Amazonin ja Zalandon palautuksista suuri osa suoraan roskiin
Yle kertoo Amazonin työntekijöiden kertoneen saksalaistoimittajille, että he laittavat jätepuristimeen esimerkiksi jääkaappeja, astianpesu- ja pesukoneita, matkapuhelimia sekä huonekaluja useiden kymmenien tuhansien eurojen edestä päivittäin. Lisäksi Kaupan liiton mukaan Amazonin tilanne muistuttaa esimerkiksi vaateketju Zalandoa, jolla suuri osa palautetuista ostoksista menee liiton tietojen mukaan roskiin.
Verkkokauppojen nousulla on ollut paljon positiivisia vaikutuksia, mutta tällainen tuhlailu kuulostaa todella ikävältä kehitykseltä. Kun peilataan tätä roskiin heittämistä palautusten määrään, joka saattaa olla jopa 50 prosentin luokkaa, niin tämän mittakaava vaikuttaa merkittävän suurelta.
Sen lisäksi että tavaroita roudataan eestaas, joutuu niistä suuri osa suoraan jätepuristimeen. Vaikka Amazon kertoo toimittavansa ne kierrätykseen erikoistuneille yrityksille, niin onhan tämä tuhlauksen määrä järjetön.
Kaupan liitto on ehdottanut muutoksia palautusoikeuteen ja vaikuttaa selvältä, että lakimuutoksia sekä ohjausta tarvitaan. Verotus tekee käytännössä mahdottomaksi näiden tuotteiden lahjoittamisen ja suurilla verkkokaupoilla palautusten käsittely on prosessina niin hankalaa, että tulee edullisemmaksi heittää tavaraa pois.
Kuluttajina meidän on myös hyvä miettiä mikä on tarpeellista ja ymmärtää, mitä näille tavaroille tapahtuu palautettaessa. Yrityksillä on merkittävä vastuu, mutta myös kuluttajalla on mahdollisuus vaikuttaa. Ainakaan minä en halua toimillani edistää tällaista tuhlausta.
Se, että palautettavaa tavaraa laitetaan suoraan jätekeräykseen kertoo vain ja ainoastaan siitä, että myyntitoiminnan kate on järjettömän suuri.
Jos yritys toimisi kannattavuuden rajoilla, niin palautettavista tuotteista otettaisiin kaikki hyöty irti.
Hobby Hall myy asiakaspalautuksia -30% alennuksella.
Ilmoita asiaton viesti
Näinhän se on mikäli firmojen talous kestää moisen tuhlauksen.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, mutta iso monikansallinen yritys ei voi näin tehdä.
Sitten tulee uudet käyttäjät, jotka tilaavat tavaraa, palauttavat sen – ja ostavat alennettuun hintaan. Itsehän nämä sankarit kokevat olevansa parhaita, kun saivat alennusta ”pienellä kikkailulla”.
—
ja sensaatiohakuista juttua on vähän haettu.. Katsokaa vaikka Amazonin Warehouse Deals, joissa on käytettyä tavaraa.
Ilmoita asiaton viesti
Heh heh..
”Verotus tekee käytännössä mahdottomaksi näiden tuotteiden lahjoittamisen ja suurilla verkkokaupoilla palautusten käsittely on prosessina niin hankalaa, että tulee edullisemmaksi heittää tavaraa pois.”
Suomesta tuli verottajan paratiisi ja velkaparasiitti.
Ilmoita asiaton viesti
Kyseessä on EU-tasoinen haaste ja esim Amazonin tapauksessa kyse on Saksasta. Myös Zalandon suurimmat varastot ovat siellä eikä kummallakaan ole varastoa Suomessa.
Emme tietääkseni ole tässä asiassa parempia tahi huonompia kuin muutkaan EU:ssa.
Ilmoita asiaton viesti
Klikkiotsikoita. Zalandolla on outlet myymälöitä ainakin Frankfurtissa ja Berliinissä. Frankfurtissa myydään ainakin tavaraa, joka on palautettua.
Kerran palautettua ei myydä enää netissä kuitenkaan uudelleen.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta ajatelkaamme asiaa positiivisesti: Tällainen toimintahan lisää bruttokansantuotetta, elintasoa ja kulutusta:)
Ilmoita asiaton viesti
No mikä jottei, menenkin tästä verkkokauppaan ostoksille luomaan kasvua ja nostamaan elintasoa.. 😉 Mainittujen tapauksessa BKT:n kasvu tosin menee lähinnä Saksaan, mutta pysyy toki Posti paremmin pystyssä. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Tyypillistä vihreiden politiikkaa jossa pääasia on saada tuotanto pois sieltä missä vihreät pääsevät valtaan.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt en kyllä pysynyt mukana ajatuskulussasi..
Ilmoita asiaton viesti
Makkonen ja Iiskonmäki suoltavat näköjään selkäydinreaktioitaan. Kumpikin on ihan kuutamolla tosiasioista. Toinen luule, että tällä on jotakin tekemistä Suomen verotuksen kanssa ja toinen, että vihreät ovat jossain niin merkittävästi vallankahvassa, että vaikuttaisivat globaaliin markkinatalouteen.
Ilmoita asiaton viesti
#11. Kerro sinä mistä kyse.
Ilmoita asiaton viesti
Olin ehkä eniten yllättynyt siitä että Yle – yksi Amazonin suurimpia asiakkaita Suomessa – alkaa kritisoimaan heitä. Tähän asti kaikki heidän teksti Amazonista on ollut suitsutusta.
Uutisena ei ole kovinkaan uusi, Amazonin ns. yhteiskunta- ja ympäristövastuu on ollut aika tunnettu tragedia jo pitkään.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä ihme tekee Ylestä Amazonin suuren asiakkaan? Tavarat, pilvipalvelut vai mikä? Lähde?
Ilmoita asiaton viesti
Pilvipalvelut.
Lähde = katso mihin Ylen verkkopalveluiden osoitteet osoittavat. Sori jos menee nörtiksi…pari otetta.
—
yle.fi has address 13.33.244.68
68.244.33.13.in-addr.arpa domain name pointer server-13-33-244-68.hel50.r.cloudfront.net.
areena-web-production.c2.yle.fi has address 13.33.244.73
73.244.33.13.in-addr.arpa domain name pointer server-13-33-244-73.hel50.r.cloudfront.net.
—
Koko Ylen web-tuotanto, kaikki Areenan sisältö ja muut on ulkoistettu Amazonille jenkkilään. Oikeastaan kaikki Yle paitsi sähköposti, ne ulkoistettu Googlelle jenkkilään.
Tämä tiettävästi ilman kilpailutusta. Tästä en voi olla 100% varma, se on Ylen sisäpiiristä kuultuna, voihan se olla että joku muodollinen kilpailutempaus oli.
Ilmoita asiaton viesti
Kumpaakaan liikettä en ole onneksi tukenut, vaikka paljon verkosta ostankin. Täytyy myöntää, ettei tuollainen toiminta täytä minkäänlaisia eettisen liiketoiminnan sääntöjä. Jollain tavalla ehjä palautettu tavara pitäisi saada käyttöön. Tuossa voisi pohtia jotain sääntöä, että tavaran voi lahjoittaa suoraan hyväntekeväisyyteen ilman veroseuraamuksia. Joku kolmannen sektorin yleishyödyllinen toimija voisi sitten hyödyntää saadun tavaran.
Ilmoita asiaton viesti
Aika karua on tuo touhu, toisaalta näin pikkuyrittäjänä mullekin on helpompaa antaa asiakkaalle pitää ostoksensa ja hyvittää vaan, jos kyse on pienestä ostoksesta, lähettäessä pystyn käyttämään postin sopimuksia yrittäjälle, mutta palautuksen postimaksua en kehtaa karhuta asiakkaalta.
Mutta toi kaikki roskiin on kyllä melkoista tuhlausta.
Ilmoita asiaton viesti
Hieno kuulla tämä. Olen aina pelännyt, että saan nettiostoksena jonkun toisen palauttaman tuotteen.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakaan minun pelkoani ei tämä blogikeskustelu olisi helpottanut lainkaan!
Verkko-ostamiseen yleensä liittyy aikamoinen epäonnistumisen riski, enkä halua esimerkiksi vaatepakkauksia läheteltävän edestakaisin. Omat romppeeni ovat peräisin Prisman tangoilta (perusmuoto: tanko), minkä varmasti kaikki oman elämänsä lenita-airistot hetkessä huomaavatkin.
Ilmoita asiaton viesti
Tee Tuomo kuten minä, eli osta ne Lenitan käytetyt hienot vaatteet halvemmalla kierrätysliikkeestä, jopa halvemmalla kuin mitä saat Prisman tangolta.
Ai niin, et tietysti käytä mekkoja, mutta voit ostaa sieltä vaikka Jorma Ollilan merkkipaidan ja takin muutamalla kympillä… Suosittelen. Eihän siinä edellistä omistajaa mainita, mutta voit sen ainakin niin itse kuvitella:) Luonto kiittää!!
Ilmoita asiaton viesti
Mikäs siinä on heitellessä tavaroita roskiin kun katteet on täysin eri luokkaa esimerkiksi kotimaisen verkkokaupan kanssa. Kumpikaan em. tahoista ei maksa toiminnastaan veroja. Esimerkiksi Amazon kierrättää Euroopan myynnit Luxembourghin kautta maksaen nimellisen 1% yhteisöveron. EU on hieno, reilu systeemi – ja toisille vielä reilumpi kuin toisille… :/
Ilmoita asiaton viesti
Sama ongelma myös perinteisistä kaupoista ostettujen vaatteiden kanssa. Naiset kuulemma ostavat paljon turhia vaatteita ja heittävät niitä ennenaikaisesti roskiin, joskus jopa täysin käyttämättöminä.
Ilmoita asiaton viesti
Kuluttajan vastuu ei saa unohtua. Tapamme ostaa rojua ja halvalla huonoa laatua on yleinen. Isäni sanoi aikanaan, ettei köyhällä ole varaa ostaa huonosti kestävää tuotetta. Jollei hyvää ole, on parempi olla ilman.
Olen havainnut neuvon mainioksi kaikessa mitä hankin. Vaimoni ja tyttäreni eivät. Kaapit täynnä krääsää, käsilaukkuja ja kenkiä jokaisella. Vaimolla kolme kaappia täynnä kenkiä kattoon asti. Vaatteita kuutiometreittäin. Suurinta osaa eivät käytä koskaan.
Ilmoita asiaton viesti
#21. Ostamisessa on se ongelma, että kaikki halutaan heti. Ostamista voi myös lykätä kunnes säästöjä syntynyt.
Katsoin tuossa uusia autoja, kun vaimo sellaisen halusi itselleen. Järkyttävän monessa on moottori surkeampi kuin moottoripyörissä. Melko isoihinkin autoihin tarjotaan litran kolmisylinterisiä koneita, joissa jopa sylinterin lepuutustoiminta.
Nuo koneet eivät kauan kestä, täyttä roskaa siis. Ne ovat jatkuvasti ylikuormitettuja ja lisäksi hengenvaarallisia tehottomuuden takia.
Autojen laadussa on muutenkin suuria eroja. Ne näkee ovien saranoista ja tiivisteistä aina siihen onko moottoritila maalattu kunnolla kuten auton ulkopinnat. Istuinverhoilut ovat liian usein ala-arvoista työtä ja materiaalia. Vuoden ajetun auton penkit näyttävät räjähtäneiltä. Mersun penkit ovat viiden vuoden jälkeen kuin uudet.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt meni pahasti provosoinnin puolelle! Kuinka paljon tehoa auton moottorissa olisi oltava, jos sataheppainen on voimaton itsemurhakone?
Ilmoita asiaton viesti
Ainahan romuautossa on jotain käyttökelpoista, aivan Fordin tavoitteista riippumatt… jaa, puhuttaisko sittenkin jostain muusta?
https://pbs.twimg.com/media/Cu4d90eW8AAfZhQ.jpg
Ilmoita asiaton viesti
Vertaa Amazonilla tai Zalandolla saksalaisen lastenkenkämerkin ”Elefanten” hintoja ja hae vastaavia käytettyjä eBay.de.Kaiken lisäksi samaa pituutta kolmella eri leveydellä.Saksalaiselle tehtailijalle lapsen jalka on tärkeä ja Saksassa maksat niistä saman hinnan kuin me kiinalaisista S-Marketissa.
Ilmoita asiaton viesti
Lyhyt vilkaisu Amazon.de sivuille antoi vaikutelman,että selvä enemmistö jääkaapeista ei ole Amazonin omaa myyntiä eikä myöskään toimitusta, missä tapauksessa palautuskin mennee lähtöosoitteeseen..Joukossa oli muutamia ”Gebraucht” ja kaikista niistä ei löytynyt edes esittelykäyttö mainintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, kuitenkin tuo Ylen uutinen kertoo myös seuraavaa:
”Nyt kohuun joutunut Amazon ei Saksassa laita jätepuristimeen ainoastaan omia tuotteitaan, vaan tarjoaa samaa mahdollisuutta myös kauppiaille, jotka myyvät tuotteitaan Amazonin sivuilla.”
Tarkkoja määriähän emme tiedä ellei Amazon niitä kerro. Toistaiseksi se on ollut hipihiljaa asiasta eikä ole antanut vastinetta uutisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei valmistajat ota takaisinpäin mitään vaan hyvittävät jälleenmyyjälle valmistusvikaiset tuotteet, jonka jälkeen jälleenmyyjä tekee tuotteille niin kuin parhaaksi näkee.
”Amazon muistuttaa, että mikäli tavaroita ei voi myydä eteenpäin tai lahjoittaa, myydään ne jätteiden kierrätykseen erikoistuneille yhtiöille.”
Vaikka sitä nyt jutussa ei suoraan sanota niin todennäköisesti kyseessä on jollain tavalla vioittuneesta tuotteesta, jota ei ketään kukkahattutätikään halua nurkkiinsa.
Korjaaminen on kallista ja tuotteen uudelleen paketointi saattaa vaatia valmistajan laitteita.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisin verkkokaupat tarjoavat minimissään 30 päivän palautusoikeutta ilman selityksiä. Jossain vaiheessahan klassinen tapa oli ottaa vaikkapa MM-kisojen ajaksi kunnon iso töllö ja palauttaa se kisojen jälkeen.
En itse oikein usko, että kyse on vain vioittuneista tuotteista vaan laajemmasta ilmiöstä.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin Zalando myy palautettuja.Itsellä on käytössä täältä hankitut lenkkarit.
http://www.thebetterdays.de/zalando-outlet-berlin/
Ja ettei synny täysin väärää kuvaa,niin tällaistakin löytyy aivan Berliinin keskustasta.
https://sirplus.de
Ilmoita asiaton viesti
Oikaisu: Zalandon tavaroista roskiin menee alle prosentti.
Ilmoita asiaton viesti
Eniten yllättää, että väki kuvittelee Amazonin puleeraavan jonkun kokeileman ja maailmaa kiertäneen jääkaapin takaisin uuden veroiseksi. Ja myyvän tämän seuraavalle ja sitä seuraavalle asiakkaalle uutena & käyttämättömänä.
Tai vihertyttöjen edestakaisin tilaamat vaatteet – verkkokauppa kun on niin egomentalistinen… eiku egolooginen, eiku…
Ilmoita asiaton viesti
Hieman epäilen noita lukuja. Amazon tarjoaa ns. ”warehouse deals” eli noita palautettuja tavaroita saa ostettua reiluilla alennuksilla jos ne vain ovat kunnossa. Joskus esim. paketti on rikki, mutta tavara on testattu ja toimii. Ja tämä käytäntö näyttää yleistyvän Amazonin kaupoissa. Ihmettelen ettei useampi kirjoittajista ole tätä asiaa havainnut. Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen että moni kommentoijista ei ostele itse Amazonista mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Samanlaista järjetöntä tuhlausta ilmenee valitettavasti myös suomalaisissa yrityksissä. Tunnettujen rautakauppaketjujen varastoista hävitetään täysin käyttökelpoista tavaraa pelkästään rikkoutuneen pakkauksen tai pintavirheen takia. Aiemmin kauppojen oma henkilökunta saattoi ostaa näitä sopivaan hintaan, mutta nyt ulkoistettujen varastopalveluiden aikana yhteys työntekijän ja kyseisen tavaran omistajan välillä on niin etäinen, että yleisohje vaurioituneen tavaran hävittämisestä jyrää järjenkäytön.
Ilmoita asiaton viesti