Eriarvoisuustyöryhmä on vain Sipilän tekemän politiikan valkopesua
On tuolla Sipilällä ainakin pokkaa, Ylelle hän on todennut seuraavaa: "Toivon, että myös seuraavalla hallituksella on strateginen hallitusohjelma, jossa yksi keskeisistä tavoitteista on eriarvoistumisen vähentäminen ja että se työ tapahtuisi näiden nuottien perusteella."
Siis mitä ihmettä, jätkä teettää ennen hallituskauden loppua suunnitelman, josta juuri mitään ei enää keretä toteuttamaan – tätä ennen omilla päätöksillä on jatkuvasti nimenomaan lisätty eriarvoisuutta. Nyt hän sitten hymyssä suin kehuskelee todeten, että MYÖS seuraavalla hallituksella pitäisi olla samanlainen strateginen ohjelma. Jos Sipilä olisi halunnut vähentää eriarvoisuutta olisi hän varmaan teettänyt tämän kautensa alussa eikä niin, että se valmistuu vuotta ennen sen loppua.
Eduskunnan tietopalvelun simulointi – tuloerot ja eriarvoisuus kasvaa´vat hallituskaudella
Uusi Suomi kertoi syyskuussa 2017: "Vuosien 2015–2018 päätösten vaikutusta kuvaava simulointi osoittaa neljän alimman tulokymmenyksen käytettävissä olevien tulojen vähentyvän hallituskaudella, kun vastaavasti kuuden ylimmän tulokymmenyksen tulot kasvavat."
Liitteenä oleva graafi kertoo tilanteen havainnollisesti.
Sipilän puheet ja toimet ovat totaalisessa ristiriidassa. Joko hän ei puhuessaan ymmärrä tätä tai sitten syöttää pajunköyttä tahallisesti – en tiedä kumpi vaihtoehto on maata johtavan pääministerin kohdalla pahempi.
Eriarvoisuustyöryhmän toimeksiannossa jälleen se kuuluisa kustannusneutraliteetti
Tällä hallituskaudella on ollut toistuva ilmiö, kun mietitään heikompiosaisten tilanteen kohentamista. Näissä Sipilän hallituksen tilaamien selvitysten ja työryhmien toimeksiannossa on jokaikinen kerta vaatimuksena kustannusneutraliteetti.
Tämänkin eraiarvoistumista pohtineen työryhmän varsin sekavassa toimeksiannossa on annettu merkittäviä rajauksia pohdittaville keinoille, asetuskirjeessä kerrotaan nimittäin seuraavaa:
"Työryhmän tehtävänä on hakea uusia toimintatapoja ja keinoja pitkään jatkuneen yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttämiseksi nykyisen menokehyksen puitteissa ja julkisia menoja lisäämättä."
Ensinnäkin tavoitteena ei siis olllut tilanteen parantaminen vaan ainoastaan yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttäminen – pyritään siis vain jäädyttämään nykytila. Toiseksi rajaus nykyisen menokehyksen puitteissa ja julkisia menoja lisäämättä asettaa keinovalikoimalle merkittävän rajauksen. Sellaiset keinot, joilla voitaisiin lyhyen aikavälin panostuksilla parantaa tilannetta pitemmällä aikavälillä, jäivät siten pois valikoimasta. Tämä on erittäin lyhytnäköistä ja kahlitsee käytettäviä keinoja merkittävästi. Meidän pitäisi pystyä hakemaan myös investointeja vaativia keinoja, joilla pitemmällä aikavälillä tilannetta saataisiin parannettua. Tämä vaatii rohkeutta ja riskinottokykyä, jota hallituksella ei tässä asiassa ollut.
Koko työryhmä oli täyttä tehdyn politiikan ja päätösten valkopesua. Vuoden pohdittuaan se päätyi siihen, että työttömälle tulisi antaa 697 euroa kuukaudessa – sentilleen sama summa kuin tähän asti mikäli on aktiivinen hallituksen vaatimalla tavalla.
Mitä jos Sipilä laajentaisit kustannusneutraliteetin vaatimusta ja leikkauksia muuallekin kuin vähäosaisille?
Miten toteutetaan Sipilän lempialojen biotalouden ja cleantechin suosiminen? Kärkihankkeilla ja merkittävillä rahallisilla panostuksilla.
Miten edistetään maatalouden tilaa? Lisäämällä tukia.
Mitä on tehty yritystuille? Leikattu ainoastaan tutkitusti hyödyllisistä tuista eli Tekesin myöntämistä. Muutoin kolme vuotta on kohta menty ja yritystuille ei olla tehty yhtään mitään – Pekkarisenkin työryhmä vaan jatkaa pohdintaansa. Samaan aikaan hyvät veljet kuittaa tukia entiseen malliin niiden tutkitusta hyödyttömyydestä tai jopa haitallisuudesta huolimatta. ei mitään kiirettä…
Vanhaa putoushahmoa lainatakseni: Se ei Juha tämä maailma vaan toimi niin, että ilman panostuksia saataisiin paljoa aikaan. Varsinkaa eriarvoistumisessa, jossa merkittävin syy löytyy käytettävissä olevasta rahasta.
Monet yritykset ovat huonolla menestyksellä käyttäneet vastaavia pohdintoja esimerkiksi miettimällä kuinka parantaa vaikkapa henkilöstön osaamista tai lisätä innovaatioita ilman, että siihen panostetaan yhtään enempää rahaa. Valitettavasti suuri osa parannuksista tarvitsee tässä maailmassa rahaa ja tällaiset rajaukset johtavat köyhään keinovalikoimaan. Yritykset saattavat junnata paikallaan tai taantua ellei näihinkään osa-alueisiin uskalleta investoida. Hallitus toteuttaa tätä samaa epäonnistumiseen tuomittua keinovalikoimaa.
Nerokas sumutus – koko kausi tilannetta itse huonontaen, mutta teemme seuraavalle suunnitelmat valmiiksi
On tämä Sipilän hallitus kyllä ketkua porukkaa – ensin itse lisätään eriarvoistumiskehitystä koko hallituskausi ja kauden loppua kohden perustellaan työryhmiä, jotka tekevät ehdotuksia käytännössä seuraavalle hallitukselle.
Jos ajattelee vaikkapa kuinka vähän tämä hallitus otti edellisen sote-hahmotelmista käyttöön, niin eihän sille kelvannut juuri mikään.
Perustettu näennäisesti hyvää tarkoitusta ajava työryhmä oli jo asetuskirjeessä suitsittu ja sen ehdotusten pohjalta ei tällä hallituskaudella keretä tekemään juuri mitään. Teot ja päätökset ratkaisevat, eivät kauniit puheet ja ehdotukset tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävistä asioista.
Hallituksella on neljän vuoden kausi, jonka aikana sillä olisi halutessaan ollut mahdollisuus toimenpiteillä edistää eriarvoistumiskehityksen loppumista ja jopa kääntämistä – sitä se ei ole tehnyt.
Sanna Vesikansa kertoo tänään Hesarissa seuraavaa:
”Helsingissä tuhannet ihmiset asuvat erityisryhmien asumispalveluissa, joita on järjestetty kaupunkisuunnittelun ja asumisyksikön kanssa.
Nyt tämä yhteinen rajapinta häviää, koska kaupunkisuunnittelu ja asuminen jäävät peruskunnan tehtäviksi, erityisryhmien sote-menot taas siirtyvät maakunnalle.”
Hallituksen maakunta-uudistus tulee hajottamaan monia toimivia malleja kaupungeissa ja maakunnissa. Helsingissä mm. kehitysvammaisten asema tulee siis heikkenemään hallituksen esityksen johdosta.
Suomi on ollut niin kauan kuntavetoinen maa, että on todella riskialtista siirtyä uuteen järjestelmään kertaheitolla. Katson että uudistus pitää toteutta vähitellen, aloittaen pienistä maakunnista (lue vähäväkisistä).
Ilmoita asiaton viesti
@1. Näin se menee. Ensin Suomi ratifioi YK:n vammaisten oikeudet kesällä 2016 lähes 10 vuoden jälkeen ja heti ollaan rikkomassa kv. sopimuksia.
”Vammaisten henkilöiden välttämättömän avun ja tuen kilpailuttamisen lopettaminen” -kansalaisaloite keräsi 72 000 kannatusta ja on ilmoitettu eduskunnalle täysistunnossa 9.3.2018.
Ei saa jatkaa jääräpäisesti suunnitelmia eteenpäin, sillä Suomi rikkoi ison määrän asetuksia ja ne eivät ole hyväksyttäviä.
Omassa blogissani lopussa on lause:
”Artikloiden perusteella pitäisi siis ensin kuunnella vammaisia, omaisia, lapsia, järjestöjä ennen kuin alkaa tekemään mitään suunnitelmia. Siinä Suomelle tulee vaikeuksia.”
http://topira.puheenvuoro.uusisuomi.fi/243662-vamm…
Ilmoita asiaton viesti
Sipilän politiikka on silkkaa sosiaalidarwinismia ja Sipilän puhe silkkaa Orwell-puhetta. Se, että hakemalla Sipilän höpinöille vastakohdan saa selville todellisen tarkoituksen, on aika hyvä nyrkkisääntö.
Ilmoita asiaton viesti
Näinhän se menee hyväksi havaitulla ja koetellulla metodilla. Puhutaan yhdeksän hyvää kahdeksan kaunista ja tehdään päinvastoin!
Mm. tänään Bernerin kerran hylätty ja liikennekaarilaki meni läpi ilman vikinöitä kun sopivasti ohjattiin kansalaiskeskustelut hienotunteisesti jonnin joutavuuksiin!
Ilmoita asiaton viesti
Aika hyvältähän tuo kuulostaa: ”Eduskunta hyväksyi keskiviikkona niin sanottuun liikennekaareen liittyvän lakiesityksen, jota yleisesti pidetään niin vaikeaselkoisena, että ainakin tavallisen kansalaisen on sitä mahdoton ymmärtää. Eduskunnan keskustelussa lain puutteellisuuden myönsivät myös hallituksen kansanedustajat.”
Pitäisikö olla laki, jonka mukaan kansanedustaja ei saa äänestää lain puolesta ellei sitä edes ymmärrä?
”Lakipaketti meni läpi siitä huolimatta, että se sai eduskunnan perustuslakivaliokunnalta vakavaa kritiikkiä vaikeaselkoisuudestaan sekä sääntelyn epätäsmällisyydestä.
Perustuslakivaliokunta totesi lausunnossaan, että lakiesityksen poikkeuksellisen sääntelytekniikan vuoksi jopa asiantuntijoiden on vaikea hahmottaa lakia ja että ”tavalliselle kansalaiselle sääntelyn ymmärtäminen ja hahmottaminen saattaa olla miltei mahdotonta”.”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/244617-eduskunta-…
Ilmoita asiaton viesti
@6. Lex Karpela-esityksestä olin yli vuosikymmenen aikaa sitten varoitellut, että tästä ei seuraa hyvää. Samoin oli tämä älyttömyys lapsipornosensuuri, joka nykyään on vähän laajennettu koskemaan muitakin asioita kuin laposta.
Sormenjälkitunnuksista, ties mistä kaikesta mitä vähänkin liittyy tietoturvaan, yksityisyyteen ja sensuuriin olevia aiheita.
Aikoinaan sanoin, että kansanedustajien ei saisi äänestää sellaisista asioista, mistä ei mitään ymmärrä.
Kyllä olisi aiheellista rakentaa laki ja laittaa vaikka tenttipaperit ennen äänestystä ja jos tentti meni huonosti, ääni evätty.
Ilmoita asiaton viesti
Näin se toimii, puolihuomaamatta taustalla se kaari osuu kansalaisten silmään… 😉
Ilmoita asiaton viesti
Eikö suuret mediatalot ole osittain syyllisiä tähän? He nostavat esiin kuukausitolkulla meetoo-kampanjoita ihmisten ihmeteltäväksi, jotta tärkeät asiat jäisivat kokoonaan huomaamatta. Kuten vaikkapa maakunta- ja soteuudistuksen kritiikki.
Ilmoita asiaton viesti
Tuli mieleen, että olikohan tämä sähköpyöräehdotus keino, jolla käännettiin LVM:n taholta huomio pois tuosta surkeasti valmistellusta laista. Ainakin se kiinnostaa paljon enemmän..
Ilmoita asiaton viesti
@10. Puutteellinen Sote-suunnitelma, puutteellinen aktiivimalli, puutteellinen bernerin suunnitelma, puutteellinen n-määrä. Tämä nykyhallitus taitaa jättää seuraavalle eduskunnalle harmiksi valtavan kasan korjattavaa sitä itseään.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä. Se otti tavoitteekseen byrokratian ja hallintohimmelien purun mutta rakentaa niitä kauhealla kiireellä itse. Ainut saavutus sillä saralla taisi olla pysäköintikiekon värin ja muodon vapauttaminen!
Ilmoita asiaton viesti
Perustuslain 14,4 § (vaali- ja osallistumisoikeudet):
”Julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan päätöksentekoon.”
Miten puutteellisesti valmisteltuihin, mutta hyväksyttyihin, lakeihin voi enää osallistua?!
Ilmoita asiaton viesti
Sanopa älä muuta. Kaikki valmistellaan salassa ja viedään läpi kierolla konstilla, jopa perustuslaista piittaamatta.
Ilmoita asiaton viesti
@11. Niin ja harhautetaan mediaa tai media harhauttaa ihmisiä keskittymään toiseen asiaan viikkotolkuilla kunnes viime metreillä havahdutaan siihen, että mitä siellä parhaillaan ollaan hyväksyttämässä.
Aktiivimallistahan oltiin niin pitkään hiljaa ja vasta joulukuussa havahduttiin. Prkl!
Ilmoita asiaton viesti