Kuolleen kissan strategia politiikassa – varjoissa tapahtuu

Poliittiseen päätöksentekoon erityisesti USA:ssa ja Isossa-Britanniassa on liitetty käsite dead cat strategy eli kuolleen kissan strategia. Kun ollaan vaikeassa tilanteessa ja oma vedätys on paljastumassa heitetään pöydälle kissan raato retosteltavaksi julkisuuteen ja samalla muut merkittävämmät asiat unohtuvat.

Vanha kunnon Wikipedia kuvaa tätä seuraavasti: "Dead cat strategy, or Deadcatting, refers to the introduction of a dramatic, shocking, or sensationalist topic to divert discourse away from a more damaging topic."

Vapaasti suomennettuna heitetään siis ilmoille joku kohua herättävä juttu, jolla ohjataan huomio pois jostain merkittävämmästä.

Tätä ei pidä sekoittaa räjähtävän lepakon strategiaan, jossa Perussuomalaiset tai heistä irtaantuneet siniset kehittävät kohun ihan ajattelemattomuuttaan tai jostain muusta syystä ilman taustalla olevia tavoitteita muuten kuin julkisuuden muodossa.

Trump käyttää jatkuvalla syötöllä

Varsinainen mestari tämän käytössä on Trump, jolla vaikuttaa olevan kissan raatoja useampi kontillinen varastossa. Loppujen lopuksi varsinainen politiikka ja päätökset jäävät varjoon, kun jatkuvat pöyristyttävät twiitit varastavat huomion.

Iltalehti kertoo kuinka Trump onnistui Bernie Sandersin mukaan jo kampanjavaiheessa keräämään median huomion tällä strategialla ja saisi moninkertaisen määrän mediaminuutteja muihin verrattuna:

"Trump pääsi lukuihinsa laukomalla päivä toisensa jälkeen järkyttävämpiä ja skandaalinomaisempia avauksia sekä käymällä säälittä vastaehdokkaidensa kimppuun. Hän käytti niin sanottua ”kuolleen kissan strategiaa”. Heti kun keskustelu oli siirtymässä liiaksi sivuun hänestä, Trump heitti ihmisten eteen kuolleen kissan. Ihmiset eivät ehkä haluaisi puhua raadosta, mutta puhuvat silti."

"Sokeeraaminen toimii median ohjailussa erinomaisesti ja Trump oli sen pelin mestari."

Miten tämä näkyy Suomessa?

Usein suurten ja merkittävien asioden tullessa päätökseen eduskunnassa pyörii joku kohu mediassa peittäen kaiken muun taakseen. On vaikea sanoa, onko kyseessä tahallinen harhautus kuolleen kissan strategialla vai sitten sattuma.

Alkoholilainsäädäntöhän on perinteinen suomalaisia kiihdyttävä asia ja saa oikeastaan suhteetontakin huomiota. Väännettäessä neloskaljan kauppoihin tulosta taustalla lienee mennyt monta päätöstä eduskunnassa, joka on jäänyt huomiotta.

Periatteellisena kysymyksenä kenties suuri, mutta itse asiana pienempi irtisanomissuojan heikentäminen peittää tällä hetkellä alleen monta eduskunnassa käsiteltävänä olevaa kysymystä.

Mielestäni Kokoomuksen viestintätoimisto on julkisuuden hallinnassa omaa luokkaansa verrattuna muihin puolueisiin. Se lienee yksi syy siihen, että Keskusta kannatuksen pudotessa hallituskaudella porskuttaa Kokoomus edelleen hyvillä kannatusluvuilla. Sen lisäksi, että Orpolle on kehitetty ei jakovaraa -sloganin kaltaisia on heillä myös omat kuolleen kissan strategiat. Niitä toteuttaa mm Juhana Vartiainen kohauttavilla lausunnoillaan, joista Kokoomuksen johto ja ministerit voivat tarvittaessa sanoutua irti. Varsinkin työttömiä koskevissa aktiivimalliasioissa hän on tehnyt tätä ansiokkaasti.

Itse aion jatkossa vilkuilla eduskunnan esityslistaa silloin, kun hallituspuolueiden taholta tulee kummallisia kohuja julkisuuteen. Voi olla, että välillä taustalla on menossa jotain suurempaa ja merkittävämpää, jonka pitäisi pysyä varjossa.

 

NikoKaistakorpi
Sitoutumaton Vantaa

Oikeudenmukaisuuden (toki subjektiivisesti) toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu