Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Vanhan liiton poliitikkojen vastaisku avoimuudelle ja kansanvallalle

Vanhan liiton poliitikkojen imperiumin vastaisku on käynnissä - poliitikot kuten Mauri Pekkarinen vaikuttavat kipuilevan pahasti kasvaneen päätöksenteon avoimuuden sekä kansalaisaloitteiden kanssa. Nykyiset sähköiset järjestelmät ovat tuoneet monet asiakirjat julkisiksi ja katsottaviksi suoraan webistä kotisohvalta - samalla Puheenvuoron kaltaisten foorumien ja sosiaalisen median myötä on mahdollista tuoda omaa kantaansa esille ja haastaa poliitikkoja. Toki moni heistä edelleen pyrkii tätä välttämään, mutta kaikilta osin he eivät onneksi enää onnistu.

Aiemmin vaikkapa eduskunnan ja kunnallisen päätöksenteon asiakirjat olivat kastsottavissa ainoastaan paikan päällä. Siitä parannuksena ensimmäiseksi tulivat itse esitykset ja päätökset sähköisinä esille. Myöhemmin erilaiset lausunnot ovat nykyään myös nähtävillä, jolloin kansalaisella on toimittajien lisäksi mahdollisuus itse tutustua kannanottoihin ja kritiikkiin sekä arvioida ovatko vaikkapa hallituksen esityksen perustelut ja laskelmat kattavia. Saa nähdä onko maakuntien asiakirjat heti alusta nähtävissä samalla tavalla vai tuleeko yllättävää viivettä.

Pekkarisen johtaman puhemiehistön pyrkimykset vähentää avoimuutta ja julkisuutta

Pekkarointi-termi vaikuttaa saavan uusia vivahteita perinteisen siltarumpupolitiikan kupeeseen Maurin asettuessa jatkuvasti poikkiteloin kansanvaltaa ja päätöksenteon avoimuutta vastaan.

Lähimenneisyydessä on muistissa eduskunnan vierailijatietojen kanssa käyty farssimainen pelleily, jolla haluttiin peittää se, ketkä kansanedustajiin vaikuttavat ja saavat audiensseja. Listojen tuhoaminen ja venkoilu oli käsittämätöntä touhua.

Loppuvuodesta Pekkarisen vetämän yritystukityöryhmän jäsenille esitettiin vaatimus, että julkisuuteen tietoja ei kesken työryhmän toiminnan anneta - mikäli näin tapahtuisi seurauksena olisi erottaminen ryhmästä. Tuo näyttää pitäneen - sinällään ymmärrettävää keskenräisten asioiden kohdalla, mutta myös täysin vastoin hallituksen mainostamaa uutta avoimuutta.

Helmikuussa taas nousi keskusteluun Pekkarisen ja muiden puhemiesten johdolla laadittu uusi eduskunnan työjärjestyksen muutos, jossa lisättäisiin vaitioloivelvollisuutta. Martti Asikainen kertoi blogissaan:
"Eduskunnan uuden työjärjestyksen mukaan kansanedustaja ei voisi enää kertoa julkisuuteen tai minnekään salassa pidettäviä tai vaiteliaisuuden piiriin kuuluvia asioita rangaistuksen uhalla. Pahimmassa tapauksessa edustaja voi saada sakkoa tai maksimissaan kuusi kuukautta vankeutta, mikäli hän vuotaa valiokunnissa valmisteltavia salassa pidettäviä asioita julkisuuteen."

Nyt sitten kansalaisaloitteet ikävästi häiritsevät kabineteissa hoidettavia päätöksiä ja vievät aikaa omalta suhmuroinnilta. Tuure Piittinen kirjoitti tästä blogissaan Puhemiesneuvosto nukkuu huonosti.

Pekkarinen ei suinkaan ole yksin vaan myös muilla pitkän linjan poliitikoilla tuntuu olevan vaikeaa päätöksenteon avoimuuden ja julkisuuden kanssa. Mieluummin asiat hoidettaisiin kabineteissa pienellä porukalla.

Liikesalaisuus ja yhtiöittäminen vähentävät avoimuutta

Istuvan hallituksen ensisijainen ratkaisu lähes kaikkeen vaikuttaa olevan yhtiöittäminen - Sotesssa tämä onneksi kuopattiin. Yhtiöittämisen myötä kansalaisten näkyvyys asioihin julkisuuslain nojalla katoaa ja päädymme tilanteisiin kuten Länsimetrossa tai Jorvin sairaalahankkeessa Espoossa. Kummastakaan ei enää saada avointa tietoa vaan kustannusylitysten tarkat syyt, päätökset sekä niiden tausta salataan liikesalaisuuden varjolla.

Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta määrittelee julkisuusperiaatteen seuraavasti: "Viranomaisten asiakirjat ovat julkisia, jollei tässä tai muussa laissa erikseen toisin säädetä." Tällöin eräitä poikkeuksia lukuunottamatta kansalaisilla on halutessaan mahdollisuus saada hyvinkin paljon tietoa tehdyistä päätöksistä sekä niiden taustoista. Mikäli esim joku osa entisestä kunnallisesta palvelusta yhtiöitetään tai sitten valtion toimesta tehdään yhtiöitys, niin me kansalaiset menetämme tämän mahdollisuuden.

Liikesalaisuudella ja vaikkapa markkinahäiriöiden mahdollisuudella voidaan salata lukuisia päätöksiä erityisesti yhtiötettyjen toiminteiden kohdalla.

Tällä viikolla itse ihmettelin valtion myymän Raskoneen kauppahintaa, Taloussanomat kertoi:

"Lease Deal Group ostaa Raskoneen koko osakekannan Suomen valtiolta ja valtion omistamalta Governialta. Kauppahinta on 7,7 miljoonaa euroa, joka sisältää Raskoneelle myönnetyn pääomalainan takaisinmaksun, tiedotteessa kerrotaan."

Tuntuu vähäiseltä ottaen huomioon toiminnan laajuus, vaikkei tulos olekaan ollut hyvä. Oliko hinta sopiva ja kuinka eri tarjoajia arvioitiin sekä oliko edes heitä jää meille arvoitukseksi. Hallitus myy omaisuutta ja osa niistä on valtion omistusyhtiöiden takana. Toivottavasti summa oli veronmaksajien kannalta kohdallaan - mahdoton sanoa käytettävissä olevilla tiedoilla.

Politiikka on murroksessa, jota vastaan poliittinen eliitti taistelee nyt kaikin keinoin

Mikael Jungner kirjoitti kuinka ilmassa tuoksuu vallankumous - itse olen huomaavani pientä ja vienoa tuoksua siitä. Jungner kertoi blogissaan kuinka vähän rivikansanedustajalla on valtaa ja kuinka pieniä ovat puolueiden sisäpiirit. Hän ennusti muutosta joko evoluution tai revoluution kautta politiikan ollessa niin rikki kuin se tällä hetkellä on.

Lisääntynyt avoimuus ja julkisuus on tuonut ongelmat paremmin esille. Nyt puolue-eliitti käy taistelua jarruttaakseen tai jopa kääntääkseen tämän kehityksen. Me emme saa antaa tämän tapahtua, sillä suunta on oikea vaikkei se vanhan liiton poliitikkoja miellytäkään.

Suunta on oikea ja sen tulee jatkua estelyistä huolimatta.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

Siis taas kerran:
Miksi meillä on nyt EU-aikana 200 ns. kansanedustajaa ?
Olkoon edustajien maksimimäärä edelleen tuo 200, mutta paikat täytetään vain äänestysprosentin suhteessa. Jos siis vain puolet äänioikeutetuista käy äänestämässä, valitaan eduskuntaan vain 100 pyrkijää.
Eikös 100 edustajan seuraaminen olisi paljon helpompaa kuin 200.
Puolueiden ryhmäkuri ja kellokkaathan kuitenkin määräävät mitä kukin sanoo ja tekee. Kumileimasimet ovat turhia.
Säästöjen lisäksi leikkauksella saattaisi olla edustajien moraalia parantava vaikutus lisäämällä putoamisvaaraa.
Mihin kansalaiset tarvitsevat tuhansia uusia poliittikkoja ja poliittisia virkamiehiä tai yhtiöitä ? Säästäähän meidän piti eikä tehdä uusia himmeleitä. Avoimuuttahan meidän piti lisätä eikä korruptiota.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Juurikin noin.

Maailma muuttuu ja sähköinen horisontaalisesti hallitsematon tiedonvälitys on pahinta myrkkyä niille, jotka ovat salailusta eniten hyötyneet. Poliitikkoja ketuttaa kelluvat pökäleet ja mediakin menettää virallisen totuuden tiedottajan valta-asemaansa vähitellen. Ilmeisesti kansalaiset eivät vaan halua elää annetun totuuden maailmassa, vaan osaavat kätevästi itse hakea tietoa ja tehdä johtopäätelmiä.

Hankintatoimi on aina ollut julkisen järjestelmän erityissuojelun kohde. Mm ssa kaupunkien ja kuntien hankintapäätöksiäkään perusteluineen ei saanut ennen kuin paperilla. ( nykykäytännöstä en ole varma ) Viisi vuotta sitten tiedon sai kyllä sähköisessä muodossa, Pdf. formaatissa. Ei toki tietokantana tai muuten käsiteltävänä datana. Excel kun mahdollistaisi kätevästi vertailun ja mittaroinnin eri ulottuvuuksilla ja voisi paljastaa liikaa pisteytyksen kummallisuuksista.

Tietovuodot ja avoimmuus tuskin Pekkaroinnista piittaavat. Käy muuten varmaan päinvastoin. Toivoa sopiikin muuten, että syntynyt keslustelu vauhdittaa myös siirtymistä puolue - edustuksellisuudesta suoraan kansanedustukseen. Noita päättäjiä on jo aivan liikaa vapaamatkustelemassa ja elämässä muiden rahoilla.

Samalla saadaan toivottaa nuo kähmyilijät takaisin - 70 luvulle puuhastelemaan omia pelejään.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Heh, tuo kelluvat pökäleet on loistava kielikuva. Mielenkiintoista olisi mikäli vanhoja asiakirjoja digitaloitaisiin lausuntoja myöten taaksepäin - voisi melkoinen matolaatikko aueta ja pökäleitä kellua rivissä. Tuskin on valtionhallinnon kärkihanke.. ;-)

Hyödynnettävyyden kanssa itse tuskailen kovasti, sillä taulukointi on usein todella hankalaa ja lisäksi edelleen uusistakin löyty skannattuja dokumentteja, joista poimiminen on turhan hankalaa.

Elän toivossa, että jonkinlainen muutos on väistämätön ja kabinettien valtaa saadaan vähennettyä. Edelleenkin huomaa, että usein nuo ns viralliset perustelut papereilla ovat välillä erikoista konsulttituubaa vaikka vähänkin pohtien selviää, mitkä ovat oikeat vaikuttimet kirjoittamattomassa piiloagendassa.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Niko, olimme näköjään molemmat ihan samaan aikaan "Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta" -lain kimpussa. Hyvä kirjoitus, kiitos!

Vähään samaan aiheeseen:

http://kirsiomp.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252115-os...

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Kaikille tiedoksi, että maakunta- ja sote-uudistuksesta saa ajankohtaista tietoa, kun tilaa sen alla olevista linkeistä omaan sähköpostiinsa:

http://alueuudistus.fi/tilaukset

http://vm.fi/tilaa-aineistoja

Näin pysytään kaikki paremmin kärryillä, mitä meille ollaan nyt päättämässä. Havaitsemistaan epäkohdista kannattaisi kertoa eteenpäin sille omalle kansanedustajalle - jos mahdollista - ja kirjoittaa vaikka tänne US:een, jotta voimme yhdessä miettiä, mitä kullekin asialle tulisi tehdä. Maakunta- ja sote-uudistus ei ole vielä kiveen hakattu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset