Valtion ja valtionyhtiöiden yritysmyyntien tiedot julkisiksi määräajan jälkeen

Kansalaisten on mahdotonta varmistua siitä, että valtio on toiminut asianmukaisesti ja kansalaisten etua vaalien myydessään yritystoimintaa joko suoraan tai sitten valtionyhtiöiden kautta. Liikesalaisuuden myötä kaikki keskeisimmät asiat jäävät piiloon. Tänään keskusteluihin on noussut Rautaruukin Solitran myyminen Sipilälle antaen myös lainan kaupan toteuttamiseen. Joku aika sitten ollaan keskusteltu Raskoneen myynnistä sen päädyttyä varsin erikoisella taholle monen mielestä alihintaan.

Liikesalaisuuden suoja näissä kaupoissa määräaikaiseksi – merkitys vähenee ajan myötä

Kun kaupoista on kulunut vaikkapa viisi tai kymmenen vuotta, niin käytännössä ostohetkellä liikesalaisuuksiksiksi määritellyt asiat menettävät merkitystään.

Siksi ehdotankin, että joko muutetaan lakia tai sitten annetaan jo nykyisten lakien puitteissa laajemmin tietoa yli kymmenen vuotta sitten tehdyistä valtion omaisuuden myynneistä.

En tunne lakeja tästä asiasta kovin hyvin, mutta en näe esteitä sille, etteikö esimerkiksi Kemira Gowhown myyynnin asiakirjat sekä päätöksentekoon liittyvät asiakirjat voitaisi nyt avata aivan toisessa laajuudessa. Myynnistä on aikaa yli kymmenen vuotta.

Tärkeää olisi myös, että koko myyntiprosessiin liittyvät asiakirjat avattaisiin. On tuotava julkiseksi kuinka valtion omistajaohjaus on toiminut hakiessaan ostajaehdokkaita ja kuinka myytävän omaisuuden arvo on määritetty. Varsin usein näitä tekevät konsulttiyritykset, mikä asettaa haasteita sille, onko toimittu valtion edun mukaisesti.

Liikesalaisuuksien perusteella merkittävimmät asiat jäävät piiloon – rakenteellisen korruption mahdollisuus

Ymmärrän hyvin perusteet sille, että osa tiedoista joudutaan myyntihetkellä määrittelemään liikesalaisuuksiksi. Tämä lienee väistämätöntä ostajan edun vuoksi.

Kuitenkin moni näistä siis menettää merkitystään ajan kuluessa ja vaikkapa kymmenen vuoden jälkeen tarve on vähäinen.

Iltalehdessä todettiin tänään Sipilän ja Rautaruukin kauppoihin liittyen:

"Jos valtionyhtiö tänä päivänä rahoittaisi oman omaisuutensa myynnin yksityiselle ihmiselle, joka pian kaupan jälkeen myisi saman omaisuuden lähes nelinkertaisella hinnalla ulkomaiselle omistajalle, seurauksena olisi skandaali, ja kaikkien asianosaisten toimet tutkittaisiin."

Mikä estää avaamasta asiakirjoja tuolta ajalta jo noin kahdenkymmenen vuoden takaa?

Kaiketi silloinkin oli olemassa jonkinlainen valtion omistajaohjaus, joka on tehnyt päätökset annettujen tietojen pohjalta. Kauppahetken liikesalaisuudet ovat menettäneet merkityksensä jo aikaa sitten myydyn yrityksen kohdalla.

Suomen kohdalla puhutaan usein korruption vähäisyydestä. On hyvä kuitenkin huomata, että nämä kansainväliset mittaukset mittaavat suoraa korruptiota eli eli lähinnä sitä. kuinka helppoa on ruskean kirjekuoren kera saada virkamies hoitamaa asiat toisin. Rakenteellisesta korruptiosta mittaukset eivät kerro yhtään mitään.

Aikarajan jälkeinen julkisuus kitkisi väärinkäytöksiä

Vaikkapa kymmenen vuoden jälkeisten asioiden salaaminen liikesalaisuuksien varjolla on usein keinotekoista ja suojelee lähinnä myyntiprosesseissa mukana olleita. Kuitenkin yhteisen omaisuuden myyntiin liittyvien asiakirjojen julkisuus pitäisi olla laajempi ja myöhemmin olisi mielestäni mahdollisuus tulkita myyntihetken liikesalaisuuksia toisella tavalla.

Valtion ohella nämä asiat koskevat myös kuntia, jotka nekin ovat myyneet runsaasti omaisuuttaan. Sotea odotellessa on esimerkiksi tehty runsaasti kiinteistökauppoja, joissa kunnan kiinteistöjä on myyty eri tahoille.

Julkisuuden laajentamisen lisäksi olisi hyvä olla riippumaton elin, jolla olisi oikeus tarkastaa näiden kauppojen oikeudenmuisuus jo aiemmin. Kenties Valtiontalouden tarkastusvirastolla olisi jo nykyään tällainen mahdollisuus?

Miellyttävää olisi heti myyntihetkellä tietää taustat yhteisen omaisuuden myynnistä, mutta tämä lienee käytännössä mahdotonta liikesalaisuuksien vuoksi ja yksityisen ostajan edun suojelemiseksi.

Räikeimmät hyväveliverkoston tapaukset saataisiin todennäköisesti kuitenkin kitkettyä pois sillä, että asiat olisivat laajemmin julkisia myöhempänä ajankohtana.

Liian paljon jää nykyisellään piiloon ja arvailujen varaan – avoimuuden ja julkisuuden pitää lisääntyä!

 

 

Jos haluat tietää lisää piilokorruptiosta ja rakenteellisesta korruptiosta, niin kirjoitin niistä neliosaisen sarjan viime keväänä:

Rakenteellinen korruptio ja hyväveliverkostot Suomessa – osa 1

Piilokorruptio Suomessa osa 2: Kaavoitus ja rakentaminen

Piilokorruptio Suomessa osa 3: Konsulttiyrityksien laajamittainen käyttö

Piilokorruptio Suomessa osa 4: Lainsäädännön tarkoitukselliset porsaanreiät

 

NikoKaistakorpi
Sitoutumaton Vantaa

Oikeudenmukaisuuden (toki subjektiivisesti) toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu