Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Hallitus suunnittelee massiivista työvoimapalveluiden ulkoistamista

Soten varjossa hallitus suunnittelee Pohjoismaissa ennennäkemätöntä työvoimapalveluiden ulkoistamista, johon on haettu oppia Australiasta ja Iso-Britanniasta. Juuri missään Euroopassa eikä varsinkaan Pohjoismaissa olla tehty näin suurta työvoimapalveluiden yksityistämistä kuin nyt ollaan suunnittelemassa vähällä julkisuudella. Kirjoitin maakuntahallinnon yhteyteen suunnitellusta muutoksesta kuukausi sitten blogissani Terveyden lisäksi työttömyys kauppatavaraa - henkilöstöpalveluyritykset.

Eilen asiasta tuli lisätietoa Ylen artikkelissa Yksityiset yritykset tulevat työvoimatoimistojen tilalle? Työttömien palveluita ajetaan kaikessa hiljaisuudessa kohti Australian mallia. Artikkelissa työvoimapolitiikan asiantuntija Robert Arnkil ihmettelee, miten Suomi on ottamassa mallia työvoimapalveluiden osalta maailman radikaaleimmalta yksityistäjältä Australialta sekä Isosta-Britanniasta, jossa toisena työvoimapalveluita ollaan eniten yksityistetty. Suomi on uudistuksessa täysin eri linjoilla kuin muut Pohjoismaat ja esimerkiksi Hollannissa ollaan jo peräydytty vastaavasta uudistuksesta sen epäonnistumisen vuoksi. Paljon kehutussa Tanskan mallissakin kunta tuottaa kaikki työvoimapalvelut - ilmeisesti tästä mallista kelpaa Suomeen vain aktiivimallin sanktiot?

Mitä ihmettä työministeri Lindströmin johdolla puuhataan?

Ministerien Lindström ja Lintilä pitämän tiedotustilaisuuden pohjalta Yle ryhtyi TEM:n virkamiehiltä selvittämään uudistuksen taustoja. Lindström itse totesi tiedotustilaisuuden jälkeen Ylelle:

"Ei minun tietojeni mukaan. Voi olla, että joissain maissa on tällaisia malleja. Ei minulle ole missään vaiheessa tätä valmistelua kukaan esitellyt, että täällä ja täällä on tällaista."

Kuitenkin Suomesta käytiin muutama viikko sitten Australiassa kuulemassa, miten julkisen työvoimahallinnon alasajo ja markkinoille vieminen hoituu käytännössä ja matkalla oli mukana TEM:n virkamiesten lisäksi niiden yritysten edustajia, jotka tälläkin hetkellä myyvät palvelujaan valtiolle - mukavasti lobbariväki mukana reissussa virkamiesten kanssa.

TEM:n kehittämispäällikkö Jarkko Tonttila totesikin suunnitelmista Ylelle:

"Tulevia lakeja valmistellaan siitä lähtökohdasta, että lakien puitteissa sellainen Australia-tyyppinen rakenne olisi mahdollista."

"Tätä tahtotilaa toteuttamaan teemme lainsäädännössä tarvittavat muutokset, että tällä hetkellä hallinnossa hoidettavia tehtäviä voitaisiin toteuttaa markkinoilla."

Alkaa herätä kysymys eikö ministeri Lindström tiedä, mitä hänen ministeriössään tehdään vai eikö hän halua kertoa? Kenties hän luottaa siihen, ettei kaiken sotekohun keskellä asia nouse merkittävästi julkisuuteen.

Pitkä matka on tultu siitä, kun Jari Lindström ja Leea Mäkipää ehdottivat yhdessä marraskuussa 2013 vuokratyöfirmojen alasajoa. Nyt suurimman suomalaisen henkilöstöpalveluyritys Baronan toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen on vakituinen komppaaja hallituksen suunnitelmia tukemassa ja esiintyi mm 1.2.2018 keskustelussa aktiivimallista Ylen A-talkissa Juhana Vartiaisen vieressä lobbaamassa.

Joka tapauksessa ministeriö vie parhaillaan läpi uusia lakeja, jotka jatkossa mahdollistavat työvoimapalvelujen huomattavasti nykyistä laajemman ostamisen yksityisiltä yrityksiltä. Asian seuraamisen hankalaksi tekee se, että tässäkin lait etenevät useasssa vaiheessa: Ensimmäinen uusiin kasvupalveluihin liittyvä lakiesitys jätettiin eduskunnalle viime viikolla ja muut lait, joissa säädetään tarkemmin esimerkiksi rekrytointipalveluista ja osaamisen kehittämispalveluista, annetaan eduskunnalle toukokuussa. Lisäksi osa laeista päätynee eduskunnalle vasta syksyllä. Samassa yhteydessä nimi on muutettu konsulttihengessä työvoimapalveluista kasvupalveluiksi, joka vaikeuttaa kokonaisuuden hahmottamista.

Onko maakunnista tehokkaiksi kilpailuttajiksi?

Suunnitellun tilaaja-tuottaja-mallin käytännön toteutus olisi jäämässä maakunnille, joille TE-toimistojen väki on mallissa siirtymässä. Itse jaan Arnkillin huolen maakuntien osaamisesta:

"Yksityistämisen onnistuminen vaatisi, että meillä olisi maakunnissa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vankkaa osaamista kilpailuttamisessa. Epäilen, että näin on, tai se on ainakin olennainen haaste."

Henkilöstöpalveluyrityksien liiketoiminta on kasvanut valtavasti. Talouselämä kertoi toukokuussa 2017 kuinka Suomen sadan suurimman yritystyönantajan listalle mahtuu jo 25 yritystä, jotka tarjoavat henkilöstöpalveluja eli vuokratyötä, ulkoistusta, alihankintaa ja rekrytointipalveluja. Artikkelissa kerrottiin liikevaihdon kasvusta seuraavaa:

"Henkilöstöpalveluyritysten liitto HPL tekee alan 20 suurimmasta yrityksestä kuukausittaista liikevaihtotutkimusta. Tutkimuksen mukaan henkilöstöpalvelujen liikevaihto kasvoi viime vuonna edellisvuoteen nähden noin 20 prosenttia."

EK:n alainen Henkilöstöpalveluyritysten liitto kertoo katsauksessaan, että tammi-syyskuussa liikevaihtoa kertyi 926,2 miljoonaa euroa ja edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta kasvua oli 16 prosenttia. Jos tuosta laskee arvion koko vuodelle 2017, niin kyseessä on noin 1,2 miljardin liikevaihto.

Lisäksi alalla on aivan vastaava konsolidoitumiskehitys käynnissä kuin sote-yrityksissäkin. Helmikuussa 2017 Barona Groupiin siirtyi alan toinen suuri toimija Opteam. Näiden vuoden 2016 yhdistetty liikevaihto on yhteensä noin 320 miljoonaa euroa, joten kyseessä on selkeästi tämän toimialan merkittävin yritys. Tarkan luvun laskeminen vaatisi melkoisesti, sillä yritysryppäässä on Asiakastiedon mukaan yli 40 yritystä, joista yksi on mm Luona Oy,  joka teki 2016 vastaanottokeskuksilla yli kolmen miljoonan euron voiton kolminkertaistaen liikevaihtonsa 52,8 euroon edellisvuoteen verrattuna.

Kuvittelisi että maakunnilla tulee olemaan kädet täynnä koittaessaan saada sote toimimaan ilman, että samaan aikaan mukaan tuodaan toinen valtava kilpailutusvyyhti. Työvoimapalveluiden yksityistämisessä moni muu maa on törmännyt ongelmiin ja palannut kumppanuusmalleihin, mutta ilmeisesti hallituksella on usko siihen, että suomalaiset osaavat asiat paremmin?

Ohjaako hallitus Suomea pois Pohjoismaisesta mallista?

Hallituspuolueille vaikuttaa kelpaavan Pohjoismaisista esimerkeistä vain sanktiot ja erilaiset kiristykset - aidot kannustimet ja parannukset unohdetaan sekä samalla kokonaisuus. Muutoin ollaankin hakemassa esimerkkiä vaikkapa Australiasta ja erityisesti Isosta-Britanniasta. Vastikään Kokoomushan kertoi tavoitteensa ensi kaudella pöydälle tulevasta sosiaaliturvan uudistamisesta ja mallihan perustuu Britannian yleistukeen eli ns universal creditiin.

Useat eri toimenpiteet ja suunnitelmat, joista on valitettavan vaikea hahmottaa kokonaisuutta, vaikuttaisivat vievän Suomea pois Pohjoismaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta. Kenties valinnanvapaus sotessa ei ollut se ainoa lehmänkauppa, joka tehtiin Keskustan ja Kokoomuksen kanssa maakuntamallia hyväksyessä? Ehkäpä osa kauppaa olikin siirtää paljon muutakin julkisen sektorin tuottamaa palvelua yksityisille?

Henkilöstöpalveluyritysten liiketoiminnan kasvattaminen mukaanlukien henkilöstövuokraus sekä sitten suunnitelmat sosiaaliturvamallista saattaisivat yhdessä luoda valtion tukeman matalapalkkamallin yrityksille.

Vastoin kuin usein väitetään, niin ostaminen ulkoa ei ole aina paras ja kustannustehokkain vaihtoehto ja erityisesti työllistämispalveluiden tai hoivapalveluiden kaltaisten kohdalla julkisilla palveluilla on paikkansa. Nyt uskotaan yksityisten olevan avain kaikkeen. Suomessa ostetaan jo nyt noin 200 miljoonalla vuodessa TE-toimistojen taholta erilaisia palveluita ja käytetty kumppanuusmalli on useimmissa maissa todettu parhaiten toimivaksi.

Ei ole olemassa muiden maiden kokemusten pohjalta kunnollisia perusteita siirtyä hallituksen suunnittelemaan malliin. Nyt jäitä hattuun eikä sekoiteta kaikkea maakuntauudistuksen yhteydessä - muutoinkin voidaan joutua kaaokseen, kun maakunnat koittavat saada hallintoansa toimimaan.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tämä oikeistolainen ulkoistaminen on kiihtynyt tämän hallituksen aikana merkittävästi, niitä tehdään osissa juuri niinkuin kirjoitit, kauniit sanat vain niitä peittävät.

Tulevaisuudessa vasta nähdään mihin tämä kaikki johtaa, varmaa on kuitenkin aina, että kilpailuttaessa nämä isot toimijat pikkuhiljaa kaapivat kaiken.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Kyllä vauhti on ennennäkemättömän kova ja samalla päätökset toimeenpano-osuudeltaan ulottuvat kauas tulevaisuuteen hallituskauden yli, mikä vaikuttaa hyvin erikoiselta. Seuraava hallitus saa melkoisen sotkun käsiinsä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Niko, mielestäni tuo ulkoistaminen näyttäisi olevan suunniteltu jokseenkin pitkälle. Ensinnäkin TE-palvelut siirtyvät;
"Maakunnat vastaavat vuodesta 2020 lähtien nykyisin ELY-keskusten ja TE-toimistojen tarjoamista julkisista työvoima- ja yrityspalveluista (kasvupalvelut). Poikkeuksen muodostaa Uudenmaan erillisratkaisu, jossa näiden palvelujen järjestämisvastuu on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten muodostamalla kuntayhtymällä.

Hallitus antoi asiaa koskevan esityksen 5.4.2018. Muutos on osa maakuntauudistusta."
http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publish...

Ulkoistamisesta taas kerrotaan palvelujen siirtyvän työttömyysetujen maksajatahoille eli siis käytännössä työttömyyskassoille työryhmän esityksen mukaan.
"Työryhmä esitti, että edellä mainitut tehtävät siirretään työttömyysetuuden maksajien hoidettavaksi vuoden 2018 alusta lukien. Työ- ja elinkeinoministeriö arvioi ehdotusta yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön ja keskeisten työelämän järjestöjen kanssa ja mahdolliset lainsäädäntömuutokset valmistellaan kevään 2017 aikana. Asiaa koskeva hallituksen esitys voidaan antaa eduskunnalle syyskuussa 2017." http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publish...

Jos noin toteutuu, niin ei loppupeleissä taida olla kovinkaan huono suunnitelma?

Tässä linkki tuohon Työttömyysturvan työnjakotyöryhmän raporttiin;
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handl...

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Lisään vielä em. raportista otteen palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta;

"Maakunta toimii kasvupalvelun järjestäjänä ja vastaa siitä, että laissa säädetyt tehtävät tulevat hoidetuksi ja palvelut ovat saatavilla. Valtioneuvosto ohjaa määrärahat maakunnille palvelujen järjestämistä varten. Maakunta päättää palvelun tuottamisesta lainsäädännön puitteissa.

Kasvupalvelun tuottaminen tapahtuu kilpailullisin ehdoin. Palvelua tuottavat yksityiset yhtiöt, julkisomisteiset yhtiöt ja yhdistykset. Maakunta itse vastaa viranomaiselle kuuluvan toimivallan käytöstä sekä tuottaa palvelut markkinapuutetilanteissa. Palvelun saatavuus on siis taattu kaikissa maakunnissa kaikissa tilanteissa."

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Pikavilkaisulla raportin perustelut sekä olettamat ovat kovin tarkoitushakuisia. Australiasta on tehty onnela vaikka siihen liittyy todella paljon epävarmuuksia ja eroja Suomeen.

Katselin viitattua Oosin raporttia ja siellä kerrotaan Australiasta mm:
"Suurin osa palvelusopimuksista on voittoa tavoittelemattomilla organisaatioilla ja selkeä vähemmistö yrityksillä."

Tämähän on aivan eri tilanne kuin Suomeen olisi muodostumassa.

"Työttömyyden nousu on ollut suhteellisen vakaata. Australian keskeinen ongelma on erityisesti ei-vapaaehtoinen osa-aikatyö ja sitä tekevien osuus työvoimasta (noin 8 %). Toinen erityinen piirre työttömyydessä on 60 %:n työttömyys 15–24-vuotiaiden keskuudessa."

Eikös nuorisotyöttömyyden pitänyt olla keskeisiä ratkaistavia ja siihen tämä ei näytä vastanneen.

https://tem.fi/documents/1410877/2859687/Ty%C3%B6p...

Ko raportti ei muuten suosita Australian mallia Suomeen vaan ainoastaan yksityisen ja julkisen yhteistyön tiivistämistä. Radikaalimpi ratkaisu on hallituksen ja TEM:n keksintöä.

TE-toimiston työntekijänä olisin muuten aika huolestunut arvioista, jonka mukaan 75% palveluista siirtyisi yksityiselle ja tarkoittaisi noin 2000 tehtävän loppumista julkiselta.

Paljon hallituksen esityksestä puuttuu ja jää vielä nähtäväksi tarkemmalla tasolla - ideologinen ratkaisu näkyy jo tehdyn.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #8

Yksityistämisvimma on Sipilän hallituksen yksi päämäärä. Tässä kuitenkin taitaa olla erona se, että hallitus ei tee päätöksiä keille yksityistahoille mainittujen palvelujen tuottaminen annetaan vaan nuo päätökset tekee maakuntahallinto. Palvelun tuottamista varten eduskunta sitten antaa budjetoidut varat.

Nuorisotyöttömyyden kohdalla taas kyse on käsitykseni mukaan lainsäädännöllisestä päätöksestä edellyttäen taas kerran, että noudatetaan perustuslakia. Maakuntahallinto joutuu ottamaan huomioon voimassa olevan lainsäädännön sopimuksia solmiessaan.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

No toimivatkos ne työvoimapalvelut nykymallissa kunnolla?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Suhteessa panostuksiin kohtuullisen hyvin. Ei yksityistäminen ole mikään taikakeino, jolla kaikki muuttuu paremmaksi - varsinkaan mylläämällä koko järjestelmä tietämättä toimiiko malli.

Käyttäjän JanTheon kuva
Jan Theon

Minut ehkä hirtetään tästä, mutta ilman nimiä ja lähteitä tiedän asiasta kohtuullisen paljon:

Työvoimapalveluita ollaan ulkoistamassa. Tästä on tehty muutaminen yritysten kanssa jopa pitkälle vietyjä sopimuksiakin joiden lopullinen päämäärä on se, että TE-keskukset tippuisi pois kokonaan välittämästä palveluita tai ne keskittyisivät vain vaikeimpiin tapaukseen. Vähän kuten toimeentulotuki: kela ja kuntien sopimus eli Kela hoitaa helpoimmat ja kunnat loput (harkinnanvaraiset).

Kyseessä ei ole pelkästään vuokratyöfirmat vaan myös pienyrittäjyyttä tarjoavat yritykset ovat mukana kuvioissa. Erityisesti olen ymmärränyt, että jälkimmäiset ovat kaiken keskiössä ja vuokratyöfirmat tulee perästä.

Vuokratyöfirmojen kasvu on kätkenyt lähes kokonaan sen, että pienyrittäjyyttä tarjoavat yritykset kasvavat taustalla kohisten ja heidän mallinsa sopii nykyiseen työttymyydessä käytettyyn malliin itse asiassa todella helposti ja hyvin.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Mielenkiintoista, empä ole tullut ajatelleeksi. Jossain vaiheessa ymmärsin, että esim ukko.fi:n toimintaedellytyksiä heikennettiin lainsäädännöllä, mutta kenties kelkka on kääntynyt. Tällähän riskiä olennaisesti siirtyy pois yrityksiltä, jos he palkkaavat alihankintaa tarpeen mukaan. Kuinka sitten syntyy tällaiset yhden tekijän pienyrittäjämarkkinat jäänee nähtäväksi. Ei se nyt ihan triviaalia ole työtään markkinoida monellakaan alalla varsinkin mikäli tarjonta lisääntyy huomattavasti.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Vuosia sitten oli puhuttu konsolidoitumisesta ja mitä seurauksia siitä on:

https://fluente.fi/fluente-strategiapaivat-joensuu/

Tuota Universal Creditiä ajavat Kristillisdemokraatit ja Kokoomus aloitti juuri sen silmät lapuilla, kun pitäisi lukea brittien lehdistöissä artikkeleita siinä ilmi tulleissa ongelmissa sekä parlamentin haluttomuudesta julkaista tuloksia.

Tässä on esimerkki suomennettuna Yhteiskuntaoppi 81:ssa, joka julkaistiin vuonna 2016:

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/1315...

Esimerkkinä on elokuva I, Daniel Blake vertautuu hyvin siihen epäonnistuneeseen Universal Creditille, jota yritetään vielä koittaa vuodelle 2020-2023 ja samaan aikaan tietotekniikan kustannukset ovat ylittäneet hirvittävän paljon ja mitään ei ole vieläkään valmista.

Englantilaisten lehtisivustojen kautta on löytynyt paljon Universal Creditin ongelmista, jotka ovat johtaneet asunnottomien ja leipäjonojen paisumiseen sekä myös on tullut entistä enemmän itsemurhia ja kuolemia.

Meidän pitää kehittää oma järjestelmä, ei kopioida mitään ulkomailta sellaista, joka ei varmasti toimi meillä yhtään mitään.

Perustulokokeilu on edelleen käynnissä ja tuloksista saadaan tietoa vasta tammikuussa 2019. Alunperin piti esittää väliaikaisraporttia viime vuonna marraskuussa 2017.

Tutkijat halusivat pitää kaikille työrauhan, koska media aiheutti klikkikiimoissaan sekaannuksia, joita piti oikaista moneen kertaan ja sellainen myllytys johtuu siitä, että media ei ole viitsinyt lukea esiselvitysmateriaaleja kunnolla vaan lähtivät kuin tuli hännän alla julkaisemaan virheellisiä tietoja koko ajan. Siksi päätettiin julkaista vasta myöhemmin.

Minua se vaan mietityttää, että haluaako Kokoomus ja KD sekä SDP luopua tästä perustulokokeilusta, koska se vaarantaa kavereittensa suojatyöpaikat byrokratiassa?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jaa-a, alkaa koko perustulokokeilu vaikuttaa silmänlumeelta. Niin vähän hallituksella on kiinnostusta koko asiaan.

En tiedä vaikuttimista KD:lla ja Kokoomuksella - tuskin siellä niin paljon byrokraatteja on noista. Itse luulen että koko touhun ytimessä on luoda suurelta osin osa-aikatöihin, pätkätöihin ja vuokratyövoimaan perustuvat matalapalkkamarkkinat. Universal creditin kautta saadaan ikäänkuin yrityksille osittain tuettua työvoimaa tarvittaessa yhteiskunnan kustantaessa osan elämisestä. Eräänlainen yritystuki tämäkin laajasti katsottuna.

Arviot eri maiden malleista ovat varsin tarkoitushakuisia unohtaen ongelmat. Britanniasta ei tunnu olevan edes vielä riittävästi kokemuksia ja arvioita, mutta silti se on jo mukamas mainio Suomen järjestelmän pohjaksi.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@10. Mielenkiintoista on se, että KD:n esittämä perustili englantilaiseen UC:ttiin suoritettiin mikrosimulaatiossa ja se osoitti, että häviäjinä ovat opiskelijat ja työttömät. Ainoa, mikä näytti olevan paras ja sopivin oli osittainen perustulomalli siinä Vihreiden mallissa. Kaikki muu mallit ovat epäonnistuneet lukuunottamatta täyttä perustulomallia, joka olisi valtiolle erittäin kallista mutta kaikille hyödyllistä ja se hyöty menee ostovoiman kautta ja että kaikki näkevät mitä tahansa työn olevan kannattavaa.

Kuitenkin KD haluaa kaivaa taas tämän saman mallin esiin ja siinä huomasin, että nytkö vaaleihin valmistaudutaan ja siihen malliin ei ole näytetty mitään muutoksia vaan pidetty samanlaisena monta vuotta.

Täällä yksi blogisti ylistää jatkuvasti negatiivisen tuloveron kautta vaikka siitä luovuttiin valtion toimesta, kun sen nähtiin olevan erittäin ongelmallinen ja sekavaa, että kaikki rahat eivät näkyneet kuluissa ja oikeuskansleri puuttui siihen perustuslakiin vedoten läpinäkyvyyteen. Asian voisi korjata, jos olisi tulorekisteri olemassa mutta siihen oleva järjestelmä on vielä toteuttamatta.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Sipilä hallituksineen on luomassa Suomeen jättimäisen bisneskuvion, jossa yrityksille voitot kerätään viime kädessä valtion, maakuntien ja kuntien kassoista ja omaisuuksista, siis veronmaksajilta.

Syntyy siis hyvin suuria ja laajoja rahastusautomaatteja, ja kun se raha kerätään veroina niin ollaan hyvin, hyvin kaukana yritystoiminnasta. Tämä on vaarallista kilpailulle, yritystoiminnalle ja veronmaksajille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset