Niko Kaistakorpi "Contribute. Engage. Participate. Cynicism and apathy are poisons for the spirit." Edward Norton

Kaikki blogit puheenaiheesta Sähköautot

Liikenne-energian näkökulmia eduskuntavaaliehdokkaille

Tuli ilmastovaalit tai ei, on tieliikenteen energia ja siihen liittyvä autopolitiikka yksi tämän vaalikevään suurimmista puheenaiheista. Valitettavasti keskustelua käydään paikoitellen ilman kummempaa ymmärrystä itse aiheesta, mutta äläpä huoli, sillä tähän postaukseen olen pyrkinyt kokoamaan oleellisinta tietoa asiasta päätöksenteon perustaksi.

 

Mitä kielletään, milloin ja miksi?

Sähköautojen tukiaiset on lopetettava täysin järjettöminä

On aivan käsittämättömän hölmöä ja vastuutonta tukea ilmaston pelastamisen nimissä sellaista, joka ei oikeasti paranna maapallon ilmastoa. Vaikka dumppaisimme miljardin sähköautoilun tukemiseen se ei näy ilmastossa lainkaan.

Tällä hetkellä pullonkaulana sähköautojen tuotannossa on akkujen saatavuus. Akkujen kysyntä ylittää reippaasti tarjonnan. Kun kysyntä ylittää tarjonnan, hinnat eivät pääse juurikaan laskemaan (n. 3% vuodessa) ja tukien syytäminen hankintoihin ei lisää akkuvalmistuskapasiteettia.

Onko 580 000 sähköautoa ympäristöteko?

Suomessa on esitetty kunnianhimoinen tavoite ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi: 580 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä.

Saksassa on samantyylinen suunnitelma: siellä tavoitellaan kuutta miljoonaa sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Myös monilla muilla valtioilla on aikeena luopua polttomoottoriautoista lähivuosikymmeninä.

Sähköautosta ei tule suoria hiilidioksidipäästöjä, mutta entä muut ympäristövaikutukset? Näistä on julkisuudessa keskusteltu toistaiseksi vain vähän.

Täyssähköllä Lapin pakkasissa

Tuoreimman Tekniikan Maailman kolahtaminen postiluukusta on joka kerta yhtä tunteita herättävä ilmiö ja nämä tunteet ovat siis automiehellä 98-okt… eikun -prosenttisesti positiivisia! Numerossa 5/19 oli jotain tämän blogin aihepiiriin kuuluvaa ja siihen otan tällä kertaa kantaa.

Tekniikan maailman sähköautovertailu

Nyt rakennetaan tervettä Suomea!

Seitsemän tähden liikkeellä oli tänään vaalistartti Helsingissä hotelli Grand Marinassa. Paikalla oli yli puolet puolueen 179 ehdokkaasta. Kokouksessa oli innostunut tunnelma. Tähtiehdokkaat uskovat hyvään vaalitulokseen. Ainakin yhtä eduskuntapaikkaa tavoitellaan lähes kaikissa manner-Suomen vaalipiireissä.

Yhteiset vaaliteemat:

Tekniikan Maailman sähköautojen talvitesti: ”Ennakkoluulot nurin”

NYT SELVIÄÄ, MITEN PÄRJÄÄ SÄHKÖAUTOLLA SUOMEN TALVESSA, huutaa uusin Tekniikan Maailma pääjutussaan. Lehti on testannut Lapin talvessa kuutta sähköautoa samalla tavalla kuin polttomoottoriautoja. Tulokset ovat selvät: hyvin pärjää. Sähköautoilijoille tässä ei ole mitään uutta, me tiedämme tämän jo kokemuksesta.

Erilaisten autojen energiankulutuksesta

Sähköisen ajon ja polttomoottorilla tapahtuvan ajon energiankulutusten arviointi ajoneuvon toimintamatkaan liittyen on kohtuullisen yksinkertaista, paitsi että ei oikeastaan. Molempien ajotapahtumien keskimääräinen energiankulutus saadaan kyllä pelkistettyä arvoon, jonka yksikkö on Wh/km, mutta tuon lukeman muodostuminen itsessään on hieman monimutkaisempaa. Eikä energian varastointi ajoneuvossa sekään täysin suoraviivaista ole.

 

Sähköä voimalinjassa – ja hyvä niin!

Vaikka sähköauto on vanhempi keksintö kuin säilyketölkin avaaja, on olemassa ihmisiä, jotka vastustavat syvästi sähköistä liikennettä. Mikäli siis kehruukoneiden polttamiseltaan ehtivät. Tähän valtavaan vastustukseen ei kuitenkaan ehkä olisi tarvetta.

 

Sähköautotavoitteet tulevat järkyttävän kalliiksi

Huhtikuun eduskuntavaaleissa on paljon tärkeitä teemoja, mutta moni on halunnut nimetä ne ilmastovaaleiksi. Puolueet esittävät kilvan toistaan kunnianhimoisempia tavoitteita, mutta vaikkapa sähköautojen suhteen kannattaa katsoa hieman numeroita.

Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna hieman yli 120 tuhatta henkilöautoa. Jos oletetaan, että tahti säilyy samanlaisena, myydään ensi vuosikymmenellä noin 1,2 miljoonaa autoa.

Sähköistä ajoa 2030-luvulla

Kaikki sähköllä liikkuvat autot eivät ole täyssähköautoja, eivätkä kaikki täyssähköautot ole Tesloja. Nykyhetkellä markkinoilla on vielä saatavilla autoja, joissa ajoneuvon liike-energia tuotetaan ilman sähkömoottoria, vaikka kaikki muu olisikin sähköistettyä. Etenkin Euroopan markkina-alueella tällaisia ajoneuvoja ajetaan yhä ahtaammalle ja todennäköistä onkin, että 2030-luvulla melkein kaikki uudet autot käyttävät sähköä liikkumiseen tavalla tai toisella.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä