Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Amazonin ja Zalandon palautuksista suuri osa suoraan roskiin

Yle kertoo Amazonin työntekijöiden kertoneen saksalaistoimittajille, että he laittavat jätepuristimeen esimerkiksi jääkaappeja, astianpesu- ja pesukoneita, matkapuhelimia sekä huonekaluja useiden kymmenien tuhansien eurojen edestä päivittäin.  Lisäksi Kaupan liiton mukaan Amazonin tilanne muistuttaa esimerkiksi vaateketju Zalandoa, jolla suuri osa palautetuista ostoksista menee liiton tietojen mukaan roskiin.

Verkkokauppojen nousulla on ollut paljon positiivisia vaikutuksia, mutta tällainen tuhlailu kuulostaa todella ikävältä kehitykseltä. Kun peilataan tätä roskiin heittämistä palautusten määrään, joka saattaa olla jopa 50 prosentin luokkaa, niin tämän mittakaava vaikuttaa merkittävän suurelta.

Sen lisäksi että tavaroita roudataan eestaas, joutuu niistä suuri osa suoraan jätepuristimeen. Vaikka Amazon kertoo toimittavansa ne kierrätykseen erikoistuneille yrityksille, niin onhan tämä tuhlauksen määrä järjetön.

Kaupan liitto on ehdottanut muutoksia palautusoikeuteen ja vaikuttaa selvältä, että lakimuutoksia sekä ohjausta tarvitaan. Verotus tekee käytännössä mahdottomaksi näiden tuotteiden lahjoittamisen ja suurilla verkkokaupoilla palautusten käsittely on prosessina niin hankalaa, että tulee edullisemmaksi heittää tavaraa pois.

Kuluttajina meidän on myös hyvä miettiä mikä on tarpeellista ja ymmärtää, mitä näille tavaroille tapahtuu palautettaessa. Yrityksillä on merkittävä vastuu, mutta myös kuluttajalla on mahdollisuus vaikuttaa. Ainakaan minä en halua toimillani edistää tällaista tuhlausta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (40 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Se, että palautettavaa tavaraa laitetaan suoraan jätekeräykseen kertoo vain ja ainoastaan siitä, että myyntitoiminnan kate on järjettömän suuri.

Jos yritys toimisi kannattavuuden rajoilla, niin palautettavista tuotteista otettaisiin kaikki hyöty irti.

Hobby Hall myy asiakaspalautuksia -30% alennuksella.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Näinhän se on mikäli firmojen talous kestää moisen tuhlauksen.

Harri Salonen

Joo, mutta iso monikansallinen yritys ei voi näin tehdä.

Sitten tulee uudet käyttäjät, jotka tilaavat tavaraa, palauttavat sen - ja ostavat alennettuun hintaan. Itsehän nämä sankarit kokevat olevansa parhaita, kun saivat alennusta "pienellä kikkailulla".

--

ja sensaatiohakuista juttua on vähän haettu.. Katsokaa vaikka Amazonin Warehouse Deals, joissa on käytettyä tavaraa.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Tuotteiden tuotantohinnat ovat yleensä sitä luokkaa, että käytännössä ne on lähes ilmaisia. Vähittäiskauppa ja logistiikka on se, joka ottaa isomman siivun. Toiselle puolelle maapalloa kannattaa roudata esimerkiksi Maerskin jättimäisillä konttilaivoilla bulkkiroinaa.

Jos vaikka katsotte tunnettujen kiinalaisten kauppapaikkojen tuotteiden hintoja, joissa suoraan tehtailta voi tilata, niin huomaatte, etteivät tuotteet ylensä kovin paljoa maksa.

Pekka Iiskonmaki

Heh heh..

''Verotus tekee käytännössä mahdottomaksi näiden tuotteiden lahjoittamisen ja suurilla verkkokaupoilla palautusten käsittely on prosessina niin hankalaa, että tulee edullisemmaksi heittää tavaraa pois.''

Suomesta tuli verottajan paratiisi ja velkaparasiitti.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Kyseessä on EU-tasoinen haaste ja esim Amazonin tapauksessa kyse on Saksasta. Myös Zalandon suurimmat varastot ovat siellä eikä kummallakaan ole varastoa Suomessa.

Emme tietääkseni ole tässä asiassa parempia tahi huonompia kuin muutkaan EU:ssa.

Käyttäjän JanTheon kuva
Jan Theon

Klikkiotsikoita. Zalandolla on outlet myymälöitä ainakin Frankfurtissa ja Berliinissä. Frankfurtissa myydään ainakin tavaraa, joka on palautettua.

Kerran palautettua ei myydä enää netissä kuitenkaan uudelleen.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Mutta ajatelkaamme asiaa positiivisesti: Tällainen toimintahan lisää bruttokansantuotetta, elintasoa ja kulutusta:)

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

No mikä jottei, menenkin tästä verkkokauppaan ostoksille luomaan kasvua ja nostamaan elintasoa.. ;-) Mainittujen tapauksessa BKT:n kasvu tosin menee lähinnä Saksaan, mutta pysyy toki Posti paremmin pystyssä. :-)

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Tyypillistä vihreiden politiikkaa jossa pääasia on saada tuotanto pois sieltä missä vihreät pääsevät valtaan.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Nyt en kyllä pysynyt mukana ajatuskulussasi..

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Makkonen ja Iiskonmäki suoltavat näköjään selkäydinreaktioitaan. Kumpikin on ihan kuutamolla tosiasioista. Toinen luule, että tällä on jotakin tekemistä Suomen verotuksen kanssa ja toinen, että vihreät ovat jossain niin merkittävästi vallankahvassa, että vaikuttaisivat globaaliin markkinatalouteen.

Juha Hämäläinen

#11. Kerro sinä mistä kyse.

Käyttäjän vekotin kuva
Kyuu Eturautti

Olin ehkä eniten yllättynyt siitä että Yle - yksi Amazonin suurimpia asiakkaita Suomessa - alkaa kritisoimaan heitä. Tähän asti kaikki heidän teksti Amazonista on ollut suitsutusta.

Uutisena ei ole kovinkaan uusi, Amazonin ns. yhteiskunta- ja ympäristövastuu on ollut aika tunnettu tragedia jo pitkään.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Mikä ihme tekee Ylestä Amazonin suuren asiakkaan? Tavarat, pilvipalvelut vai mikä? Lähde?

Käyttäjän vekotin kuva
Kyuu Eturautti

Pilvipalvelut.

Lähde = katso mihin Ylen verkkopalveluiden osoitteet osoittavat. Sori jos menee nörtiksi...pari otetta.

---
yle.fi has address 13.33.244.68
68.244.33.13.in-addr.arpa domain name pointer server-13-33-244-68.hel50.r.cloudfront.net.
areena-web-production.c2.yle.fi has address 13.33.244.73
73.244.33.13.in-addr.arpa domain name pointer server-13-33-244-73.hel50.r.cloudfront.net.
---

Koko Ylen web-tuotanto, kaikki Areenan sisältö ja muut on ulkoistettu Amazonille jenkkilään. Oikeastaan kaikki Yle paitsi sähköposti, ne ulkoistettu Googlelle jenkkilään.

Tämä tiettävästi ilman kilpailutusta. Tästä en voi olla 100% varma, se on Ylen sisäpiiristä kuultuna, voihan se olla että joku muodollinen kilpailutempaus oli.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kumpaakaan liikettä en ole onneksi tukenut, vaikka paljon verkosta ostankin. Täytyy myöntää, ettei tuollainen toiminta täytä minkäänlaisia eettisen liiketoiminnan sääntöjä. Jollain tavalla ehjä palautettu tavara pitäisi saada käyttöön. Tuossa voisi pohtia jotain sääntöä, että tavaran voi lahjoittaa suoraan hyväntekeväisyyteen ilman veroseuraamuksia. Joku kolmannen sektorin yleishyödyllinen toimija voisi sitten hyödyntää saadun tavaran.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Aika karua on tuo touhu, toisaalta näin pikkuyrittäjänä mullekin on helpompaa antaa asiakkaalle pitää ostoksensa ja hyvittää vaan, jos kyse on pienestä ostoksesta, lähettäessä pystyn käyttämään postin sopimuksia yrittäjälle, mutta palautuksen postimaksua en kehtaa karhuta asiakkaalta.

Mutta toi kaikki roskiin on kyllä melkoista tuhlausta.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Hieno kuulla tämä. Olen aina pelännyt, että saan nettiostoksena jonkun toisen palauttaman tuotteen.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Ainakaan minun pelkoani ei tämä blogikeskustelu olisi helpottanut lainkaan!

Verkko-ostamiseen yleensä liittyy aikamoinen epäonnistumisen riski, enkä halua esimerkiksi vaatepakkauksia läheteltävän edestakaisin. Omat romppeeni ovat peräisin Prisman tangoilta (perusmuoto: tanko), minkä varmasti kaikki oman elämänsä lenita-airistot hetkessä huomaavatkin.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Tee Tuomo kuten minä, eli osta ne Lenitan käytetyt hienot vaatteet halvemmalla kierrätysliikkeestä, jopa halvemmalla kuin mitä saat Prisman tangolta.
Ai niin, et tietysti käytä mekkoja, mutta voit ostaa sieltä vaikka Jorma Ollilan merkkipaidan ja takin muutamalla kympillä... Suosittelen. Eihän siinä edellistä omistajaa mainita, mutta voit sen ainakin niin itse kuvitella:) Luonto kiittää!!

Itsen Taka

Mikäs siinä on heitellessä tavaroita roskiin kun katteet on täysin eri luokkaa esimerkiksi kotimaisen verkkokaupan kanssa. Kumpikaan em. tahoista ei maksa toiminnastaan veroja. Esimerkiksi Amazon kierrättää Euroopan myynnit Luxembourghin kautta maksaen nimellisen 1% yhteisöveron. EU on hieno, reilu systeemi - ja toisille vielä reilumpi kuin toisille... :/

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Taas yksi hyvä käytännön esimerkki siitä, että se mikä on taloudellisesti kannattavaa ei välttämättä ole ympäristölle tai yhteiskunnalle hyväksi.

Niin kauan kuin taloudellisen toiminnan lähtökohtaisena motiivina on toiminnan omistajien voitonmaksimointi eikä käyttöarvojen luominen ihmisille, ympäristö on tuhoon tuomittu.

Maapallon elinkelpoisuuden säilyttäminen edellyttää sosialismiin siirtymistä

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Vertaa Amazonilla tai Zalandolla saksalaisen lastenkenkämerkin "Elefanten" hintoja ja hae vastaavia käytettyjä eBay.de.Kaiken lisäksi samaa pituutta kolmella eri leveydellä.Saksalaiselle tehtailijalle lapsen jalka on tärkeä ja Saksassa maksat niistä saman hinnan kuin me kiinalaisista S-Marketissa.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Sama ongelma myös perinteisistä kaupoista ostettujen vaatteiden kanssa. Naiset kuulemma ostavat paljon turhia vaatteita ja heittävät niitä ennenaikaisesti roskiin, joskus jopa täysin käyttämättöminä.

Juha Hämäläinen

Kuluttajan vastuu ei saa unohtua. Tapamme ostaa rojua ja halvalla huonoa laatua on yleinen. Isäni sanoi aikanaan, ettei köyhällä ole varaa ostaa huonosti kestävää tuotetta. Jollei hyvää ole, on parempi olla ilman.

Olen havainnut neuvon mainioksi kaikessa mitä hankin. Vaimoni ja tyttäreni eivät. Kaapit täynnä krääsää, käsilaukkuja ja kenkiä jokaisella. Vaimolla kolme kaappia täynnä kenkiä kattoon asti. Vaatteita kuutiometreittäin. Suurinta osaa eivät käytä koskaan.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Voi hyvin olla, että 100 euron kenkäpari kestää kymmenen vuotta kun taas 10 euron kenkäpari hajoaa neljässä kuukaudessa. On siis kannattavampaa ostaa ne kalliimmat kengät, sikäli kuin - huom!! -- sinulla on irrottaa 100 euroa muusta kulutuksesta. Monella köyhällä ei ole ja niinpä he joutuvat tuhlaamaan rahansa heikompiin kenkiin, elleivät tarkene tai kehtaa kulkea paljasjaloin niin kauan että saavat säästetyksi rahat parempiin kenkiin.

Mitä muuten tarkoittaa tuotteen laadukkuus? Ennenvanhaan se tarkoitti sitä, missä määrin se tarjoaa käyttöarvoa käyttäjälleen. Nykyään se tarkoittaa sitä, missä määrin se tuottaa voittoa tuottajalleen. Nuo 10 euron kengät ovat siis nykymääritelmän mukaan laadukkaampia, koska ne tuottavat enemmän voittoa tuottajilleen.

Kapitalistinen kilpailu toimii tässä ympäristössä niin, että tuottajat kilpailevat siitä, kuka valmistaa nopeiten hajoavan tuotteen. Se nimittäin tuottaa eniten voittoa. Sitä ei tarvitse pelätä, että asiakkaat siirtyisivät ostamaan kilpailijan tuotteita, koska tuo pako korvautuu sillä, että kilpailijan asiakkaat siirtyvät päinvastaiseen suuntaan. Kun kaikki tuottajat tekevät kutakuinkin yhtä nopeasti hajoavia (eli siis erittäin laadukkaita) tuotteita, ei asiakkailla ole juuri valinnanavaraa. Paitsi niillä harvoilla, joilla on varaa maksaa yhdellä kerralla paljon.

Juha Hämäläinen

#21. Ostamisessa on se ongelma, että kaikki halutaan heti. Ostamista voi myös lykätä kunnes säästöjä syntynyt.

Katsoin tuossa uusia autoja, kun vaimo sellaisen halusi itselleen. Järkyttävän monessa on moottori surkeampi kuin moottoripyörissä. Melko isoihinkin autoihin tarjotaan litran kolmisylinterisiä koneita, joissa jopa sylinterin lepuutustoiminta.

Nuo koneet eivät kauan kestä, täyttä roskaa siis. Ne ovat jatkuvasti ylikuormitettuja ja lisäksi hengenvaarallisia tehottomuuden takia.

Autojen laadussa on muutenkin suuria eroja. Ne näkee ovien saranoista ja tiivisteistä aina siihen onko moottoritila maalattu kunnolla kuten auton ulkopinnat. Istuinverhoilut ovat liian usein ala-arvoista työtä ja materiaalia. Vuoden ajetun auton penkit näyttävät räjähtäneiltä. Mersun penkit ovat viiden vuoden jälkeen kuin uudet.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko Vastaus kommenttiin #22

Nyt meni pahasti provosoinnin puolelle! Kuinka paljon tehoa auton moottorissa olisi oltava, jos sataheppainen on voimaton itsemurhakone?

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo Vastaus kommenttiin #22

Henry Ford aikanaan keräsi autokorjaamoilta tietoja siitä, kuinka usein mikäkin osa autossa oli hajonnut. Noita tietoja hän käytti sitten siihen, että kehotti kestävimpiä osia tuottavia alihankkijoita tekemään osat vähemmän kestäviksi; sillä eihän ollut mitään järkeä tehdä jotain osaa kestävämmäksi kuin auton elinikä tms.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko Vastaus kommenttiin #24

Ainahan romuautossa on jotain käyttökelpoista, aivan Fordin tavoitteista riippumatt... jaa, puhuttaisko sittenkin jostain muusta?

https://pbs.twimg.com/media/Cu4d90eW8AAfZhQ.jpg

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Lyhyt vilkaisu Amazon.de sivuille antoi vaikutelman,että selvä enemmistö jääkaapeista ei ole Amazonin omaa myyntiä eikä myöskään toimitusta, missä tapauksessa palautuskin mennee lähtöosoitteeseen..Joukossa oli muutamia "Gebraucht" ja kaikista niistä ei löytynyt edes esittelykäyttö mainintaa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Juu, kuitenkin tuo Ylen uutinen kertoo myös seuraavaa:
"Nyt kohuun joutunut Amazon ei Saksassa laita jätepuristimeen ainoastaan omia tuotteitaan, vaan tarjoaa samaa mahdollisuutta myös kauppiaille, jotka myyvät tuotteitaan Amazonin sivuilla."

Tarkkoja määriähän emme tiedä ellei Amazon niitä kerro. Toistaiseksi se on ollut hipihiljaa asiasta eikä ole antanut vastinetta uutisiin.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Ei valmistajat ota takaisinpäin mitään vaan hyvittävät jälleenmyyjälle valmistusvikaiset tuotteet, jonka jälkeen jälleenmyyjä tekee tuotteille niin kuin parhaaksi näkee.

"Amazon muistuttaa, että mikäli tavaroita ei voi myydä eteenpäin tai lahjoittaa, myydään ne jätteiden kierrätykseen erikoistuneille yhtiöille."

Vaikka sitä nyt jutussa ei suoraan sanota niin todennäköisesti kyseessä on jollain tavalla vioittuneesta tuotteesta, jota ei ketään kukkahattutätikään halua nurkkiinsa.

Korjaaminen on kallista ja tuotteen uudelleen paketointi saattaa vaatia valmistajan laitteita.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Nykyisin verkkokaupat tarjoavat minimissään 30 päivän palautusoikeutta ilman selityksiä. Jossain vaiheessahan klassinen tapa oli ottaa vaikkapa MM-kisojen ajaksi kunnon iso töllö ja palauttaa se kisojen jälkeen.

En itse oikein usko, että kyse on vain vioittuneista tuotteista vaan laajemmasta ilmiöstä.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Ainakin Zalando myy palautettuja.Itsellä on käytössä täältä hankitut lenkkarit.

www.thebetterdays.de/zalando-outlet-berlin/

Ja ettei synny täysin väärää kuvaa,niin tällaistakin löytyy aivan Berliinin keskustasta.

https://sirplus.de

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Oikaisu: Zalandon tavaroista roskiin menee alle prosentti.

Jouko Riihonen

Eniten yllättää, että väki kuvittelee Amazonin puleeraavan jonkun kokeileman ja maailmaa kiertäneen jääkaapin takaisin uuden veroiseksi. Ja myyvän tämän seuraavalle ja sitä seuraavalle asiakkaalle uutena & käyttämättömänä.

Tai vihertyttöjen edestakaisin tilaamat vaatteet - verkkokauppa kun on niin egomentalistinen... eiku egolooginen, eiku...

Mika Jansson

Hieman epäilen noita lukuja. Amazon tarjoaa ns. "warehouse deals" eli noita palautettuja tavaroita saa ostettua reiluilla alennuksilla jos ne vain ovat kunnossa. Joskus esim. paketti on rikki, mutta tavara on testattu ja toimii. Ja tämä käytäntö näyttää yleistyvän Amazonin kaupoissa. Ihmettelen ettei useampi kirjoittajista ole tätä asiaa havainnut. Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen että moni kommentoijista ei ostele itse Amazonista mitään.

Käyttäjän tonitoyryla1 kuva
Toni Töyrylä

Samanlaista järjetöntä tuhlausta ilmenee valitettavasti myös suomalaisissa yrityksissä. Tunnettujen rautakauppaketjujen varastoista hävitetään täysin käyttökelpoista tavaraa pelkästään rikkoutuneen pakkauksen tai pintavirheen takia. Aiemmin kauppojen oma henkilökunta saattoi ostaa näitä sopivaan hintaan, mutta nyt ulkoistettujen varastopalveluiden aikana yhteys työntekijän ja kyseisen tavaran omistajan välillä on niin etäinen, että yleisohje vaurioituneen tavaran hävittämisestä jyrää järjenkäytön.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset