulujen kanssa tehtäviä yhteisprojekteja (julkistettavin tuloksin) pitäisi mielestäni lisätä.

Tekes on kyllä uudistunut mielestäni kiitettävästi. Siellä on edelleen tukina Tempo-projekti joka on kutistunut 35.000€:oon mutta siitä eteenpäin tarjotaan poikkeuksetta lainaa ellei kyse ole liki perustutkimuksesta. Aiemmin tukia oli melko helposti tarjolla se reilu 200.000€.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko sanoi Suomenmaa-verkkolehdessä 18.5.2017 olevansa valtavan innoissaan siitä, että Sipilän hallitus sopi puoliväliriihessä kirjauksen sosiaaliturvan kokonaisuudistuksesta.

Voi siis oikeutetusti kysyä, miksi hallituksen piti kiireellä ja huonolla valmistelulla saattaa voimaan työttömien aktiivimallilaki?

Sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo perää myös sosiaaliturvan kokonaisuudistusta, koska hänen mielestään "työttömyysturvaa nostetaan lisäksi muihin tarkoituksiin - esimerkiksi lapsen ja muiden läheisten hoitoon, sairaudesta toipumiseen, työkyvyttömyyteen, opiskeluun ja yritystoimintaan - kuin työn etsintään. Toisaalta työttömät käyttävät myös muita etuuksia - ennen muuta asumistukea ja toimeentulotukea - toimeentulonsa turvaamiseen." (ESS 5.1.2018, Politiikan verkkouutiset 6.1.2018)

Hallitus puhuu toista ja tekee toista. Puheet ja teot eivät vastaa toisiaan.

Kuinka hallituksen aktiivimallilaki, asumistuen uudistus, perusturvakokeilu, asuntolainan verovähennysoikeuden jatkuva heikennys, asuntosijoittajien 100 %:inen asuntolainan vähennysoikeus, kaupungistuminen ja työn perässä muutto sovitetaan toisiinsa niin, että Suomea hyvinvointivaltiona voidaan kestävällä tavalla rakentaa vauhdilla muuttuvassa maailmassa, jossa kiihtyvä automatisaatio ja ilmastonmuutoskin on huomioitava? Ja miten nämä kaikki "liikkuvat osat" sovitetaan yhteen sote- ja maakuntauudistuksessa?

Eikö seuraavaksi voisi perustaa kaikista puolueista koostuvan parlamentaarisen valmisteluryhmän valmistelemaan em. kokonaisuutta? Työryhmän nimi voisi olla: "Aktivoidaan päättäjät" -työryhmä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset