Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Hetemäen taktiset sotelaskelmat hihasta revittyjä

  • Hetemäen muistiosta ote. Lähde: HS
    Hetemäen muistiosta ote. Lähde: HS

Uskollinen hallituksen soturi valtiosihteeri Hetemäki on astunut esiin ja tuottanut valiokunnalle muistion Soten säästöpotentiaalista. Kerroin aiemmassa blogisssani kuinka eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta keskeyttää talousasiantuntijoiden kuulemiset sote- ja maakuntauudistuksen rahoituskehyksestä eli julkisen talouden suunnitelmasta (JTS). Valiokunta ei siten anna myöskään lausuntoa sote- ja maakuntauudistuksen rahoituskehyksestä. Sen sijaan Hetemäki onkin generoinut valiokunnalle muistion, jonka numerot vaikuttavat hihasta revityiltä.

HS kertoo: "Martti Hetemäki arvioi, että itse valinnanvapauden säästöpotentiaali on nolla euroa. Toisin sanoen sote-keskusten välisen kilpailun ei arvioida säästävän menoja nettomääräisesti lainkaan. Sote-uudistuksen säästöt tulevat Hetemäen muistion mukaan lähes yksinomaan, 4 miljardin euron arvosta, tiedon ja teknologian käytöstä."

Nyt on hyvä olla tarkkana termeistä - Hetemäki ei siis ole arvioinut kustannusvaikutuksia vaan säästöpotentiaalia.

Voidaan tietysti olla montaa mieltä, mitä se tarkoittaa. Se voidaan kuitenkin tulkita siten, että ei oteta lainkaan kantaa siihen,  voiko uudistus aiheuttaa kustannuksia vaan ainoastaan siihen, onko uudistuksella mahdollisuus saada säästöjä.

Tämä on oikeastaan nerokasta sumutusta - nolla euroa säästöpotentiaalia ei paljasta voiko se itse asiassa aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia. Mielestäni tässä mennään tietoisen harhaanjohtamisen poluille varsin kyseenalaisella tavalla.

Kuvassa olevassa muistion tiivistelmässä kerrotaan kuinka ainoa säästöpotentiaali liittyy tiedon ja teknologian käyttöön. Itse suhtautuisin melkoisella varauksella tähän toistaiseksi terveydenhuollon massiivisten tietojärjestelmähankkeiden kokemusten pohjalta.

HS kertoo myös:

"Ei ole selvää, mihin Hetemäen arvio 4 miljardin euron säästöpotentiaalista teknologian avulla tarkalleen perustuu. HS:n tietojen mukaan valtiovarainvaliokunnassa kiisteltiinkin siitä, voidaanko Hetemäen muistioon viitata lausunnossa. Lopulta päätettiin, ettei lausunnossa viitata Hetemäen laskelmiin lainkaan, koska niitä pidettiin niin epävarmoina."

Kun usea taho lainsäädännön arviontityöryhmää myöten on vaatinut kunnollisia kustannuslaskelmia uudistuksesta, niin ei tällainen valtiosihteerin pumaska kyllä täytä niitä vaatimuksia. Oikeastaan huvittavaa, että tällaisella sitä koitetaan tehdä. Tänään jo Pekka Puska viittasi Hetemäkeen luodakseen kredibiliteettiä toiminnalle. Johtavat virkamiehet tuntuvatkin entistä enemmän tekevän politiikkaa virkansa osana - joskus viitataan virkavastuuseen,  mutta minusta tämä arvio näyttää aika vastuuttomalta tekeleeltä.

Erikoinen peli jatkuu - tämä Hetemäen "säästöpotentiaali" on viimeisin kiemurteluritys kunnollisen vaikutusarvion tekemisen välttämiseksi. Arvion, joka voisi naulata viiimeisen naulan soten arkkuun.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Iltasanomat:
Hetemäen tuore mietintö annettiin valiokunnalle sen jälkeen, kun asiantuntijakuulemiset oli jo lopetettu. Sitä ei lopulta myöskään otettu valiokunnan varsinaiseen lausuntoon mukaan.

– On poikkeuksellista, että aivan loppumetreillä yritetään työntää epämääräisiä papereita mukaan lausuntoon. Kuvaavaa on se, että valtiovarainvaliokunta ei lausuntoonsa kelpuuttanut valtiovarainministeriön ylimmän virkamiehen tuottamaa tavaraa. Voisin jopa kuvitella, että se on hieman nolo juttu, Harakka toteaa.

Valiokunnan jäsen Kari Uotila (vas) kuvailee Hetemäen mietintöä ”paniikinomaiseksi”.

– Kyllä se oli pikkaisen paniikinomainen pitkä selvitys siitä, että kyllä tässä säästöpotentiaalia ja mahdollisuuksia on. Mutta jos tarkemmin katsoo, niin se paljastuu hyvin köykäiseksi, Uotila sanoo.

Hänen mukaansa kyseessä oli vain vm:n viimeinen keino pyrkiä vakuuttamaan, että sotella todella pystyttäisiin saamaan aikaan säästöjä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005683879.html

Tätä tarkoitan blogin otsikon taktisella...

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Valtiotieteentohtori valtiovarainministeriön kansliapäälikkö Martti Hetemäki sanoo sanomisensa virkavastuulla ja uusi sote ja maakuntamalli on menossa valiokuntakäsittelyjen ja asiantuntija kuulemisten jälkeen eduskunnan suureen saliin lopulliseen äänestykseen.
Mitä tulee sosiaali ja terveysvaliokunan asiantuntijakuulemisiin enemmistö valikunnan jäsenistä päätti miten päätti.
Mitä taasean tulee valinnanvapauden tuomasta 0 säästöstä se on tarkoituskin sanoo valtiovarainministeri Petteri Orpo olennaista on se että potilas saa nopeasti oikeata hoitoa voiko, sen parempaa toivoa.
Katsoin eduskunnan kyselytunnin ja tuli sellainen olo että nyt sote vastustus on jo näennäista ja argumenttien puute vaivasi Tarja Filatovin ja Kari Uotin depateissa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Hienosti koitat titteleillä ja virkavastuuhöpölla kuorruttaa asiaa, mutta kun kyseessä on puhdas arvio ja vieläpä hutera sellainen, ei siihen mikään virkavastuu ulotu. Arvio on arvio eikä sen pielessä olemisesta mihinkään vastuuseen joudu.

Hesari teetti juuri arvion VATT:in johtavalta tutkijalta, joka on erikoistunut muun muassa terveydenhuollon informaatiojärjestelmien hyötyjen tutkimiseen.

"Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen Vattin johtava tutkija Mika Kortelainen pitää valtiovarainministeriön esittämiä arvioita sote-säästöistä hatarasti perusteltuina."

Hän toteaa myös:
"Hetemäen muistiossa todetaan myös, että soten tietojärjestelmät on uudistettava uudistuksesta riippumatta, joten ”sote-uudistus ei siksi itsessään aiheuta lisää ICT-investointikustannuksia”.

Kortelainen on eri linjoilla.

”Mielestäni tämä ei kyllä pidä paikkaansa. On toki totta, että joitain suuria investointeja tehtäisiin joka tapauksessa. Mutta esimerkiksi valinnanvapausmalliin liittyy paljon sellaisia investointeja, joita ei muuten tehtäisi”, Kortelainen sanoo.

”Tuottajilta tullaan vaatimaan kaikenlaista raportointia, mikä vaatii investointeja tietojärjestelmiin. Ne riippuvat ihan pelkästään sote-uudistuksesta, eli tuo väite ei pidä ihan paikkaansa.”

Argumenttien puute vaivaa nähdäkseni omaa kommenttiasi, sillä se vaikuttaa perustuvan vain sokeaan uskoon.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@3. Minäkin sitä ihmettelen, että miten tiedon ja teknologian säästöjä voi tulla paljon? Suuriin mullistuksiin joudutaan aina pakosta investoimaan ja säästöjä ei ehkä synny lainkaan.

Briteissäkin tehtiin suuret mullistukset 2008 lopulla eurokriisin aikana, mutta siitä huolimatta IT-menot vain kasvoivat ja hankittiin kalliita konsultteja selvittämään sotkut ja vieläkään ei ole valmista ja arvio valmiiksi tulemiseen siirtyy 2020-2023.

Muistamme kyllä viime vuosien takaa kalliiksi paisuneet IT-hankkeet ja ei ollut tuolloinkaan mitään valmista. Apottia esimerkiksi rakennettiin kuin Iisakin kirkkoa ja kustannus on ollut arviolta puoli miljardia. Tässä vähän tietoa, että mitä kaikkea siellä oikein sekoiltiin.

Ikävä homma on siinä, että muita kiinnostavia tietoja löytyy vain tunnusten takana eikä tietoa ole jaettavana julkisesti.

Viimeksi hintakustannuksista saatiin tietoja 2016 ja sen jälkeen ei muusta puhuttu kuin sadoista miljoonista ja yhä lasku vain nousee.

Ne kustannukset jäävät veronmaksajien maksettaviksi.

http://petruspennanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234...

Ei kaikesta voi tulla säästöjä ja olisi syytä katsoa oikeita kustannuslaskelmia.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Ja taas Orpo syötti meille pajunköyttä. Kun soten kustannukset hallituksen suunnitelmassa kasvaisivat Ruotsin mallin mukaan todennäköisesti noin 5 mrd €/v ja lisäksi kuluista leikataan 3 mrd €/v, niin osa porukasta jää hoitamatta tai sitten maksuja korotetaan mahtavasti. Jos verrataan tilannetta esittämääni pelkistettyyn terveydenhuoltomalliin, kustannuseroksi tulee maakuntauudistus mukaan luettuna noin 10 mrd €/v. Mikäli se maksatettaisiin tuloverossa, se tarkoittaisi kolmanneksen lisäystä. Vieläkö Seppo toivottaisit hallituksen uudistuksen tervetulleeksi?

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Äläs nyt Niko hermostu kyllä valtiotieteentohtori on valtiotieteentohtori.
Ja viranomaisena sanoo virallisen sanomisen virkavastuulla ja näyttää siitä olevan omat säädöksensä myös, me taasen sanomme sanomisemme omalla vastuulla.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Oletkos jossakin kuullut yhdenkään lääkärin kannattavan Sotea?

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Pekka, en tiedä kun käyn niin harvoin lääkärissä. Pitää kyllä koputtaa puuta.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Seppo, jos yrittäisit ajatella asioita, niin ehkä voisi uskosi horjua. On kerrassaan pöyristyttävää, että Hetemäen perustelujen tapaista höttöä, harhaanjohtamista ja puolitotuuksia, tarjotaan kansalaisille. Kyse on Helppo-Heikki-hommista.

Muun muassa, että hallituksen sote-uudistusta voitaisiin perustella informaatioteknologialla. Samat hyödyt voidaan saavuttaa nykyjärjestelmässäkin ja vieläpä paljon paremmin. Hallituksen mahdollisimman monimutkainen suunnitelma syö it-mahdollisuuksien edut todennäköisesti kokonaan. Monimutkaisuuden hallinta ja laskutusbyrokratia vievät täysin tarpeettomasti resursseja, kun päinvastoin olisi mahdollisuuksia yksinkertaistaa järjestelmää nykyisestä. Kyseessä ovat miljardien tarpeettomat menot. Lisäksi, jos ohjelmoinnin sovellusympäristö vaikkapa monimutkaistuu kaksinkertaiseksi, ohjelmointi- ja ylläpitokulut voivat hyvinkin nelinkertaistua ja mikä pahinta riskit kasvavat rajusti.

Mitä tulee valtiotieteen tohtoriin, se ei muuta sumutusta miksikään. Itselläni tutkijana ja emeritusprofessorina ei tulisi koskaan mieleenikään perustella jotain sanomistani tutkinnollani, entisellä virka-asemallani tai asemallani alani ansioituneimpiin tutkijoihin kuulumisesta maailmassa. Sellainen on naurettavaa. Itse asiassa olen aika varma, että Hetemäkikin tästä tilanteesta kärsii, mutta on poliittisessa ohjauksessa eli vasaran ja alasimen välissä.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Kaikki kunnia sinulle Kalevi googletin historiaasi ja olet todella tehnyt pitkän päivätyön limnologina tieteen alalla ja olet myös väitellyt tohtoriksi.
Nyt on vain viisainta luottaa maan hallitukseen joka katsoo kokonaisuuden meidän hyväksi.

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen Vastaus kommenttiin #10

Minua jollakin tavalla ihmetyttää se, että ihmiset, jotka haluavat maaseudun parasta, ovat innokkaasti Soten ja maakuntauudistuksen puolesta.

Ihmetyttää myös se, että Keskusta näillä asioilla aloittaa maaseudun lopullisen tyhjentämisen.

On aivan selvää ilman mitään laskelmiakin, että maaseudun asukkaiden matka sotepalveluihin pitenevät. Palvelut tullaan keskittämään maakuntien keskuskaupunkeihin.

Tämä kaikki sopii Kokoomukselle, koska sen kannatus tulee kaupungeista.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #10

Et voi olla tosissasi tämän kommentin suhteen?

Käyttäjän JouniBorgman kuva
Jouni Borgman

Onhan tässä jotain hyvääkin: saunottajakuppareille, jäsenkorjaajille ja kaiken maailman kansanparantajille on avautumassa isot markkinat. Ja sopii sinne muutama voodoo-pappikin yms. sekaan. Maahanmuuttoa voitaisin kohdentaa sellaisiin väestöihin, joilla kansanparantamisen taidot ovat parhaat. Suomalaista kansanperinnettä ei tosin tässä suhteessa helposti päihitetä.

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Viime päivinä hallitus on todella näyttänyt osaamisensa. Lausunnot alkavat olla sitä luokkaa, että voi tulkita sekä pääministerin että valtiovarainmimisterin olevan paniikissa.

Miten pääministeri edes voi sanoa, ettei isojen kaupunkien viime päivien kannanotoilla ole mitään merkitystä. No, Juha Sipilä voi.

Orpon lausuma, ettei säästöjä edes tavoitella, on vastoin hänen aikaisempia sanomisiaan.

Sitten vielä Vehviläinen: "Ei hallitus edes ole ajatellut asiaa".

Mikä on sille motiivi, että Sote on saatava valmiiksi tuli siitä millainen susi tahansa.

Käyttäjän esalehtinen kuva
Esa Lehtinen

Sosiaali- ja terveysministeriön entinen kansliapäällikkö Kari Välimäki toteaa että sote-uudistuksen alkuperäinen tavoite oli terveyspalvelujen saatavuuden parantaminen. Hänen mukaansa tässä olisi ollut yksinkertainen keino - palkataan lisää lääkäreitä terveyskeskuksiin. Sittemmin sote-mopo alkoi keulia pahasti Keskustassa ja Kokoomuksessa nykyisin seurauksin. Tässä linkki Välimäen kirjoitukseen:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005605115.html...

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Careassa (Kymenlaakso) on ollut 7 johtajaa. Soten myötä johtajien määrä kasvaa 100 %, kun alla alevien johtajienpaikkojen lisäksi mukaan lasketaan toimitusjohtajan paikka.

Carean uudet johtajien virat (lähde Kouvolan Sanomat):

- Osallisuuden palveluiden johtaja
- Terveyden ja ikääntymisen palveluiden johtaja
- Palvelujen kehittämisen johtaja
- Osaamisen johtamisen johtaja
- Hallintojohtaja
- Hallintoylilääkäri
- Sosiaalipalvelujen kehittämisjohtaja
- Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen johtaja
- Aikuisten monialaisten palvelujen johtaja
- Mielenterveys- ja päihdepalvelujen johtaja
- Vastaanotto- ja kuntoutuspalvelujen johtaja
- Sairaalapalvelujen johtaja
- Koti-, asumis- ja hoivapalvelujen johtaja

Tuo näyttää selväst6i suunnan, johon nyt ollaan menossa. Ilmeisesti Sipilän hallituksen laskutoimitukset ovat tuottaneet lopputuloksen, että sadan prosentin lisäys hallinnon johtoon alentaa kustannuksia. Orpo on tuosta tietysti päätellyt, että näin se potilaan hoitoon pääsym helpottuu.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Uusi Suomi kirjoitti artikkelin aiheesta, siinä Kokoomuksen Heinosen kerrotaan todenneen:
"Hänen mukaansa on suuri – positiivinen – paljastus, että valinnanvapaus ei nostaisi kustannuksia vaan kustannusvaikutus olisi plus-miinus-nolla."

Timo, ei näin, säästöpotentiaali ei kerro kustannusvaikutuksesta vaan siitä, että alueelta ei ole mahdollista saada säästöjä.

Tämä on mielestäni nerokasta kikkailua. Säästöpotentiaali on nolla kertoo siitä, että valinnavapaudesta ei voida saada säästöjä. Samalla se ei kerro mitään siitä voivatko kustannukset nousta ja mikä sen mahdollisuus on. Harhautus lienee tahallinen ja ainakin Kokoomuksen Heinonen tuntuu joko tahallaan tai tahattomasti ymmärtäneen sen väärin.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/249047-valinnanva...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Pekka Puska eilen totesi, että kustannukset arvioidaan valtionvarainvaliokunnassa. Nyt on selvinnyt ettei sekään saanut laskelmia ja lausunto annettiin silti. Uskomatonta peliä yhden suurimma uudistuksen kanssa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005684806.html

Ote valiokunnan lausunnosta:
"Valiokunta toteaa, ettei uudistuksen vaikutuksista ole kokonaisarviota, ei edes eri skenaarioiden tasolla. Selvää on, että näin laajan uudistuksen vaikutuksia on erittäin vaikea arvioita, etenkin kun uudistuksen onnistuminen riippuu olennaisesti sen toimeenpanosta, ts. siitä, miten maakunnat johtavat uudistusta ja järjestävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunsa. Tästä huolimatta esityksiin olisi tullut valiokunnan mielestä sisältyä kattavammat arviot niiden keskeisistä vaikutuksista, mm. kokonaisarvio valinnanvapausuudistuksen nettovaikutuksista julkisiin sosiaali- ja terveysmenoihin ja yksityiskohtaisempi kuvaus siitä, miten uudistuksella saavutetaan sille asetetut keskeiset tavoitteet. Valiokunnan arviointia vaikeuttaa myös se, että osa uudistuspakettiin kuuluvista esityksistä on vielä antamatta; esim. asiakasmaksu-uudistusta koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa vasta ensi syksynä. "

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset