Missä on työvoimapalvelujen ulkoistuksen pihvi ministeri Lindström?
Eduskunnassa on käsittelyssä lakiesitys, jonka mukaan suuri osa nykyisistä työvoimapalveluista siirtyisi maakuntamallissa jatkossa ostettavaksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Euroopasta löytyy vain Iso-Britannia, joka tällaista mallia käyttää. Toisena esimerkkinä käytetään Australiaa, jossa myös ostetaan työvoimapalvelut markkinoilta.
Iso-Britannia ja Australia hallituksen esimerkkeinä
Nämä kaksi maata ovat valikoituneet Sipilän hallituksen esikuviksi muutokseen.
Hallituksen lakiesityksessä kerrotaan kuitenkin Iso-Britannian tuloksista seuraavaa:
"OECD havaitsi Ison-Britannian tulokset pettymykseksi, joskin eräissä muissa tutkimuksissa on saatu myönteisiä vaikutuksia, sen sijaan Australiassa yksityiset tuottajat näyttävät toimivan varsin tehokkaasti."
Australian mallia käytetäänkin sitten näistä ensisijaisena esityksessä perusteluna. Sen osalta maininnan tasolle jää kuitenkin seuraava tärkeä huomio:
"Australian kokemuksia eritellessään Finn (Job Services Australia: design and implementation lessons for the British context, 2011) toteaa, että järjestösektorilla, kuten uskonnollisilla ja vapaaehtoisjärjestöillä on merkittävä rooli Australiassa palvelujen tuottamisessa."
Tällainen tilannehan ei lainkaan toteudu Suomessa. Palveluiden tuottaminen on käytännössä kokonaan menossa voittoa hakeville henkilöstöpalveluyrityksille ja muille vastaaville toimijoille. Tällä on mielestäni todennäköisesti merkittävä kustannusvaikutus.
Kävin katsomassa lukuja tuolta mainitusta Finnin selvityksestä ja sen mukaan Austaliassa oli 88 sopimusta järjestösektorin (non-profit organizations) kanssa ja vain 28 yksityisen sektorin kanssa.
Tästä syntyy todella merkittävä ero Suomeen, jossa tällaisten toimijoiden nousua ei ole nähtävissä vaan käytännössä luodaan liiketoimintaa voittoa tavoitteleville yrityksille. Valtion maksamalla rahalla tuottoa yrityksille tuntuu olevan hallituskauden pääasiallinen tavoite.
Alankomaiden tulokset katastrofaalisia – peruttiin lähes kokonaan
Alankomaat luopuivat ostopalveluista ja hallituksen esityksessä kerrotaan seuraavaa:
"Alankomaissa on ollut käytössä toimintamalli, jossa työvoimapalvelut hankittiin pääsääntöisesti yksityisiltä toimijoilta. Toimintamallin alkuvaiheessa kunnille ja UWV:lle asetettiin budjetti, jota ne saattoivat käyttää ainoastaan palveluiden ostamiseen. Mahdollinen ylijäävä raha tuli palauttaa valtiolle. Vapaa hinnan asettelu johti hintakilpailuun, mikä osaltaan vähensi laadun painoarvoa palveluissa. Käytössä ollut maksurakenne johti myös siihen, että palveluntarjoajat keskittyivät helposti työllistettäviin työttömiin saadakseen korvauksen palvelun tuottamisesta. Myös tarjouskilpailujen kustannukset ja palvelun tuottajien valvonta olivat järjestelmän kannalta haasteelliset. Vuonna 2012 säästöohjelman yhteydessä työttömien ostopalvelut poistuivat lähes kokonaan.Nykyisin ostopalvelut keskittyvät lähinnä niihin asiakkaisiin, joiden arvioidaan epätodennäköisimmin työllistyvän avoimille työmarkkinoille."
Nämä ovat tuloksia maasta, jonka toimintaympäristö on huomattavasti lähempänä Suomea kuin Australia, jossa muiden erojen lisäksi yleishyödyllisten järjestöillä on merkittävä rooli.
Mikä saa hallituksen uskomaan, että asiat meillä hoituu vaan paremmin kuin Alankomaissa? Ja ne tulevat maakunnat ovat paljon parempia kilpailuttajia kuin muualla?
Ja miksi monissa muissa työllisyysasioissa esimerkkeinä toimivat Tanska, Ruotsi ja Saksa eivät tässä asiassa enää kelpaakaan? Niissä ei olla toteutettu tällaista mallia kuin Suomeen ollaan tekemässä – ja hyvin on toiminut.
Sotemaisia piirteitä pakkoyhtiöittämisineen
Lakiesityksessä on paljon samankailtaisuuksia soten kanssa. Tämä lakiesitys koskee kuitenkin pienempää määrää ihmisiä ja samalla ihmisiä, joiden vaikutusvalta yhteiskunnassamme on pieni. Sen vuoksi käsittely tuntuu etenevän taustalla varsin vähällä huomiolla.
Lakiesityksessä on mm soten jo hylätyn pakkoyhtiöittämisen kaltaisia piirteitä. Siellä pääsääntöisesti vaaditaan, että maakunnan työvoimapalvelut yhtiöitetään mikäli ne aikovat itse tarjota samoja palveluita kuin palveluntarjoajat.
Saavutettavien etujen osaltakin ollaan samassa tilanteessa – tehdyt tutkimukset osoittavat, että merkittävine hyötyjen toteutuminen on jopa epätodennäköistä, mutta se ei haittaa sokeaa uskoa markkinaehtoisen toiminnan paremmuudesta.
Missä tämän pihvi oikein on piilossa ministeri Lindström?
EK ja sen jäsen Henkilöstöpalveluyrityksien Liitto tätä voimakkaasti kannattavat ja niiden huoli lausunnoista tuntuu lähinnä vain liittyvän siihen, että maakunnat saavat tarpeeksi rahaa palveluiden ostoon. Tällä hallituskaudella henkilöstöpalveluyritysten liikevaihto ja voitto ovat kasvaneet kovaa vauhtia. Nyt ollaan vauhdittamassa sitä edelleen. Vaikuttaa että hallituksella on kärkihankkeidensa lisäksi olemassa jalkapallotermein piilokärki, joka on henkilöstöpalveluyritysten liiketoiminnan kasvattaminen.
Ministeri Lindström, vielä 2013 lopussa olitte ehdottamassa rajoituksia henkilöstövuokraukselle. Uusi Suomi kertoi 29.11.2013 ehdotuksesta otsikolla:" Lappu luukulle, vuokratyöfirmat? Kansanedustajilta raju ehdotus". Tällöin kansanedustajat Jari Lindström ja Leea Mäkipää ehdottivat seuraavaa:
"Jos henkilöstöä vuokrattaisiin lyhyisiin pätkätöihin, olisi se toiminta sallittua vain TE-toimiston kautta, jossa toimisi valtakunnallinen henkilö- ja vuokrauspalvelu, Mäkipää ehdottaa tiedotteessa."
"Hän vahvistaa Uudelle Suomelle puhelimessa, että kaksikon mielestä yksi vaihtoehto olisi henkilöstövuokrafirmojen alasajo."
Tokihan mieli voi muuttua, mutta onhan tämä jo täyskäännös vastakkaiseen suuntaan.
Hallituksen esityksessä kuvataan muutoksen laajuutta seuraavasti: "Uudistuksessa on lähdetty siitä, että pitkällä aikajänteellä uudistus siirtäisi julkisen hallinnon nykyisestä kasvupalvelutehtäviä tekevästä henkilöstöstä noin 75 prosenttia yksityiselle sektorille."
Melkoisesta ulkoistamisesta on siis todellakin kyse eikä mistään näpertelystä.
Jälleen kerran muutosta vaikutetaan tehtävän perustuen johonkin sokeaan uskoon sivuuttaen tutkimustulokset ja vaikutusarviot. Ei näin suurta ja vaikeasti peruutettavaa muutosta voi tehdä näin huterin perustein.
Joten missä ihmeessä tämä esityksen pihvi oikein on piilossa?
Kyllä sen pihvin ajatellaan löytyvän Orpon Ykkösaamussa nähdystä palkkatukiavauksesta:
Me kaikki maksamme ns. ilmastonmuutoksen haittaveroina yritysten palkkatuet tasaveroiksi muutettuna esim. bensassa, dieselissä, ”saunanpolttopuuveroina” yms.
Ja jos nämä ”viherverot” eivät vielä riittäisi, valtio ottaa lisää velkaa tai leikkaa hyvinvointivaltion palveluja, jotta yrittäjille voidaan antaa palkkatukivaroja jaettavaksi esim. EU:n ulkoa tuleville maahanmuuttajille, joita onkin varmasti saatavilla pilvin pimein, jos saatavuusharkinnan poisto ja sitä tukeva irtisanomislaki tulee?
Tämän toteutuessa suomalaiset työntekijät voi laittaa kortistoon tai (sairas)eläkkeelle, jotta tilalle voidaan ottaa esim. intialaisia koodareita.
Ei hyvä suunta, varsinkin kun juuri on leikattu koulutuksesta lähes miljardi. Siis ei mikään ihme, jos meillä ei ole Suomessa omia koodareita…
Pihvi suomalaisille firmoille on ”hampurilainen kahdella pihvillä”: toinen pihvi on yritysten palkkatuet ja toinen pihvi on minimipalkalla toimivat koodarit, siivoojat, rakennus- ja metallimiehet jne.
Ilmoita asiaton viesti
Joo-o, tämä mistä kirjoitin on yksi osa kokonaisuudesta, jonka osien summa vaikuttaa huolestuttavalta. Työvoimahallinnon palveluita tuottaisivat henkilöstöpalveluyritykset, jotka toisaalta myös toimivat henkilövuokraajina ja toisaalta myös tuovat ulkomaista työvoimaa.
Ilmoita asiaton viesti
Intialaisten koodarien taso on kantapään kautta huomattu useissa firmoissa ja nyt on trendi ottaa sitä työtä takaisin oman talon sisään, jos vain niitä ohjelmoijia löytyisi.
Ilmoita asiaton viesti
Nythän tässä olisi ihan oikeasti AY-liikkeelle iskun paikka. Työvoima suhtautuu niihin varsin positiivisesti ja ne tuntevat eri alojen toiminnan erinomaisesti. Niiden kannattaisi lähteä kisaamaan vuokrafirmojen kanssa.
Yleisesti ottaen Varamiespalvelut ja kumppanit päivittävät TE-keskukset satanolla niin yritysten kuin työntekijöiden näkökulmasta, tästä tuskin löytyy eriäviä mielipiteitä.
Ilmoita asiaton viesti
Päihittävät millä mittarilla? Tarjoamalla ulkomaista työvoimaa rakennusalalle s.e. työntekijät saavat 2,90 euroa tunti kuten olemme saaneet tällä viikolla lukea Aalto Henkilöstöpalveluiden tapauksessa?
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon en ole törmännyt, mutta itsekin aloitin kouluttamattomana työuran raksalla vuokrafirmassa. Töitä sai heti ja palkka oli Tessin mukainen. Vieläkin moni nuorempi tuttu käyttää niitä, etenkin opiskelujen ohessa. Niillä on se ylivoimainen piirre työkkäriin verrattuna että ne löytävät töitä.
Ilmoita asiaton viesti
Pekalla ihan hyvä idea että työvoimaa välittäisi ammattialaan erikoistunut taho, jolloin myös työvoimapoliittisten lausuntoihin liittyvä byrokratia vähenisi ja jäsenmaksut saisi sisältöä.
Jos taas TE-palvuiden toiminta siirrettäisiin vuokrafirmoille niin näille syntyisi yrityksen sisäinen kilpailu, luultavasti työttömien kohdalla olisi vuosibudjetti valtion osoittamana, tällöin olisi jopa kannattavaa vuokrafirmalle pitää työttömiä työttömänä että saa valtiolta rahaa.
Tälle tielle ei kannata lähteä.
Ilmoita asiaton viesti
Vuokrafirmojen tilanne on siitä edullinen että niiden ei tarvitse saada rahaa muuta kuin onnistumisista.
Aayylle osallistuminen tälläiseen olisi hyvin kannattavaa. Rahaa voisi saada sekä työnvälityksestä että jäsenmaksuista, jotka työllisillä ovat suuremmat.
Ilmoita asiaton viesti
Pekka, kuinkahan lobattuja ne ”Varamiespalvelut ja kumppanit” olisivat jatkossa… Siellähän ne muhkeat pihvit lienevätkin.
Ilmoita asiaton viesti
Henkilöstövuokrausyritysten Liiton lobbaus on jo varsin merkittävää. Viimeisin tiedote kertoo kuinka yrittävät vaikuttaa vuoden alussa alkaviin pilotteihin:
”Kasvupalvelujen tuottajat toivovat myös aitoja kilpailutuksia, joissa ostetaan nimenomaan tuloksia ilman rajoituksia.”
”Tässä niin kutsutussa Black Box -mallissa palveluntuottajille annetaan vapaat kädet tuottaa palveluja ja turhat kriteerit ja rajoitukset jätetään pois. Tarkoilla rajoituksilla ja kriteereillä kavennetaan mahdollisuuksia keksiä innovatiivisia toimintatapoja ihmisten työllistämiseksi”, Tuliara toteaa.”
Haluavat käytännössä vapaat kädet tehdä mitä haluavat ilman rajoituksia.
Lisäksi toteavat:
”Kilpailutuksessa on tärkeää huomioida, että kilpailutetut palvelut ovat palveluntuottajille kannattavia liiketaloudellisesti ja että niissä otetaan huomioon myös kehittyvät markkinat.”
”Markkinoiden kehitysvaiheessa kaikkia riskejä ei voi sälyttää palveluntuottajien harteille”, Tuliara painottaa.
Tällä sitten pyritään minimoimaan riskiä ja siirtämään sitä valtion harteille. Tuotto itselle, mutta mahdollinen tappio valtiolle. Noudattelee Chomskyn lausumaa nykyisestä markkinataloudesta: Voitot yksityistetään suurimmassa määrin, mutta tappiot sosialisoidaan valtiovallalle.
https://hpl.fi/uutiset/tulevissa-kasvupalvelupilot…
Ilmoita asiaton viesti
Oikeastaan kokonaispihvi on meidän yhteiskuntamallimme. Sosialidemokraatti valtiotiteen tohtori Pekka Kuusi lanseerasi Ruotsista Suomeen sosialidemokraattisen hyvinvointiyhteiskuntamallin jossa progressiivisen verotuksen avulla tulonsiirretään rahaa tulottomille.
Sensijaan meillä pitäisi olla anglosaksinen liberaali yhteiskuntamalli kuten Britaniassa ja Irlannissa jossa yhteiskunnan vastuuseen ei sisälly terveet ihmiset siis heillä on oma subjektiivinen vastuu itsestään.
Jotenka työministeri Jari Linström on oikeilla jäljillä työvoimatoimintojen yksityitämisessä.
Tuohon koulua määrärärahojen leikkaukseen on kyllä hyvä syy ei tyhjin pellettien ylläpitoa tarvita kun syntyvyys on pudonnut 50000 vuodessa.
Ilmoita asiaton viesti
Tämähän mielenkiintoista, Keskustan jatkuvana äänenkannattajana olet kannattamassa siirtymistä pois pohjoismaisesta mallista. Luulin sen olevan lähinnä Kokoomuksen ja KD:n heiniä, mutta näköjään Sipilän myötä enemmän oikeistolaistunut kepukin on näillä linjoilla. Kohdistuuhan tämä varmmasti myös alueellisiin tulonsiirtoihin maaseudulle ja muihinkin tulonsiirtoihin?
Työttömän vastuuta itsestään tämä lakiesityshän ei muuta mihinkään vaan kyse on palveluiden tuottamisesta jatkossa yksityisten yritysten toimesta. Joten perusteluna se on aika ontuva Lindströmin pihviksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Niko ole mikään tyhjäpää vaan aina on reilusti punavihervassareiden puolesta liputtanut.
Odotamme suurella mielenkiinnolla josko Vihreät suuntaisi vaikutusalueensa sosialisoinnista pois, tuonne vapaammalle liberaali suunnalle.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä SIB-mallista lisätietoja:
https://tem.fi/documents/1410877/2934378/Kotouttam…
– – ”Vaikuttavuusinvestoimisen Social Impact Bond (SIB) mallilla toteutettavassa hankkeessa kaikki osapuolet hyötyvät: työnantajat, maahanmuuttajat, sijoittajat ja yhteiskunta. Sijoittajat rahoittavat kotoutumista tukevat palvelut ja kantavat taloudellisen riskin. Julkinen sektori maksaa vain tuloksista – eli kun maahanmuuttaja työllistyy.” – –
Ilmoita asiaton viesti
En nyt henkeä pidätteliis näiden suosiota odotellessa. Maailmalla niitä on ollut olemassa tämän vuosikymmenen alusta lähtien ja tähän mennessä sijoituksia on noin 150 miljoonaa dollaria kertynyt. Ei kovin suuri summa maailman tasolla. Pääsijoittaja ekassa hankkeessa vaikuttaa olevan Sitra itse.
En nyt dumaa ideaa suoralta kädeltä, mutta aika laihat tulokset maailmalta vielä toistaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Niko, mistä sait sen Sitran ekaan hankkeeseen?
Ilmoita asiaton viesti
”Osana vaikuttavuustyötään Sitra on päättänyt myös omasta, enintään 1,5 miljoonan euron sijoituksesta Epiqus Työhyvinvointi I -rahastoon.”
”Ensimmäiseen rahoituskierrokseen osallistui ankkurisijoittajien Sitran ja Me-säätiön lisäksi myös yksityinen finanssisijoittaja.”
https://www.sitra.fi/uutiset/me-saatio-ja-sitra-su…
Ilmoita asiaton viesti
SIB-mallissa ”Toiminnan vaikuttavuus selvitetään vertaamalla hankkeeseen osallistuvia työttömiä verrokkiryhmään.”
Mietin, että jaetaanko työttömät ensin ”helppoihin” (A-ryhmä) ja ”vaikeimmin” (B-ryhmä) työllistettäviin, ja nämä helposti työllistettävät annetaan SIB-mallilla työllistettäviksi yksityisille firmoille.
Sitten näitä A ryhmän jäsenten työllistämisen tuloksia verrataan verrokkiryhmään, joka on koostettu niistä vaikeimmin työllistettävistä eli B-ryhmäläisistä osatyökykyisistä tai sairaista työttömyysturvaa saavista (jotka kuuluisivat oikeasti sairauseläkkeelle/eläkkeelle).
Tuloksen arvaa jokainen, kun A ryhmää verrataan B ryhmään: tosi hyviä tuloksia on syntynyt. Ja sijoittajat saavat pihviä syödäkseen 😉
PS. Aktiivimallillahan työllistettävät on jo nyt valmiiksi jaettu A ja B ryhmään
Ilmoita asiaton viesti
Tuo ”pihvi” on varmaan Lindströmin vatsassa. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Tankassa on aikoinaan ollut niin, että yksityiset firmat hoitivat osaa työttömien palveluista kuin myös virallinen taho. Tuossa oli kuitenkin se vika, että kun työttömyyskausi iski, yksityinen firma lähetti työttömän välittämästi CV- ja sum muille kursseille. Tuo sen takia, kun yksityinen sai palkkion työllistävästä toimeenpiteestä. Näin kertoi tanskalainen yliopiston viestinnän opettaja, joka työttömyysjaksollaan oli jälleen joutumassa CV-kurssille. Tässä voisi olla pihvin raaka-ainetta.
Ilmoita asiaton viesti
– – ”SIB-rahaston idea on tämä: Maahanmuuttajien koulutus ja työllistymistä tukeva toiminta rahoitetaan sijoittajilta kerätyin varoin. Sijoittajat kantavat myös toimintaan liittyvän taloudellisen riskin. Julkista sektoria edustava TEM maksaa vain todennetuista tuloksista eli siitä, kun maahanmuuttaja työllistyy.
Maahanmuuttajien nopea työllistäminen kasvattaa verokertymää ja säästää valtion työmarkkinatukea sekä kotoutumiskoulutuksen kustannuksia. Jos hankkeen tavoitteet saavutetaan, ministeriö maksaa osan näin kertyvistä säästöistä rahastoon, josta sijoittajille palautetaan heidän pääomansa ja sille maksetaan kohtuullinen tuotto.
Kotouttamisen SIB -rahaston suurin sijoittaja on Euroopan investointirahasto 10 miljoonalla eurolla. Epiquksen mukaan rahastossa on mukana useita institutionaalisia ja yksityisiä sijoittajia, kuten S-ryhmä, Tradeka, Suomen ortodoksinen kirkko sekä yksityissijoittajat Tom Tukiainen ja Erkki Turanlahti. Myös Sitra on yksi rahaston sijoittajista.
TEM julkisti Kotouttamisen SIB -hankkeen viime vuoden kesäkuussa.”
—
Ks. em. Kotouttamisen SIB-hankkeesta täältä:
https://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/maahanm…
Lähde:
https://www.sitra.fi/uutiset/kotouttamisen-sib-rah…
Ilmoita asiaton viesti
Eikö tässä käsitellä samaa asiaa, jota kasvupalvelu hankkeella on
ryhdytty toteuttamaan. Kirjoitin siitä noin puoli vuotta sitten
http://freethinking.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25227….
Siinä kasvupalveluiden toteuttamismallissa se pihvi voisi olla. Niin ja sen
pihvin piti olla kypsä ensi vuoden alussa.
Ilmoita asiaton viesti
”Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin”
– Sijoitus ei ole mitenkään pääomaturvattu. Voin hävitä 30 prosenttia kahdeksan prosentin tuotto-odotuksella. Tämä oli tunteen ja järjen liitto eli tapa auttaa ja tehdä tiliä samalla. Jospa se innostaisi muitakin sijoittajia mukaan.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005094669….
PS. Kerroin edellä, että ”Työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotetaan 23 milj. euron myöntämisvaltuutta työllistämistuloksista maksettavien korvausten maksuun vuosien 2020–2024 aikana. Summalla voidaan sitoutua tulospalkkioihin vaikuttavuusinvestoimisen Työllisyys-SIB hankkeessa, jonka tavoitteena on alentaa pitkäaikaistyöttömyyttä.”
—
Tukiaisen kaltaisilla SIB-sijoittajilla ei ole hädän päivää: hyvä riskitön 8 %:n tuotto. Ja suomalaiset veronmaksajat maksavat.
Täällä SIB-malli Sitran ohjeistamana:
https://media.sitra.fi/2017/02/27175024/Selvityksi…
—
Voi vaan kuvitella, mitä tapahtuu, kun meillä on maakunta- ja sotehallinto, ja siihen sovitetaan tämä SIB-malli…
Katso myös:
https://www.facebook.com/JKatainen/posts/t%C3%A4n%…
Kataisen kynästäkö tämä SIB-malli Suomessa onkin?… Vai kenen?
Ilmoita asiaton viesti
Sitra ja Esko Aho ! Siellä ne kansan ”kääntäjät” ! Työministeri on se joka on laitettu tekemään ”likaiset” työt – yhtä syyllinen on Lindström ja koko hallitus.”Kansan ohjaaminen” tiettyihin lopputuloksiin on toteutettu ovelasti . Että silleen !
Ilmoita asiaton viesti
Tarkastakaa vaan mitään salattavaa ei ole !
Ilmoita asiaton viesti
Niko, löytyisiköhän ne pihvit täältä?
– – ”Työllisyyspolitiikka ja työttömyysturvamenot
Työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotetaan 23 milj. euron myöntämisvaltuutta työllistämistuloksista maksettavien korvausten maksuun vuosien 2020–2024 aikana. Summalla voidaan sitoutua tulospalkkioihin vaikuttavuusinvestoimisen Työllisyys-SIB hankkeessa, jonka tavoitteena on alentaa pitkäaikaistyöttömyyttä. SIB-mallissa (Social Impact Bond, tulosperusteinen rahoitussopimus) sijoittajat rahoittavat toiminnan ja julkinen sektori maksaa vain todennetuista tuloksista. Toiminnan vaikuttavuus selvitetään vertaamalla hankkeeseen osallistuvia työttömiä verrokkiryhmään.
Työttömyysturvamenoihin ehdotetaan yhteensä 3,4 milj. euron lisäystä johtuen tulevasta työttömyysturvan korvauksettoman määräajan lyhentämisestä. Hallitus esitti 8.11.2018, että korvauksetonta määräaikaa eli ns. karenssia lyhennetään 60 päivään, jos työnantaja päättää työsuhteen työntekijästä johtuvasta syystä. Nykyisin työnhakijalle asetetaan näissä tilanteissa 90 päivän korvaukseton määräaika.” – –
https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publis…
https://www.sitra.fi/hankkeet/sib-rahastot/
—
PS. … ja irtisanomislaki pienille yrityksille 60 päivän karenssilla näyttää siis toteutuvan…
Ilmoita asiaton viesti