Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Keskijohdon tehtävänä parfymoida paskaa ja kantaa vastuu - case Attendo

Iltasanomat kertoo kuinka Attendo on antanut potkut hoivakodin johtajalle, jonka hoivakodista paljastui puutteita AVI:n tarkastuksessa 5.2.2019. Minulle tämä artikkeli toi välittömästi muistoja viidestätoista vuodesta keskijohdossa, jolloin monasti valta oli vähissä, mutta vastuuta kyllä piti kantaa. Keksin silloin osana toimenkuvaani olevan paskan parfymointi, mikä tarkoittaa johdon viestien ja päätösten muuntamista siten, että tiimi tai osasto ei koe niiden olevan aivan kohtuuttomia tai pähkähulluja.

Pahimmillaan päivittäisestä toiminnasta ja asiakkaista etääntyneen johdon päätökset saattavat olla sellaisia, etteivät lähempänä asiakkaita ja käytännön tekemistä olevat voi sitä mitenkään ymmärtää ja sen tuominen ilmi laskisi motivaatiota merkittävästi.

Tällöin puun ja kuoren välissä oleva keskijohdon edustaja joutuu päästämään luovuutensa valloilleen. Miten ihmeessä selitän ja toteutan tämän päätöksen ilman, että se aiheuttaa vakavia haittoja?

Usein keskijohto on kertonut ongelmista, mutta se ei ole johtanut mihinkään

Lukiessani artikkelia ja Tehyn kannanottoja tulee minulle mielikuva siitä, että ko hoitolaitoksen johtaja on koittanut tuoda esille johdolle epäkohdat ja pyytänyt lisäresursseja sekä apua ongelmiin. Nämä kaikki hänen hätähuutonsa ja pyyntönsä on kuitenkin sivuutettu kovien taloudellisten realiteettien vuoksi.

Minähän en voi ulkopuolisena kuulotiedon perusteella tietää mitenkään onko asia näin. Kuitenkin omat kokemukseni pörssiyhtiöissä toimimisesta keskijohdossa kertovat, että tämä on hyvinkin mahdollista.

Usein kuitenkin valitettavasti Suomessa keskijohdon valta ja vastuu ei ole tasapainossa. Vaikkapa lisäresursseista päättää ylempi johto, mutta sen puuttumisesta aiheutuvista ongelmista vastuu onkin keskijohdon päälliköllä tai johtajalla.

Karkeasti jaoteltuna keskijohdossa halutaan asioiden näyttäävn hyvältä ylös- tai alaspäin

Oma havaintoni jaottelee päälliköt tahi johtajat keskijohdossa niihin, jotka uskovat mahdollistamalla tiimille parhaimmat mahdolliset toimintaedellytykset päästävän hyviin tuloksiin sekä niihin, jotka keskittyvät läninnä osoittamaan toiminnan sekä johtamisensa olevan hyvää ylöspäin edetäkseen.

Tämä on karkea yksinkertaistus ja useimmiten tilanne on jossain välimaastossa.

Kuitenkin kyseessä on merkittävä periaatteellinen ero: Haluatko sinun näyttävän hyvältä tiimin vetäjänä vai koko tiimin näyttävän hyvältä? Kumpi on tärkeämpää? Kelle kunnia kuuluu?

Minun mielestäni parhaimmillaan esimies ottaa iskut ja vastuun tiimin puolesta. Huonoimmillaan hän heittää jonkun alaisistaan bussin alle ja puukottaa selkään.

Mitä hierarkkisempi organisaatio on ja mitä tarkemmin se noudattaa vanhaa perinnettä ns komentoketjusta, niin sitä harvemmin todelliset syyt epäonnistumiseen ja toisaalta myös onnistumiseen jäävät huomaamatta.

Missä vika on Attendossa ja miten se eroaa Esperistä?

Tässä on mielenkiintoinen ero eli Esperissä toimitusjohtaja kantoi vastuun ja siten koko yrityksen toimintakulttuurin hänen johtamanaan katsotaan olevan vääränlainen.

Attendossa ollaan katsottu johdon toimineen oikein ja ongelma onkin toteutuksessa eli hoivalaitoksen johtaja saa väistyä.

Vaikea sanoa kumpi pitää paikkansa ja kumpi toisaalta toimii julkisuuteen. Eiköhän kriisiviestintäkonsultit ole molempien apuna.

Lopulta totuushan on vähemmän merkityksellinen kuin syntyvä mielikuva.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kai kyse on siitä, onko keskijohto noudattanut ylhäältä annettua ohjeistusta tai toiminut arvojen kanssa oikeaan suuntaan.

Esperissä näyttää olleen niin, että ylin johto on saanut kantaa vastuun ja huono hoito on aiheutunut yrityskulttuurin aiheuttamana. Attendossa taas tilanteen voisi katsoa syntyneen siitä, ettei keskijohto ole kyennyt ohjaamaan yksikköä oikealla tavalla.

Attendon tapauksessa on huomionarvoista se, että kymmenen hoitajaa jätti laitoksen lyhyen toimintajakson aikana. Yrityksen pääjohto ei tainnut olla syyllinen siihen, miten paikallistasolla asiat järjestäytyivät.

Itse luin tilanteen tällä tavoin lehtien palstatietojen varassa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Voit hyvin olla oikeassa. Meidän mahdollisuutemme varmistua todellisesta tilanteesta ovat heikot.

Miksi kymmenen hoitajaa jätti yksikön, emme tiedä? Mitä yksikön johto määräsi esim heidän palkkauksestaan, emme tiedä.

Onko kyse esim työtyytyväisyydestä vai esim palkoista ja työlosuhteista. Olisiko yksikön johtaja voinut toimia toisin vai ohjasivatko ylimmän johdon määräykset? Emme tiedä.

Kaikilla lienee salassapitosopimus osana työsopimusta eli me vain arvailemme.

So, your guess is as good as mine.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Minä olen 1990 RUK:n käyneenä ollut aluksi komentoketjuajattelun kasvatti ja uskoin pitkään, että sillä mennään ja se luo struktuurin kaikkeen tekemiseen. Myöhemmin ymmärsin sen suojelevan lähinnä niitä, jotka ovat saavuttaneet jonkun aseman - ansiosta tai ansiotta.

Et voi kertoa epäkohdista ja ongelmista kuin esimiehellesi ja hän välittää ne eteenpäin, mutta entäs jos suurin ongelmasi on se esimies?

Homma ei toimi.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Onkohan sulla edelleen sama ongelma?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Avaa vähän, niin kenties tunnistan ongelmani?

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen Vastaus kommenttiin #5

" entäs jos suurin ongelmasi on se esimies"

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #6

Esimiehiä on matkan varrella ollut yli kymmenen, joten ilmiö ei ole johdettavissa yhteen.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen Vastaus kommenttiin #8
Kari Seppänen

Tiedonkululle iso ongelma tällaisissa tapauksissa on aina se, ettei työnantaja voi käytännössä esittää juuri mitään yksityiskohtaisia tietoja tapauksesta. Samaan aikaan ay-järjestö ja työntekijä voivat esteettä mainostaa vaikka kuinka puolueellista näkemystään tapahtumista.

No, jos kuitenkin nyt otetaan mitaksi tiimin / alaisten puolesta uhrautuminen, niin ainakaan MTV:n uutisten mukaan ko. hoivakodin johtaja ei ilmeisti ollut kovinkaan valmis joustamaan:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/attendon-hoiva...

"Jalavakodin toimiluvassa ja Varkauden kaupungin kanssa tehdyssä sopimuksessa johtajan työpanos on määrätty kokonaan hallintoon. Attendo vaati Montosen tekemään ongelmien keskellä puolet sairaanhoitajan työtä. Tämä on ammattiliitto Tehyn mukaan täysin poikkeuksellista."

Ilmeisesti kaikki managerointikaan ei mennyt ihan parhaan mahdollisen mukaan:

"Hoivakodissa on 50 paikkaa, mutta asukkaita alle puolet siitä. Heikko tulos lienee yksi syy Attendon vetämään tiukkaan linjaan. Kun Montonen pyysi lisää käsiä, työnantaja vaati vähentämään entisiäkin."

Ehkä yksi relevantti kysymys tässä vaiheessa olisi se, että onko meillä tarpeeksi päteviä ammattilaisia toimimaan hoitokotien johtajina. Lisäksi voisi kysyä, että onko valvonta tältä osin ajan tasalla:

https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/hoivakodin...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Näin se valitettavasti on, työnantajan on erittäin hankala puolustautua julkisuudessa.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Keskijohdon toimeen kuuluu filtteröinnin lisäksi hankalissa tilanteissa aina ihmeiden teko, usein vielä ilman tarvittavia apuvälineitä. Rekrytointikielto, budjettivaje, tai / ja osaamaton tai työhaluton porukka. Näillä väliineillä sitten koitetaan saada pysymään nokka vedenpinnan yläpuolella ja pitämään se omistajakunta ja myös ne duunarit tyytyväisinä. Asiakkaitakaan unohtamatta.

Johdossa kyllä varsin hyvin tiedetään mitä saadaan, kun alipalkataan, tai tingitään rekrytöinnissa, tai ei ylipäänsä haluta kuunnella keskijohdon näkemyksiä. Keskijohdon laittaminen lahtipenkkiin onnistuu kätevämmin, kuin koko väen vaihtaminen ja monelle tj : lle se keskijohdon vaihtaminen on oman pallin säilymisen kannalta luonnollinen ratkaisu.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Henkilöstöbudjetti on annettu joka perustuu tarjouskilpailutuksessa hyväksyttyyn hintaan. Se kun sitten allokoidaan hoitoyksikköön, niin ei tarvitse muuta kuin todeta, että hoitakaahan hommat.

Jälkeen päin voi sitten turista opiksi otettavista laatupoikkeamista sun muista. Resurssoinnista vastaava johto joutuu olemaan aikamoisia taikureita, jos meinaa pysyä budjetissa.

Se on ovelampaa tehdä se rankasti alibudjetoimalla, koska tietenkään alibudjetointi ei ole lain mukaan rangaistava teko, vaan se johtaa sitten keskijohdossa, tai alemmassa johdossa rangaistaviin tekoihin.

On klassinen esimerkki miten suuret valtiojohtajat johtavat metodilla "antavat ymmärtää". Se keino toimii tässäkin. Tarjouskilpailussa pärjää parhaiten alibudjetoimalla.

Käyttäjän KaustiRantalainen kuva
Kausti Rantalainen

Välikädessä olevan työntekijän tulisi toivoa kaikki ohjeensa johdolta kirjallisesti tai sähköpostin välityksellä. Mahdollisesti sähköposteistakin tulisi ottaa ruutukaappaukset. Vain hyvillä todisteilla voi siirtää, ei aina poistaa, omaan toimintaansa kohdistuvat rikostunnusmerkit ja/tai vastuukysymykset muualle.

Onhan se älyvapaata, että hoivatyössä, tai muuallakin, työntekijän oikeusturvan kannalta voi joutua tekemään omituisia kikkailuja.

Keskijohto, sekä alemmat työntekijät, ovat heikoilla, jos ja kun heille ei ole annettu tarpeeksi resursseja. Ongelmana on aina näyttö ja sitä kautta kuka, mitä ja miksi.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Hienoa että molemmilla kohufirmoilla on laatusertifikaatit. Bisnestä niidenkin myöntäminen.

https://www.talouselama.fi/uutiset/attendolla-ja-e...

”Labquality Oy:n mukaan Esperin erityisenä vahvuutena on johtamisjärjestelmän mukaisten toimintatapojen sekä kehittämistoimenpiteiden jalkauttaminen ja vahvasti arvojohdettu toiminta.” Näin Esperi tiedotti viime keväänä, kun Labquality oli myöntänyt sille laatusertifikaatin.

Arvojohdettu toiminta? No, arvojahan ne on huonotkin arvot. ;-)

Käyttäjän JussiVaahtikari kuva
Jussi Vaahtikari

Ottamatta kantaa Attendoon..

Omasta kokemuksestani keskijohto on jonkinlainen tulkkauspalvelu ja iskunvaimennin.

Homma toimii osiltaan juuri kuten kuvasit ylhäältä tulevan viestinnän osalta, mutta ihan yhtälailla jalostaa tolkulliseen muotoon sitä tiimiltä tulevaa palautetta, vaatimusta ja toivetta. Keskijohdon homma on ymmärtää, mitä resursseja tiimi vaatii ja osata muodostaa niistä viestiä ylempään johtoon. Alhaalta päin tuleva viesti voi nimittäin olla yhtä lailla ongelmallista toteuttaa kuin mitä se on toisinkin päin. On taiteiltava sen välillä, että jokaista asiaa ei pidä päästää läpi sellaisenaan, mutta kuitenkin olla mahdollisimman läpinäkyvä, jotta homman nimi on selvä molempiin suuntiin.

Mitä tulee sitten iskujen vastaanottamiseen ja tiimin puolustamiseen ei siinäkään voi marttyyriksi ruveta, vaikka ydinkysymys on suojata tiimin mahdollisuus keskittyä olennaiseen ja tuloksen tekoon. Jos on ryssitty, niin sitten on ryssitty ja se pitää koittaa vaan pureskella joksikin tolkulliseksi. Se mokaamisesta toipuminen ei aina voi olla se, että pikkupomona ottaa kaiken kuran vastaan ja antaa porukan olla siinä olossa, että kaikki on mennyt todella hyvin. Keskijohdon pitää olla ajan tasalla, mitä tiimissä tapahtuu ja koittaa tietenkin välttää asioiden meneminen pieleen - mieluummin kohti parempaa. Siihen ne/me pikkupomot ollaan kuitenkin palkattu - edistämään homman tuloksellisuutta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Toki minä annoin blogissani osin yksipuolisen kuvan hommasta ja kaikki nuo mainitsemasi pitävät paikkansa.

Valitettavan monta kertaa niitä ylhäältä tulevia päätöksiä valmistelemassa ei ole ollut tarpeeksi keskijohtoa mukana, jolloin joudutaan ikäviin tilanteisiin.

Toinen ikävä tilanne on se mikäli vaikkapa tiiminvetäjän tiimiä koskeva ehdotus vaatii hyväksynnän korkeassa hierarkiassa kovin ylhäältä parin portaan takaa. Tällöin viesti usein muokkautuu matkalla eikä ole mahdollista päästä perustelemaan sille, joka päätöksen tekee. Voi vain ristiä kätensä ja toivoa.

Esim kulukuurien ollessa päällä päätöksenteolla on tapana keskittyä ylös.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Näin oli jo vuonna 2013:

1.7.2013 Dnro 3425/4/12 Ratkaisija: Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin

Esittelijä: Esittelijäneuvos Tapio Räty

HENKILÖKOHTAISEN AVUN JÄRJESTÄMINEN OSTOPALVELUNA

https://www.oikeusasiamies.fi/fi/ratkaisut/-/eoar/...

- - "Mikäli kunta järjestää lakisääteisiä tehtäviään ostamalla palvelujen järjestämisen (ostopalvelusopimuksella tai maksusitoumuksella) yksityiseltä palveluntuottajalta on kunnan valvottava ostamiensa palvelujen järjestämistä ja niiden laatua. Sosiaalihuollon suunnittelusta ja valtionavustuksista annetun lain 4 §:n mukaan hankittaessa palveluja yksityiseltä palvelun tuottajalta kunnan on varmistuttava siitä, että hankittavat palvelut vastaavat sitä tasoa, jota edellytetään vastaavalta kunnalliselta toiminnalta." - -

---

Tärkeä kysymys kuuluukin: Mitä me edellytämme vanhusten kunnalliselta hoitopalvelulta ja näin ollen ostopalvelusopimukselta/ palvelusetelillä ostettavalta palvelulta?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Attendo Joroisissa kunnostautuu...

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/271833-avi-tarkas...

"Avi kertoo esimerkiksi henkilöstötilanteesta näin:

”Vuorossa olevat työntekijät eivät tunnistaneet kolmea työvuorolistalla ollutta henkilöä.”

”Tarkastuskäynnillä todettiin, että yksikössä olevan henkilöstön määrä ja työvuoroihin sijoittuminen ei vastaa lupaa eikä asiakkaiden tarpeita. Henkilöstörakenne eikä ammatillisuus vastaa asiakkaiden palvelutarpeita.”

Anteeksi mitä, eivät tunnistaneet työvuorolistalla olevia henkilöitä. Luulisi Joroisen kokoisessa paikassa tunnistavan mikäli alalla on...

Haisee jo joltain väärän tiedon antamiseltä tms laittomalta.

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas

Off topic, mutta laitan, Niko, tämän tiedon sinulle nyt tähän, kun lueskelin Maaseudun Tulevaisuutta ja siinä oli aiheesta juttua:

Mietit taannoin syytä peltomaan vuokrien hinnankorotusta. Viljelijän selitys MT:ssa oli se, että ns. sadonkorjuuvelvollisus lopetettiin ja voi harrastaa näennäisviljelyä.

Kylvää, mutta ei korjaa. Nostaa tuet, mutta ei kuluta mitään kasvattamisen ja korjuun vaatimiin työvaiheisiin (kasvinsuojeluaineiden ruiskutus, korjuu, kuivaus + koneiden polttoaineet ja huolto).

Tässä joku viisas laskenut, että sittenhän sitä rahaa jääkin passelisti korkeampaan vuokraan.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Oukkei, kiitos tiedosta, täytyy tutustua lisää.

Kuulostaa varsin pöhköltä porsaanreiältä tukisysteemissä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Taisi olla Attendolla kiire saada tietokone pois, ettei hoivalitoksen johtaja kerkeä kerätä todisteita puolelleen pikairtisanomisen jälkeen:

"Montonen hämmästelee myös sitä, että Attendon edustajat tulivat hänen kotiinsa vaatimaan yhtiölle kuuluvaa omaisuutta takaisin.
– Koin sen uhkailuksi ja jouduin pyytämään henkilöä poistumaan. Ilmoitin, että palautan tietokoneen kun tulen hakemaan työpaikalta henkilökohtaiset tavarani."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/potkut-attendo...
--------------------------------------------------
Vetoomukset valuivat hukkaan

Montonen yritti tuloksetta saada yksikköönsä lisää tekeviä käsiä. Tarve olisi ollut yksi sairaanhoitaja ja useampia koulutettuja lähihoitajia.

– Sain työnantajalta palautetta, että minun pitäisi päinvastoin vähentää mitoitusta.

Montonen löysi koulutetun hoitajan rekrytointifirman kautta, mutta ei saanut lupaa palkkaamiseen.
Mainos

Viime syksynä Attendon esimiestasolta ehdotettiin, että Joroisten hoivakotiin palkattaisiin filippiiniläinen hoiva-avustaja koulutetun lähihoitajan tilalle.

– En suostunut siihen, koska se olisi vaarantanut esimerkiksi lääketurvallisuuden. Siinä oli myös kielimuuri ongelmana, Montonen huomauttaa.
-----------------------------------------------------------

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Mutta yksi oleellinen piirre nykypäivänä on ja se on keskijohdon koulutus. Se taitaa usein olla insinöörejä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset