Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Bernerin kauden LVM:n yhtiöityksissä rakenteellisen korruption tuoksu

Menneellä hallituskaudella Liikenne- ja Viestintäministeriössä toteutettiin ennennäkemätön yhitöittämisten sarja, mikä herättää paljonkin kysymyksiä syistä ja seurauksista. Finrail, Air Navigation Services Finland, Traffic Management Finland sekä Intelligent Traffic Management Finland kuuluvat ainakin tähän joukkoon. Perustelut näiden yhtiöiden perustamiselle olivat huterat ja esimerkiksi Traffic Management Finlandin laskelmat julistettiin salaisiksi.

Erikoinen yhteensattuma: kaikkien hallituksen puheenjohtajana Sipilän luottomies Pertti Korhonen

Yksi erikoinen asia on yhteinen näille kaikille LVM:n perustamille yrityksille lukuunottamatta Intelligent Traffic Managent Finlandia. Niiden hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Pertti Korhonen, joka nykyisellään toimii mm DNA:n hallituksen puheenjohtajana. Aiemmin hän on toiminut Sipilän ja Hulkon jälkeen heidän Elektrobit Oy:n toimitusjohtajana Oulussa sekä sitä ennen Nokian johdossa tehden tiivistä yhteistyötä Elektrobitin kanssa Sipilän ja Hulkon toimitusjohtajuuden aikana.

Hallituskauden aikana tehtyjä nimityksiä:

  1. Hallitus asetti 28.6.2017 Innovaatiorahoituskeskus Tekesin johtokunnan seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Hallituksen puheenjohtajaksi tuli Pertti Korhonen. Finpron yhtiökokous nimitti aiemmin 30.5.2017 samat henkilöt hallituksensa jäseniksi ja myös tuon hallituksen puheenjohtajaksi tuli Pertti Korhonen.
  2. 10.10.2017 Pertti Korhonen nimitetään Finrail Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi.
  3. 11.10.2017 Pertti Korhonen nimitetään Air Navigation Service Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi.
  4. Perustetun Business Finlandin johtokunnan puheenjohtajaksi nimitettiin Pertti Korhonen alkaen 1.1.2018.
  5. 1.1.2019 aloittavan Traffic Management Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi nimitetään Pertti Korhonen. Tässä yhteydessä Korhonen jättää hallituksen puheenjohtajuudet Finrailissä ja Air Navigation Services Finlandissa, joista tulee tämän perustetun yhtiön tytäryhtiöitä.

Minulle herää ainakin kysymys siitä, miksi ja millä perusteilla Pertti Korhonen on valikoitunut lähes ainoaksi henkilöksi, joka kelpaa liikenteeseen ja älyliikenteeseen liittyvien valtionyritysten hallituksen puheenjohtajaksi?

Tulevaisuudessa tämä on yksi kasvava ala, johon on odotettavissa uutta bisnestä. Sitä yritettiin jo Bernerin "mustan laatikon" myötä paikannuksineen ja kilometripohjaisine korvauksineen. Yksi mahdollinen palveluoperaattori tässä olisi ollut juuri DNA, jonka hallituksen puheenjohtaja Korhonen on.

Perustettujen valtionyritysten hallituksissa intressifirmojen pomoja

Perustettujen Traffic Management Finlandin ja Intelligent Traffic Managent Finlandin hallitukseen on erikoisella tavalla valittu muitakin henkilöitä, joilla on mahdollisuus hyötyä sieltä saadusta tiedosta.

Suomen Kuvalehti on tutkinut asiaa ja yritti saada nähtäväkseen laskelmat, joiden perusteella Traffic Management Finland perustettiin. Tietoja ei suostuttu luovuttamaan kilpailusyistä vaikka kyseessä on valtionyhtiö, jonka tehtävänä ei ole kilpailla muiden kanssa?

Suomen Kuvalehti pitää erikoisena esimerkiksi sitä, että monilla TMF:n hallitukseen nimitetyillä henkilöillä on aina hallituksen puheenjohtajasta alkaen tiiviitä sidoksia liikenne- tai digitaalisia palveluja tuottavien yritysten johtoportaisiin.

SK kertoo:

"Joulukuussa 2018 puheenjohtajaksi valittu Pertti Korhonen on myös operaattoriyhtiö DNA:n hallituksen puheenjohtaja. Hallitukseen tuli myös muun muassa etäohjattavia aluksia kehittävän Rolls-Royce Marinen teknologiajohtaja Sauli Eloranta."

"Muita hallituksen jäseniä ovat operaattoriyhtiö Elisan hallituksessa istuva Seija Turunen sekä mittalaitteita valmistavan Vaisalan lakiasiainjohtaja Katriina Vainio."

"Tieliikenteen hallintaa ja ohjausta hoidetaan Traffic Management Finlandin tytäryhtiössä Intelligent Traffic Management Finlandissa. Sen hallituksessa istuu DNA:n Korhosen ohella IT-alan jättiyrityksen CGI:n johtaja Karri Salminen, joka vastaa CGI:ssä julkisen sektorin palvelujen markkinoinnista. Siellä Salminen on perehtynyt nimenomaan liikenteen digitalisaatioon. Hän on myös älykkään liikenteen verkoston ITS Finlandin puheenjohtaja."

Vaikka alan kokemuksesta onkin kiistatta hyötyä hallituksessa, niin kyllä tässä vaikuttaa nyt menevän valtion ja yrityselämän intressit sekaisin. Hallituksen puheenjohtaja Korhonen totesi seuraavasti Suomen Kuvalehdelle kysymykseen saavatko nämä yhtiöt jotain hyötyä siitä, kun heidän työntekijänsä tai hallituksen jäsenet istuvat uuden valtionyhtiön hallituspaikoilla?

En usko, että näin on. Hallituspaikat eivät ole edustuksellisia. Ministeriö on valinnut ihmiset hallitukseen perustuen siihen, että näillä henkilöillä on kompetenssia toimia siellä”, Korhonen sanoo.

Totta hemmetissä saavat hyötyä, ovat aitiopaikalla kuulemassa, keskustelemassa ja jopa osin päättämässä strategioista ja tulevaisuuden muutoksista liikenteen alueella. Eivät ole edustuksellisia? Mitäs se edes tarkoittaa?

Jaetaanko älyliikenteen markkinaa rakenteellisen korruption keinoin?

Tuulivoimabisneksessä oli vahva rakenteellisen korruption tuoksu ja nyt samankaltainen nousee liikenteen osalta. Valtion ja yritysten edut saattavat olla sekoittumassa, jolloin maksajana lopulta ovat käyttäjät ja veronmaksajat.

Miten valikoitujen intressejä omaavien yritysten johtohenkilöitä voi olla olla aitiopaikalla valtionyhtiössä, joka tullee tekemään liiketoimintaa näiden yritysten kanssa?

Mistä johtuu Pertti Korhosen nousu näihin kaikkiin hallituksen puheenjohtajuuksiin? En epäile etteikö olisi kykenevä mies kyseessä, mutta silti tuo sarja herättää kysymyksiä, joihin ei ole kummoisia perusteluja annettu.

Yllättävän vähän tämä on herättänyt keskustelua, onko jälleen kyseessä hyväksytty maan tapa sotkea omat ja valtion liiketoimet?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

15Suosittele

15 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Tietoa Traffic Management Finlandista:

"Valtioneuvosto valtuutti 5.12.2018 liikenne- ja viestintäministeriön luovuttamaan Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden hallinnassa olevan omaisuuden, immateriaaliset oikeudet sekä liiketoiminnan Traffic Management Finland Oy:lle."

"Valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö aloittaa toimintansa 1.1.2019, kun laki Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi tulee voimaan."

"Yhtiöön siirtyvät Liikenneviraston tällä hetkellä hoitamat meri-, rautatie- ja tieliikenteen ohjauspalvelut. Lisäksi yhtiö ottaa hoitaakseen ohjauspalveluihin liittyvän tiedon keruun, hallinnan ja hyödyntämisen. Yhtiön palvelukseen siirtyy Liikennevirastosta noin 180 henkilöä."

https://www.lvm.fi/-/uusi-valtionyhtio-traffic-man...

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Haisee ilmastonmuutoksen nimissä toteutettavia tietulleja ja niitä "mustia laatikkoja". Meille verot ja teille laitteet. Kuka maksaa?

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Tuulivoima bisneksen tuloksena sähkölaskut kolminkertaistui, tieliikenne noudattaa paremman puoleista ajosääntöä, väistellään kuoppia mahdollisuuksien mukaan.

Autoilu maksaa moninkertaisesti enemmän mitä tiestön kunnossapito kuluttaa teiden huoltamiseen. Nyt esitetään älykästä sähköverkkoa ja jos tuulee voi laittaa pesukoneen päälle, kulutettaisiin sähköä tuotannon mukaan, tuulenpuuskat otettaisiin talteen talojen lämmitykseen jne..

Autoilu muutetaan valtion tuella sähkövoimaa käyttäväksi, ehkä älykäs sähköjärjestelmä järjestäisi autoilun tarpeet tuulen mukaan. Erikoisilta kuulostaa nämä unelmat joita valtion pitäisi tukea niin että bisnes tuottaa voittoa muutamalle korruption kukkaselle.

Käyttäjän KaustiRantalainen kuva
Kausti Rantalainen

Sipilän hallitusta voi verrata suoraan minkä tahansa kleptoraattisen valtion toimintaan. Yhtiöitetään ilman mitään näkyvissä olevaa hyötyä ja asetetaan luotettavat sisäpiirihenkilöt päättäville paikoille.

Surulliselta myös vaikuttaa lehdistön toiminta, sillä blogin aihetta olisi tullut käsitellä aiemmin ja laajemmin.

Rinteen hallituksella on paljon tehtävää, eikä se helpota asiaa, että osa Sipilän hallituksen toimista tulisi perua.

Käyttäjän KaustiRantalainen kuva
Kausti Rantalainen

Tosin yhtiöitettyjä osia ei ehditty myydä ulos, mutta se on/olisi seuraava etappi.

Yhtiöittämällä päästään tilanteeseen, missä hallinnon avoimuusperiaatteilla eikä hallinnon sidonnaisuus- tai jääviyssäädännöillä tehdä mitään.

Vaikka valtio vielä nuo omistaa, niistä ei saada tietoja ulos, koska yhtiölainsäädäntö on erilainen verrattuna valtion alaisiin organisaatioihin.

Hyvä Sipilä!

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Oli se loistavaa kun kerrankin oli liikenne ja viestintäministerinä peloton ei kuvia kunnioittava itsenäisesti ajatellut työtä pelkäämätön rehti omillaan tarvittaessa pärjäävä älykäs ja innovaatisen visionääri.
Jäämme kaipaamaan hänen visionääri kykyjä.
Kaikki toiminta oli ministerin valan alaista joten jotenkin on aika rankka väite syyttää korruptiosta Anne Berneriä.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Minä en jää kaipaamaan häntä enkä hänen kykyjään.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Itsenäisestä ajattelusta voidaan olla montaa mieltä, kun vaikuttaa olevan kaikki valmisteltu ulkoisten konsulttien toimesta. Muistaakseni kymmenen konsulttitoimistoa valmisteli ns mustan laatikon sisältävää esitystä tieliikenteen yhtiöittämisistä. Asioista kysyttäessä rouva Berner oli aika kujalla.

Sinä voit uskoa ministerin valoihin ja muihin juhlallisiin vakuutuksiin, minä en. Niiden rikkominen kun ei ole laitonta eikä aiheuta toimenpiteitä. Tekeekö vakuutus aina poliitikosta puhtaan ja pyyteettömän ja kenties pyyhkii synnitkin pois? ;-)

En syyttänyt blogissa erityisesti Berneriä vaikka puhuinkin hänen kaudestaan, koko hallitus on sopassa mukana pääministeriä myöten. Raknteellinen korruptio ei välttämättä ole laitonta vaikka katsottaisiinkin eettisesti vääräksi toiminnaksi. Väitteeni/kysymykseni voi olla rankka, mutta minun mielestäni aiheellinen kumallisten yhteensattumien vuoksi.

Kommenttisi osoittaa varauksetonta ihailua Berneriä kohtaan tavalla, jota voi vain ihmetellä. Asiaahan siinä ei juuri ole eikä minkään osa-alueen tai kysymyksen osoittamista vääräksi. Voit olla uskossasi vahva, mutta perustelut puuttuvat (jälleen) oikeastaan kokonaan.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

12,2%. Kannattaa edelleen uskoa että kaikki on mennyt putkeen, niin kyllä se sinne Vasemmistoliiton alapuolelle saadaan.

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Kyllä tuo taksiuudistus on malliesimerkki kaikkien aikojen tyräksi. Liberalistien märkä uni. Systeemien tutkijana uskallan näin sanoa. Se on täyttä mielivaltaa, ja toivottavasti onnistutaan perumaan hyvin.

Aika nopeasti se meni kaikkien instanssien läpi. Jos päättäjänä kaikkialla yksi sama "Korhonen", onnistuu isokin edistys siinä hampaita aamulla pestessä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset