Poliisille laajemmat valtuudet terveystietoihin – yksityisyydensuoja vähenee
Sisäministeriö ajaa kiireellä läpi lakia, jossa poliisilla olisi entistä laajemmat oikeudet henkilöiden terveystietoihin sekä lääkäreillä olisi suurempi velvollisuus ilmoittaa mahdollisesta uhasta poliisille. Laki ei koskisi pelkästään tapahtuneita rikoksia vaan sillä pyrittäisiin ennaltaehkäisemään niitä.
Tavoitteen ollessa kiistämättä hyvä herättää tämä kuitenkin merkittäviä kysymyksiä kansalaisten yksityisyydensuojasta terveyteen liittyvien tietojen ollessa perinteisesti keskeisimpiä salassapidettäviä tietoja. Lailla pyritään mm tunnistamaan jo varhaisessa vaiheessa vakavia rikoksia ehkä suunnittelevat mielenterveyspotilaat.
Laki saattaisi toteutuessaan vaikuttaa merkittävästi näiden potilaiden hakeutumista hoitoon sekä muokata hoidoissa kerrottavien sekä käsiteltävien asioiden sisältöä. Näin ollen näennäisesti hyödylliseksi suunniteltu laki saattaisi aiheuttaa merkittäviä ongelmia hoidon toteutuksen ja laadun kannalta.
Lain tavoitteista ja sisällöstä
Helsingin Sanomat kertoo artikkelissaan STM:lle lähetetystä pykäläluonnoksesta, jossa todetaan mm seuraavaa:
Ministeriön luonnoksen mukaan tietoja voisi antaa, jos ne olisivat välttämättömiä ”poliisitutkinnan suorittamiseksi, vakavan hengen ja terveyden vaaran tai merkittävän omaisuusvahingon torjumiseksi taikka milloin erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu sitä vaatii”.
Tuohan on varsin lavea kuvaus. Toki tarkennuksia saatetaan myöhemmässä vaiheessa tehdä, mutta vaikea on käytännön toiminnassa päätellä ilman lakitietämystä, mitkä tuon kuvauksen sisälle oikein kuuluvat.
HS kertoo myös:
"Jos ministeriön toive hyväksytään, potilastietoja voitaisiin jatkossa luovuttaa poliisitutkinnan suorittamiseksi. Muun muassa ulkomaalaisen maassa oleskelun, tulipalon tai työtapaturman selvittäminen ovat poliisitutkintaa. Niin on myös kadonneen henkilön etsintä."
Melkoisen epämääräisellä ja tulkinnanvaraisella tavalla oltaisiin laajentamassa tiedustelulain hyväksynnän jälkimainingeissa jälleen yksityisyyttä.
Vaikutukset mielenterveyspotilaisten hoitoon hakeutumiseen ja hoitoon
Hesarin artikkelissa monet terveydenhuollon ammattilaiset ovat huolissaan siitä, mitä vaikutuksia tällä saattaisi olla vaikkapa mielenterveys- ja huumeongelmista kärsivien hoitoon hakeutumiselle sekä luottamukselliseen hoitosuhteeseen.
Mielestäni huoli on varsin aiheellinen. Jos nyt otetaan vaikka moneen mielenterveyden ongelmaan liittyvä vainoharhaisuus, niin miten ajattelette tällaisen lain vaikuttavan potilaan haluun kertoa asioista lääkärille tai muulle hoitohenkilökunnalle?
HS;n mukaan poliisi haluaa potilastietoja uhka-arviotyökaluaan varten. Kouluampumisten jälkeen kehitetyllä työkalulla pyritään tunnistamaan vaarallisina pidettyjä ihmisiä ja ehkäisemään rikoksia. Eräs asiaa tunteva virkamies arvioi, että tavoitteen kannalta merkitykselliset potilastiedot ovat pääosin psykiatrian tietoja.
Psykiatristen tietojen yhdistäminen jonkinlaiseen uhkatyökaluun alkaa kuulostaa jo melko dystooppiselta.
Saarikon ja Mykkäsen kuvaukset epämääräisiä ja osin ristiriitaisia
HS kyseli sisäministeri Mykkäseltä sekä sosiaali- ja terveysministeri Saarikolta miksi potilastietoja halutaan avata. Vastaukset olivat varsin epämääräisiä ja herättivät paljonkin kysymyksiä.
Asiantuntijoiden mukaan vaarana on se, että ihmiset eivät menisi hoitoon, ja ongelmat pahenisivat. Tähän kommenttiin vastauksena Mykkänen totesi seuraavaa:
"Lähtökohtaisesti kannattaa miettiä, ettei mene tekemään sellaisia suunnitelmia tai antamaan sellaista kuvaa, että on ajautumassa mukaan rikolliseen toimintaan."
Tuota noin, nyt puhutaan mielenterveyspotilaiden hoidosta. Tähän varsin usein liittyy vaikkapa häiritseviä ajatuksia tms ja parasta olisi pystyä puhumaan niistä ilman pelkoa poliisin puheille joutumisesta. Miettimisen kanssakin lienee joskus haasteita, Mykkänen lisäksi toteaa yhdessä vastauksestaan seuraavaa:
"Poliisi voisi esimerkiksi puhuttaa henkilön tai miettiä sopivia tukitoimia. Ennalta estävässä työssä ei ole kyse rangaistuksen hakemisesta, koska väkivaltaiset ajatukset eivät ole rangaistavia, vaan mahdollisen väkivallan teon estämisestä."
Potilastietojen yksityisyys yksi länsimaisen demokratian keskeisiä arvoja
Huolimatta hyvästä tavoitteestaan tällaista lakia ei pidä tehdä kiireellä ja pohtimatta asioita huolellisesti. Hesarin tietojen mukaan tätäkin lakia ollaan ajamassa nimittäin kiireellä ja tavoitteena on lakiesityksen tuominen eduskuntaan jo kuukauden päästä vaikkei lauusntokierrosta olla käyty läpi eikä edes virallista lakiluonnosta ole olemassa.
Ei näin merkittävää muutosta voida viedä läpi tällä tavalla.
Eduskunnassa on myös käsittelyssä toinenkin laki liittyen potilastietojen luovuttamiseen eli ns toisiolaki. Siinä puolestaan oltaisiin luovuttamassa tietoja mm erilaisille terveysyrityksille.
Nyt jäitä hattuun ja ensin sotet sekä muut maaliin. Vasta sen jälkeen on syytä pohtia mahdollisia muutoksia terveystietojen yksityisyyteen.
Tästäkin lakiprosessista tulee nimittäin mieleen vanha sanonta: tie helvettiin on päällystetty hyvillä aikomuksilla.
Tuollaiset esitykset luovat ihan oikeasti Orwellin kirjoittaman kirjan maailmasta 1984.
Mitä tätä hallitusta vaivaa? Perussuomalaisten hajoamisen jälkeen hallitus on tuonut kauhealla kiireellä ihan kaikki asiat.
Piraattipuolue ei tuollaisia hyväksy. Uuden eduskunnan hallituksen on vähintäänkin peruutettava kaikki perustuslain vastaiset tehdyt esitykset.
Ilmoita asiaton viesti
Niko, hyvä kannanotto!
Ja liittyy osaksi itsemääräämisoikeuteen, joka on suurimmalta osaltaan säätämättä vanhusten, vammaisten, muistisairaiden ja muiden sairaiden osalta tulevassa maku- ja sote-uudistuksessa.
Alla ajateltavaa…
https://www.oikeusasiamies.fi/fi_FI/web/guest/sala…
https://www.oikeusasiamies.fi/fi_FI/web/guest/vamm…
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19901116
Ilmoita asiaton viesti
Jos muuten on tunnukset Hesarin sivuille, niin suosittelen katsomaan kommentteja. Siellä on aika napakoita.. 🙂
Saarikkohan kommentoi artikkelissa: ”Lääkäreiden kritiikki kuulostaa tutulta. Se on ymmärrettävää, koska näitä ihmisiä ohjaa vahva ammattietiikka.”
Kommentti tähän oli lakonisesti: ”Toisin kuin poliiseja ja poliitikkoja.”
🙂
Ilmoita asiaton viesti
Poliisihallituksella on valitettavasti toimeenpanovallan lisäksi lainvalmisteluvaltaa ja erivapaus saada tietoa uusista lakiesityksistä ennen niiden julkaisua. Vallan kolmijako-opin mukaan lainsäädäntövalta olisi erotettava toimeenpanovallasta. Mielestäni lainvalmisteluvalta on yksi lainsäädäntövallan osa.
Ilmoita asiaton viesti